Fia N
Hej!

Jag har fått för mig att jag ska prova att fröså lite fler plantor i år.... Förra årets försök resulterade bara i några i luktärter som jag satte ut och som rådjuren så småningom knaprade i sig... :-( Men lite hann jag njuta av dem...
Fast det var ju ändå kul att fröså så jag tänkte ta i lite mer i år.
Jag har en oinredd övervåning i mitt hus som jag tycker vore idealisk för syftet (men vad vet jag?) det är svalare än övriga huset och jag har en dubbel balkongdörr i norr/(lite ost)läge som jag skulle kunna ställa grodderna vid. Ingen direkt sol kommer det att vara där så här års.

Vad tror ni? Jag skulle kunna tänka mig att så både ettåringar (både blommor och kryddor) och perenner.

När ska jag börja? Hur? Är det något som är försent redan?

Kan någon ge lite generella råd så vore jag jättetacksam.

Mvh/Fia
kerstin z5-6
Perennerna kan du börja med nu, många sås o ställs ute
-ettåringar o kryddor är det också dags för , fast några kan man vänta lite med
Men ljus? hade du tänkt dig via balkongdörrsglaset eller ?

Välkommen hit smile.gif Klart du ska så !
Fia N
Tack för snabbt svar!

Det låter ju hoppfullt..... Ja det stämmer jag tänkte ställa dem vid fönstret. Ska åka och köpa fröer i em tänkte jag. Perennerna sår man alltså inne och sedan ställer ut i sina små krukor? Efter hur länge då?
Jag bor förresten i villaområde i Sthlm, zon 2-3 tror jag det är här.
Många av mina sådder kommer nog få bo i kruka då trädgårdens framtid är lite oviss vi kommer nog att göra om en hel del så istället för att gräva upp får plantorna nog bo i kruka ett tag. (om det spelar någon roll vet jag inte)

Mvh/
Fia
kerstin z5-6
Du sår i byttor plastkrukor eller vad du har -i såjord
Vattna igenom såjorden innan du sår fröna
Ställ perennernsådderna ute direkt- ute på skuggig skyddad plats -Skydda sådderna med fiberduk eller öppna plastpåsar över dem -de får inte torka ut-sen gror de där när det blir varmare

Ettåringarna sår du på samma sätt men låter gro inne
Dock är jag tveksam till att fönsterljuset räcker till -de blir lätt gängliga , norrfönster ger inte mkt ljus

Du kanske kan avhärda dem så tidigt som möjligt ute i din zon -tex i en pallkrage med många lager fiberduk på

Tänk på att ju varmare du har och ju sämre ljus desto högre är risken för övervattning

Hittar du någon gammal lysrörarmatur är det en stor hjälp när du ska dra upp frö som ettåringar inne ..
Lycka till smile.gif!
K
ewa zon 3
CITAT (Fia N @ 12-03-2007, 13:02) *
Jag har fått för mig att jag ska prova att fröså lite fler plantor i år....

Ja det brukar börja så oskyldigt med några frön sen blir det lätt många fler wink.gif

Du har redan fått bra råd av Kertstin
Vill bara tillägga att du får så mycket bättre resultat med försådden inne av ettåringar och kryddor om då får tag på en lysrörsarmatur att ha över dina sådder. Jag gjorde några lama försök med sådder inne med bara fönsterljus och de blev långa, rangliga och inte alls roliga. Med lysrör och någorlunda svalt så får man till lika fina plantor som på plantskolan och kan dessutom bestämma själv vad man vill ha.

/Ewa

Fia N
Hej och tack igen för alla bra tips!

Var på Zetas trädgård igår i vårsolen och frossade....mmmm...... (de premiäröppnade ju för säsongen igår -äntligen!)
Lysrör är nog lite svårt, jag har dock en bygglampa.....men det blir ju så attans varmt under den..... Kanske om jag ställer den en bit bort.... Ska den stå på dygnet runt då?

Mvh/Fia
Jonas70
En bygglampa avger för mycket värme. Försök få tag på en lysrörsarmatur istället. Häng den ca 10-15 cm över sådderna, och låt den vara på 14-16h per dygn. Gör du detta får du ett helt annat resultat än om du bara har dagsljus från ett fönster att tillgå.
Fia N
Ok, då ska jag försöka få tag på ett lysrör-tack Jonas 70
/Fia
Fia N
Förresten har jag ju fönster i alla riktningar däruppe på vinden- klarar jag mig utan lysrör om jag väljer ett annat fönster månne?
/Fia
kerstin z5-6
nej .. det blir inte alls lika bra med fönster -och är mycket mer svårodlat sad.gif ..
Kolla på återvinning efter en gammal armatur .. gärna en för 58 w rör .. de är lättast att hitta
Se sedan vilka rör du ska köpa i tråden -Avd .- Redskap, maskiner, växtbelysning
Rören vi rek där kostar 60 sv kr och är en investering du inte ångrar .. vi lovar ..smile.gif

sen du bravo.gif
Fia N
Tack Kerstin- men vilken tråd menar du...? Avd-redskap-maskiner-växtbelysning? Vaddå?? dunno.gif
/Fia
Helen i Piteå Zon 5
Du hittar den rubriken längre ner på huvusidan.....
Fia N
Aha....nu hittade jag det- thanks.gif
Jimbo79
Hej på er!

Vilket trevligt ställe jag verkar ha hamnat på.
Jag är helt ny på det här med frösådd och har tidigare låtit någon annan sköta det genom att köpa plantor.
I år har jag dock gett mig in i det här... och än så länge känns det bra men jag blir lite nervös nu när ni börjar prata om belysning osv. jag trodde precis som några andra att det skulle räcka med ett litet innedrivhus och ett fönster i söderläge.

Jag har precis sått physalisfröer i mitt lilla växthus men vet egentligen inte om det kommer att fungera och när man i sådana fall ska flytta groddarna från drivhuset. Vore hemskt tacksam om någon ville dra en liten genomgång av typen "frösådd för dummies" så att jag hänger med på erat tugg sedan. wink.gif

Jag har även planer på att försöka dra upp några plantor melon och majs vartefter.

Så... har ni tips är jag idel öron!

Tack!

// Jimmy
Fia N
Ja du Jimbo, täcnk om livet var så enkelt som vi trodde.... smile.gif
Vi får väl heja på varann så gott det går. Jag kände mig lite uppgiven igår, men idag känns det rdam bättre. Vi får testa och se helt enkelt.... rolleyes.gif
Lycka till!/Fia
ewa zon 3
CITAT (Jimbo79 @ 14-03-2007, 20:05) *
Vore hemskt tacksam om någon ville dra en liten genomgång av typen "frösådd för dummies" så att jag hänger med på erat tugg sedan. wink.gif

Välkommen till forumet smile.gif

Inte ska du bli nervös för att det pratas om belysning mm. Det finns inga måsten men det är väl så enkelt att har man provat att dra upp frösådder innomhus med x-tra belysning så vill man inte byta tillbaka till fönsterljus. Resultatet blir så mycket bättre. Att hänga upp lysrör ovanför plantorna behöver inte vara mer komplicerat än att köpa en ny taklampa till vardagsrummet. Inget hi-tech eller konstigt alls tummenupp.gif

Det här hittade jag när jag sökte på Physalis i den här avdelningen.

Ställ bara de frågor du vill ha svar på så kommer säkert någon kunna svara dig och tugget kommer man snabbt in i om man läser och ställer frågor rolleyes.gif

/Ewa

kerstin z5-6
Fråga fråga fråga -inga frågor är dumma smile.gif sen för du erfarenheterna vidare till nästa när du lyckas med din sådd thumbsup.gif
snillan
Angående ljus till sådden

Istället för att montera upp lysrör kan man väl använda ett gammalt akvarium eller hur......eller tror ni det blir för varmt i ett sådant.
Jag har i år tagit barnens blushing.gif , små akvarium som de fick när de var mindre, det ryms ca 8 plastkrukor i varje och lysrör finns ju färdigt, eftersom akvariet är så litet så har jag ställt det i fönstret åt öster, vad tror ni om det det borde väl kunna funka eller....., alldeles nyss skaffade äldsta sonen ett 240 liters möblelakvarium , synd bara att han ville ha fiskar i det whistling.gif

Snillan
ewa zon 3
CITAT (snillan @ 15-03-2007, 08:48) *
Istället för att montera upp lysrör kan man väl använda ett gammalt akvarium eller hur......eller tror ni det blir för varmt i ett sådant.

De små akvariena du beskriver blir ungefär som de små plastväxthusen man kan köpa. Perfekt att gro frön i pga värmen och luftfuktigheten. Om det är lysrör i så behöver du inte ställa dom i ett fönster för det kan bli lite för varmt när solvärmen ligger på. sweatingbullets.gif
Många fröer vill ha det varmt och fuktigt för att gro och en del är ljusgroende men sen blir det för varmt och lite luftvolym i de små akvarierna. sleep.gif
När plantorna växer till sig och får flera blad efter groddbladen skulle jag lufta akvariet allt mer och sen skola ut dom i krukor som får stå utanför akvariet. Och som sagt tidigare fönsterljuset blir lite för klent så då blir alternativet lysrör inne el om man har växthus smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Risken med akvarier är dock att det när fröna grott blir mögel och rotröta snabbare än om man sår i sålåda ,med plast som tas av när fröna grott .. mitt råd är i så fall att skola om så tidigt som möjligt och ta dem ur akvariet
snillan
Ok, tack för tipset, har ju inget " riktigt " växthus ännu, det kommer till försommaren, men jag har ett sånt litet från Jula, en trådhylla med plasthuva....ca 140 hög hur tidigt tror ni att jag kan ställa ut plantorna i detta om det får stå på verandan i lite lä, dock ingen inglasning, om jag tar in dem på kvällen ?
Solen ligger ju på mot verandan större delen av dagen, understa hyllorna hamnar ju dock bakom veranda väggen i nederdelen om ni förstår hur jag menar... och får ju kanske lite mindre ljus...

Snillan
kerstin z5-6
Köp en digital termometer som visar max och min temp under dygnet -lägg den i miniväxthuset o kolla ..
De finns ofta på bensinmackar -god investering -det är ingen fördel ute med direktsol i många timmar blir bara för varmt och bladen kan brännas -Låter som ett bra alternativ -Gissar att du kan börja i slutet april kanske tidigare ..särskilt om du täcker med fiberduk i lager nattetid -Om du måste t in -gör det bara i absoluta nödfall
De mår inte bra av rumstemp nattetid o svalare dagtid -Utemiljön är mkt bättre för växterna
är det perenner klarar de + 2 utan minsta skråma tummenupp.gif
Lady Hamilton
Men i "nödfall" borde man kunna odla i akvarium om man tar bort täck glaset.... innocent.gif
Jonas70
CITAT (snillan @ 15-03-2007, 08:48) *
Angående ljus till sådden

Jag har i år tagit barnens blushing.gif , små akvarium som de fick när de var mindre, det ryms ca 8 plastkrukor i varje och lysrör finns ju färdigt, eftersom akvariet är så litet så har jag ställt det i fönstret åt öster, vad tror ni om det det borde väl kunna funka eller....., alldeles nyss skaffade äldsta sonen ett 240 liters möblelakvarium , synd bara att han ville ha fiskar i det whistling.gif
Snillan

Är det lysrör till akvarierna fungerar det säkert, men med glödlampor blir det alldeles för varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon