Häggström
12-03-2007, 13:06
Är det för sent att beskära en vinranka nu?
Jag blir inte klok på all information som finns i detta ämne.
En del säger att man ska göra det innan nyår andra säger att det går bra på senvintern. Vilket är rätt? Om det är senvintern, är det också passerat?
Man vågar ju inte göra något eftersom alla varnar för att den kan börja blöda och dö och det vill jag ju inte!
Vinrankan står utomhus i söderläge i zon 1 (Blekinge)
Är tacksam för snabbt svar.
Nu får vi väl kalla det vår, i synnerhet i zon 1.
Jag har aldrig beskurit annat än på vintern, och tror inte jag skulle chansa. Men man kan kanske beskära nu och därefter bränna ändarna för att undvika blödning. Har dock ej provat det själv.
RibesRubusVitis
12-03-2007, 14:06
Om vinrankan är ung och inte har så mycket rötter, är det tyvärr i senaste laget nu. Våra fåtaliga kommersiella vinodlare i Sverige och Danmark klipper i alla fall, och låter det droppa ett par dagar. Då gäller det väl etablerade vinstockar.
Av en händelse ställdes samma fråga på danska Havenyt just den 12 mars häromåret:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1477.htmlNär jag tidigare förmedlat detta råd, har jag genast fått arga mothugg av svenska forumister, så vill du vara riktigt trygg bör du vänta till hösten.
Häggström
12-03-2007, 16:41
Tack för hjälpen!
Med andra ord vågar jag inte göra något annat än att vänta!
Jag vet inte exakt hur gammal rankan är men skulle gissa på närmare 20 år! Den har en 12cm rot som delar upp sig i 2st 7cm stockar som därefter delar upp sig ytterligare och har spridit sig ca 2m upp och sen 5-6 meter åt var sitt håll! Inverkar dess ålder något på era svar.
Om jag skulle börja beskära den så skulle det säkert bli minst 200 snitt vilket låter som många ställen att blöda på!
Någon av er som ändrat uppfattning?
RibesRubusVitis
12-03-2007, 17:07
Nej, om du bara har plats kvar så vänta till jul. Beskärningen är ju till för att få rankan att växa där man vill ha den, för att optimera skörden (färre men godare druvor) och för att styra solfångaren så att inte bladen skuggar varandra och ger lägre sockerhalt.
Kanske du då behöver kapa rätt radikalt på äldre ved; som regel finns även där latenta, helt osynliga knoppar som bara behövs efter svårare skador på vinrankan.
Däremot bör du efter blomningen gallra rejält bland de nya druvklasarna. Att klippa i färsk grön tillväxt är riskfritt.
Häggström
12-03-2007, 23:36
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.