malin72
hur ska lysröret sitta innan det grott???????? ni vet när man väntar och dom står i sina så lådor som tex bergvallmo whistling.gif ska det vara samma som när det grott eller???????? sitter och tänker att dom kanske har för långt mellan rum dunno.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har både grodda coh ogrodda krukor som samsas under lysröret med ett avstånd någonstans mellan 10-20cm över yes.gif
malin72
aha ok då ska jag nog möblera om lite kan ju vara så att dom behöver komma högre upp(gör nu allt för att hjälpa till på traven) men har nog inga bra vibbar över vissa -cry-.gif no.gif
Eva 33c
För de ogrodda fröerna har inte avståndet till lysröret någon betydelse, tror jag, om det inte är några specialfrön vi talar om. smile.gif
Jag har mina frösådder i tvättstugan tills de grott, utan någon speciell belysning alls, eftersom det är det varmaste rum jag kan uppbringa i vårt hus. Men jag kontrollerar sådderna minst morgon och kväll och så fort jag ser livstecken får de flytta till lysören. Glömmer man detta kan de få långa "halsar" på nolltid.
För två veckor sedan sådde jag ca 150 perenner inne och nu tror jag minst hälften av krukorna har grott. Jag hade räknat med att slippa omskola innan växthuset är igång (1 april) men en del sorter var otroligt snabba i starten! I år för jag noggranna anteckningar minsann....
Det är ett under varje gång något grönt syns i krukorna, eller hur !! bravo.gif
malin72
japp varje kväll när man ser något nytt litet så värms hjärtat wub.gif
men vissa vill ju liksom bara inte g.gif whist.gif
jag har också fört anteckningar i år.....egen sådd kalender minsan
bravo.gif
Jonas70
Själv så använder jag min blogg som kalender wink.gif
kerstin z5-6
I år för jag noggranna anteckningar minsann....
Bloggen -Bra ideer och grattis till era groddar !:)

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare .. men under de år jag sått har grotiderna på mycket ,varierat från 3 dagar till 4 veckor .. men det gäller inte de vanligaste perennerna whistling.gif
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 10:26) *
Nu vill jag inte vara någon glädjedödare .. men under de år jag sått har grotiderna på mycket ,varierat från 3 dagar till 4 veckor .. men det gäller inte de vanligaste perennerna whistling.gif

Det var det jag "räknade" med när jag sådde, att det skulle ta lite tid alltså innan allt grott. Och jag blev lite överraskad av att så mycket som hälften av sorterna grott efter 2 veckor, å andra sidan har ju hälften av dem inte gjort det.
Och av den hälft som grott är det mycket som är både smått och växer långsamt. Men jag misstänker att jag kommer att behöva skola några sådder före 1 april trots allt. Får så lite senare nästa år då....
Har föresten kunnat konstatera att GA3 behandlad lobelia cardinalis grodde efter 10 dagar medan den obehandlade inte visat sig än efter 14 dagar. I övrigt är de identiskt behandlade. Jag använde "Hannelottes metod", och det var mycket pilligt att så de fuktiga behandlade småååå lobelia fröerna efter de 5 dagarna. Jag var osäker på om de överhuvudtaget hamnade i jorden, men det har grott bra i den krukan så det blev visst rätt i allafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon