malin72
hur ska lysrret sitta innan det grott???????? ni vet nr man vntar och dom str i sina s ldor som tex bergvallmo whistling.gif ska det vara samma som nr det grott eller???????? sitter och tnker att dom kanske har fr lngt mellan rum dunno.gif
Helen i Pite Zon 5
Jag har bde grodda coh ogrodda krukor som samsas under lysrret med ett avstnd ngonstans mellan 10-20cm ver yes.gif
malin72
aha ok d ska jag nog mblera om lite kan ju vara s att dom behver komma hgre upp(gr nu allt fr att hjlpa till p traven) men har nog inga bra vibbar ver vissa -cry-.gif no.gif
Eva 33c
Fr de ogrodda frerna har inte avstndet till lysrret ngon betydelse, tror jag, om det inte r ngra specialfrn vi talar om. smile.gif
Jag har mina frsdder i tvttstugan tills de grott, utan ngon speciell belysning alls, eftersom det r det varmaste rum jag kan uppbringa i vrt hus. Men jag kontrollerar sdderna minst morgon och kvll och s fort jag ser livstecken fr de flytta till lysren. Glmmer man detta kan de f lnga "halsar" p nolltid.
Fr tv veckor sedan sdde jag ca 150 perenner inne och nu tror jag minst hlften av krukorna har grott. Jag hade rknat med att slippa omskola innan vxthuset r igng (1 april) men en del sorter var otroligt snabba i starten! I r fr jag noggranna anteckningar minsann....
Det r ett under varje gng ngot grnt syns i krukorna, eller hur !! bravo.gif
malin72
japp varje kvll nr man ser ngot nytt litet s vrms hjrtat wub.gif
men vissa vill ju liksom bara inte g.gif whist.gif
jag har ocks frt anteckningar i r.....egen sdd kalender minsan
bravo.gif
Jonas70
Sjlv s anvnder jag min blogg som kalender wink.gif
kerstin z5-6
I r fr jag noggranna anteckningar minsann....
Bloggen -Bra ideer och grattis till era groddar !:)

Nu vill jag inte vara ngon gldjeddare .. men under de r jag stt har grotiderna p mycket ,varierat frn 3 dagar till 4 veckor .. men det gller inte de vanligaste perennerna whistling.gif
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 10:26) *
Nu vill jag inte vara ngon gldjeddare .. men under de r jag stt har grotiderna p mycket ,varierat frn 3 dagar till 4 veckor .. men det gller inte de vanligaste perennerna whistling.gif

Det var det jag "rknade" med nr jag sdde, att det skulle ta lite tid allts innan allt grott. Och jag blev lite verraskad av att s mycket som hlften av sorterna grott efter 2 veckor, andra sidan har ju hlften av dem inte gjort det.
Och av den hlft som grott r det mycket som r bde smtt och vxer lngsamt. Men jag misstnker att jag kommer att behva skola ngra sdder fre 1 april trots allt. Fr s lite senare nsta r d....
Har fresten kunnat konstatera att GA3 behandlad lobelia cardinalis grodde efter 10 dagar medan den obehandlade inte visat sig n efter 14 dagar. I vrigt r de identiskt behandlade. Jag anvnde "Hannelottes metod", och det var mycket pilligt att s de fuktiga behandlade sm lobelia frerna efter de 5 dagarna. Jag var osker p om de verhuvudtaget hamnade i jorden, men det har grott bra i den krukan s det blev visst rtt i allafall.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon