CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 10:26)

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare .. men under de år jag sått har grotiderna på mycket ,varierat från 3 dagar till 4 veckor .. men det gäller inte de vanligaste perennerna

Det var det jag "räknade" med när jag sådde, att det skulle ta lite tid alltså innan allt grott. Och jag blev lite överraskad av att så mycket som hälften av sorterna grott efter 2 veckor, å andra sidan har ju hälften av dem
inte gjort det.
Och av den hälft som grott är det mycket som är både smått och växer långsamt. Men jag misstänker att jag kommer att behöva skola några sådder före 1 april trots allt. Får så lite senare nästa år då....
Har föresten kunnat konstatera att GA3 behandlad lobelia cardinalis grodde efter 10 dagar medan den obehandlade inte visat sig än efter 14 dagar. I övrigt är de identiskt behandlade. Jag använde "Hannelottes metod", och det var mycket pilligt att så de fuktiga behandlade småååå lobelia fröerna efter de 5 dagarna. Jag var osäker på om de överhuvudtaget hamnade i jorden, men det har grott bra i den krukan så det blev visst rätt i allafall.