Full version: stallgödsel
emmapemma
Tänk om jag skulle få tag på färskt stallgödsel - kan jag använda det att mylla ner i en rabatt som jag har tänkt nyanlägga, eller måste den brinna först? Jag har för liten tomt för att förvara gödsel, så alternativet till att använda färsk stallgödsel är att köpa ko på påse.

/Emma
KURT
Ja det fungerar, men man bör ta betydligt mindre, än om man använder brunnen gödsel. Jämför med att att använda urin som gödning
emmapemma
OK, tack! Det blir nog bättre med ko på påse, eftersom det är tung lerjord, och jag vill få mycket mull(?)-ämnen i jorden.
Fenja
Vill du jordförbättra lerjord så är färsk/halvbrunnen stallgödsel perfekt. Plocka bort så mycket du kan av själva hästbajset och lägg på ett lager på minst 10 cm som du myllar ner ytligt. Ska du direkt så så kan du lägga på ett lager såjord överst och sätta fröerna i det. Är du orolig för det du ska plantera så gräv en lite större grop till plantan och fyll på med vanlig jord och sätt den i.
Mvh
Fenja
emmapemma
Kan man använda detsamma stallgödslet i pallkragar? Ska skaffa jord till (ev) 5 stycken pallkragar, med 2 på höjden. Med ko på påse/jordpåsar blir det knappt 40 påsar blink.gif help.gif Plus det jag ska ha för att jordförbättra mina nya rabatter...

Fasiken, det är detta som är nackdelen med att bo i förort (fast jag har ju stall i närheten... måste lära mig att köra släp...)

Vad dum jag är - det blir ju för starkt med ren stallgödsel i kragarna...Ja, jag kommer ju bli stammis på k-rauta eller något annat ställe som säljer 5 påsar för 100 kr...
Gurkan
Hästgödsel brinner snabb så ta i den äldsta änden av gödselhögen. Det brukar vara mycket strö iblandat redan så det är inte speciellt starkt, ibland när jag hämtat gödsel har jag fått blanda ut den med hönsgödsel för att det öht. skulle växa, dvs. ströet har redan bundit upp all näring. Näringen får man ju tillbaks efterhand som ströet förmultnar men det tar lite tid.

Skulle definitivt rekomendera att du blanda i iaf. en del av den "riktiga" gödseln och så kanske lite från säck om du vill. Riktig stallgödsel är guld värt för din tunga lerjord, den finmalda torven som finns i säckarna försvinner spårlöst och mycket snabbt.

I pallkragarna skulle jag blandat hästskiten med påsjord och befintlig lera. Lera + mull är väldes bästa jord.

emmapemma
Förutom brinntiden - vad är det egentligen för skillnad på koskiten på påse, och ko- eller hästskit au naturelle? Innehållsmässigt alltså.

Försöker lära mig att på billigaste och bästa sättet göra bra jord.
Gurkan
Koskiten på påse består till 90-95% av torv.
emmapemma
Är torven iblandad i stallgödslet? Vad dumt!
Gurkan
CITAT (emmapemma @ 17-03-2007, 08:59) *
..... Vad dumt!

Eller hur !
shaman958
köpejord är för fegisar...iallafall om man har tillgång till äkta vara:-)
Åsnan
Jag använder verskt gödsel crying.gif när jag vill tillföra värme i jorden. Anners bränd gödsel o aska. Klipper först ned alla fjolårsväxter sweatingbullets.gif i små bitar i rabatten, o det blir en hel del. Sedan gödsel över det, sedan aska. Du kan ta rätt mycket gödsel om du lägger det uppe på jorden. Det blir täckaterial det också. Jag lägger också rätt mycket sågspån över allt för att det skall se lite snygg ut. Allt grattis o därmed mycket billigt mul tummenupp.gif .
Fågelvägen
Stallgödsel kan väl ha olika sammansättning?
Vissa stall använder torvströ, som troligen ganska snabbt brinner och blir mull. Medan de stall som använder kutterspån (=träflis) ger en stallgödsel där spånet kräver kväve, så att förbränningsprocessen - som går långsammare - i själva verket minskar gödselns näringsvärde. Som "Gurkan" skrev, alltså!
Alla sorterna stallgödsel är väl bra för att blanda med speciellt lerjord. Men också grov sand, t.o.m. fint krossgrus, är bra för att göra leran mer genomsläpplig.

I gammaldags drivbänkar lade man ju obrunnen stallgödsel underst för att ge värme tidigt på våren. Det såg jag i Gröna rum för länge sedan. Så det är tydligen inte helt fel att låta förbränningen ske under andra lager av jord? Men ibland talas det om risken för metangaser om förbränning/kompostering "stängs in"? Fast metangas dör väl inte växter av???

Finns det olika filosofier om detta? Kan alla ha rätt, är det kanske fråga om mängden gödsel?
Åsnan
Det glömde jag att berätta flirting.gif , jag har papper som strö med. Det lössas upp mycket snabbt. Gunnars Grona finns fortfarande att läsa hur man gör en kall/varmbänk. Jag har försökt, värmen blir mycket högra än utan för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon