Full version: Lummigt på terassen?
helpet
Hej på er!

Nu längtar jag verkligen efter att få sätta igång ute i trädgården, all snö är borta på tomten....

Mitt tankeprojekt just nu är hur vi ska få det lite lummigare och ombonat på vår stora terass (80kvm). Jag skulle vilja få lite tips på buskar eller liknande som vi skulle kunna ha i krukor i direkt söderläge. Vi vill kunna få det lite mer insynsskyddat och rumslikt med hjälp av lite "buskage". Är det snabbväxande växter så är det en klar fördel. Vi bor i zon 2.

Jag har varit lite sugen på lagerhägg för jag tycker att bladen är så fina men nu såg jag att den föredrar skugga/halvskugga så det fungerar ju inte.

Är det någon som har provat att övervintra växter i fibreclay krukor? Har det fungerat?

Tack på förhand!
Fenja
Smultronschersminen blir inte så stor och doftar underbart, änglatrumpet är ingen buske, men blir stor, yvig och blommar med bedövande doft. Rosor finns det flera som lever bra i kruka och doftar de med. Ricin odlas som ettåring och blir snabbt stor och finns med röda och gröna blad. Känguruäpplet är också snabbväxt och blommar med fina blå blommor. Stammade fuchsior är underbara! Eller varför inte något ätbart som tomater.
Har du funderat på spalje som avskärmare, där kan du låta klematis, kaprifol klättra. Eller varflr inte ettåringar som krasse, blomsterböna eller luktärtor till exempel.
Mvh
Fenja
ewa zon 3
CITAT (helpet @ 12-03-2007, 14:26) *
Hej på er!

Nu längtar jag verkligen efter att få sätta igång ute i trädgården, all snö är borta på tomten....

Mitt tankeprojekt just nu är hur vi ska få det lite lummigare och ombonat på vår stora terass (80kvm). Jag skulle vilja få lite tips på buskar eller liknande som vi skulle kunna ha i krukor i direkt söderläge.

Ja nu när solen värmer så känns det härligt att tänka på att snart är man igång igen ute i trädgården tummenupp.gif

Du har redan fått många bra förslag men jag undrar........

Förstod jag dig rätt när du ville plantera allt i krukor eller vill du även plantera "lummigheten" i jorden?
Stora lummiga växter och buskar i kruka kan det bli lite svårt i söderläge = jättekrukor, flitigt vattnade och kanonbra jord är nästan ett måste.

/Ewa

helpet
Ja, jag har tänkt att plantera i krukor. Det är ett trädäck ovan mark så det går inte att plantera i marken.

Spaljeer är en bra idé, bra sätt att skärma av på. Jag hade tänkt mig mer av grönska och kanske inte så mycket blommor, gillar det gröna. Sedan kan jag komplettera med blommor i mindre krukor.

Vi har satsat på lite mindre vanliga växter i trädgården för övrigt, mycket rhododendron, azaleor, barrväxter, pärlbuskar, magnolior etc. så det får gärna vara på samma tema. Söderläget gör det svårt bara inser jag i och med torkan.
Fenja
Buxbom som du kan formklippa om du vill är en trevlig grön buske, järnek om du inte har småbarn som kan tycka att bären är roliga. Jag skulle testa blåbär om jag vore du, det finns självpollinerande sorter så man bara behöver en planta. Tibast blommar bara en kort tid på våren, men bären är giftiga på den med. Lagern är fin, liksom rosmarin som du kan stamma upp om du vill. I din zon kan du ju även titta på lite mer exotiska växter, palmer och likande.
Du kanske skulle prova att flytta din tråd till avdelningen för Träd och buskar, där finns det säkert de som kan ge riktigt bra råd.
Mvh
Fenja
carita
Vi har också ett trädäck ovan mark i söderläge, för att få det lite mer ombonat satte vi upp ett armeringsnät på ena sidan (satte fast nätet med tre störar) och planterade tre klematiser i marken som med tiden ska klättra upp på nätet. Medan jag väntar på att klematiserna ska komma upp har jag rostiga konservburkar hängandes i nätet där jag tänder värmeljus om kvällarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon