|
catlady
12-03-2007, 14:35
Av sådderna jag satte för ett par veckor sedan har redan ballongblomma, jättebasilika, tomat, lobelia, aster, roseniberis och mariaklockan grott!  Ute på balkongen kommer belladonnan och rosenvialen upp och idag märkte jag att de små bokfröna jag slängt i en låda har skjutit ner rötter![font="Georgia"][/font][size="2"][/size][color="#800080"][/color]
Åh, vad jag blir avundsjuk! Har inte hunnit sått något ännu. Men snart!
kerstin z5-6
12-03-2007, 17:28
Grattis -visst är det kul när det gror !
Helen i Piteå Zon 5
12-03-2007, 17:54
GRATTIS! Ja, det är häääärliga tider nu!
Jaaaaa! Det är helt underbart! Jag har börjat plantera för fullt och det känns helt underbart när det sticker upp grönt ur jorden! Jag känner mig lite som gud! Det första jag gör när jag vaknar, och när jag kommer hem på kvällen är att kolla på mina små älsklingar och tar hand om dom. Hehe
Maggan H
12-03-2007, 18:43
CITAT Citat 'Skrott:' Jaaaaa! Det är helt underbart! Jag har börjat plantera för fullt och det känns helt underbart när det sticker upp grönt ur jorden! Jag känner mig lite som gud!  Exakt så är det!!  Är det konstigt att man gillar att hålla på med denna hobby??
catlady
12-03-2007, 20:16
Kan jag spruta med Pyrsol för att motverka de skitstöriga sorgmyggorna, eller är sådderna för känsliga?
Jonas70
13-03-2007, 09:25
CITAT (catlady @ 12-03-2007, 14:35)  Av sådderna jag satte för ett par veckor sedan har redan ballongblomma, jättebasilika, tomat, lobelia, aster, roseniberis och mariaklockan grott!  Ute på balkongen kommer belladonnan och rosenvialen upp och idag märkte jag att de små bokfröna jag slängt i en låda har skjutit ner rötter![font="Georgia"][/font][size="2"][/size][color="#800080"][/color]  Vad är jättebasilika för något?
Åh, jag är så strålande glad idag När jag kom hem från jobbet så kan jag se en (1) tydlig grodd i lådan med ANDROSACE villosa, Kuddviva och kommer det en brukar det komma fler Det fanns också några groddar i ERYNGIUM alpinum 'Blue Star'  som inte fanns i går. /Anki
Ja allting växer så det knakar här, chili plantorna är nästan 10 cm  tomaterna och paprikan med. Jordnöts plantorna börjar också komma upp. Vilken livsglädje
catlady
13-03-2007, 20:07
"Jättebasilika" är en sort som jag inte minns namnet på men som får blad stora som händer. Väldigt trevligt i sallad!
Jonas70
14-03-2007, 12:32
CITAT (catlady @ 13-03-2007, 20:07)  "Jättebasilika" är en sort som jag inte minns namnet på men som får blad stora som händer. Väldigt trevligt i sallad! Är det samma som brukar användas för att göra pesto? Har försökt hitta frö till den, men inte lyckats.
catlady
14-03-2007, 13:51
Nej Jonas, det tror jag inte. Jag gick in på Impecta (det var där jag köpte fröerna i fjol) men de verkar inte ha den sorten i år. Man kan nog göra pesto på de flesta basilikor, men kanske är det "Genovese" du menar?
Agneta z5-6
14-03-2007, 13:53
CITAT (Anki V @ 13-03-2007, 17:25)  Åh, jag är så strålande glad idag När jag kom hem från jobbet så kan jag se en (1) tydlig grodd i lådan med ANDROSACE villosa, Kuddviva och kommer det en brukar det komma fler Det fanns också några groddar i ERYNGIUM alpinum 'Blue Star'  som inte fanns i går. /Anki När satte du dina Eryngium.Mina lyser med sin frånvaro
CITAT (Agneta z5-6 @ 14-03-2007, 13:53)  När satte du dina Eryngium.Mina lyser med sin frånvaro  ERYNGIUM alpinum 'Blue Star, 26/1 ytligt med ett tunnt lager grus över ut, in 26/2 grodd 13/3Eryngium amethystinum, 10/1 ytligt med ett tunnt lager grus över ut, in 19/2 ännu ingenting/Anki
Helen i Piteå Zon 5
14-03-2007, 14:26
Pröva med att ställa Eryngiumsådden svalt i några veckor, det gjorde jag sen grodde det fint. Har för mig att många sorter av Eryngium tar ganska lååång tid på sig för att gro... Ge inte upp!
kerstin z5-6
14-03-2007, 14:32
ja de tar tid o gror oregelbundet
Agneta z5-6
14-03-2007, 14:42
Anki,du hann få dom i jorden ca.14 da´r före mig - så tiden verkar för mig Helen,det där om svalt - skall jag verkligen prova Oregelbundenhet,det var verkligen ett lyft att höra  //Agneta
Mina gör sällskap med bergvallmon och kuddvivan i kylskåpet på nätterna. Jag vet inte om det gör vare sig från eller till men det verkar inte skadligt i alla fall. /Anki
catlady
15-03-2007, 16:26
Idag sprätte mina första två auberginer upp!! Trodde inte det skulle hända något där men de hade tydligen bara lite jord att arbeta sig igenom!
Nu har här grott: Physalis, Mariaklocka, Bergvallmo, Stockros, Suckulent, Ficus macrophylla, Drakfrukt, Astilbe, Hjärtbergenia och Petunia....ev. har jag glömt nån.  Men det finns många krukor som det inte grott nåt alls i ännu.
catlady
24-03-2007, 15:28
Nu syns paprikorna jag satte för ett par veckor sedan!
Jonas70
26-03-2007, 09:55
CITAT (catlady @ 14-03-2007, 14:51)  Nej Jonas, det tror jag inte. Jag gick in på Impecta (det var där jag köpte fröerna i fjol) men de verkar inte ha den sorten i år. Man kan nog göra pesto på de flesta basilikor, men kanske är det "Genovese" du menar? Nej, jag tror den ska heta något typ mammoth.
När en del sådder gror blir man extra glad….. Lewisia ’Little Plum’ från STA har grott idag och den hade jag givit upp hoppet om. Jag läste någonstans att man inte skulle behöva kyla Lewisior så jag tog och provade med de här fröna. Jag hade även sått två andra sorter som fick sin kylperiod. De två så stått ute några veckor grodde snällt och skolades ut men i den ”varmsådda” hände inget…….Dessutom så lyckades jag tippa ner hela sådden på golvet en gång så den blev ordentligt omskakad. I mitten av Mars så ställde jag in lådan i kylskåpet (mest på grund av platsbrist) och tog fram den i förrgår igen…och idag har det grott. Föresten ’Little Plum’ från STA vad kan det bli? /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|