Margaretha
Vi har haft en underbar falsk akacia utanför vårt fönster i väster och den har verkligen förgyllt försommaren med sin blomning!
Nu precis föll den, och jag vet inte varför! Så otroligt sorgligt! -cry-.gif
anna_rispan
Nej men! Hur menar du? Att det bara ramlade eller att någon sågade ner det??
Trist att dit favoritträd försvann? Kommer det nåt nytt??
Betty
Så trist! trostar.gif Blev nyfiken på vad du menade med "falsk akacia" så jag var tvungen att Googla det... kom fram till att du hade en Robinia utanför ditt fönster, verkligen ett vackert träd, påminde lite om Maackia amurensis (min favorit) i bladen...
Alba
Å så trist.
Jag blev också tvungen att googla. Vilket vackert träd.
Förmodligen var det ruttet i stammen eftersom det bara föll sådär.
Margaretha
Nej, det föll inte bara. Det sågades ner med motorsåg. Vi bor på tredje våningen och Robinian - som trädet mycket riktigt egentligen heter- har varit som en gardin som silat ljuset in på vårt matbord. Och både blad och blommor är jättevackra. Jag kollade stammen och inte såg den rutten ut heller. Ska ta reda på varför detta hemska hände. Jag blev riktigt, riktigt ledsen! Ett så gammalt, vackert träd!!! Suck!
Margaretha
Robinian ansågs av styrelsen för vår HSB-förening stå för nära huset. Men rötterna skadade inte utan kronan (!) - som de ändå begränsade förra sommaren, eftersom grenarna slog mot väggen vid blåst.

Det blev så tomt, så tomt. Trädet torde ha varit äldre än huset, och det byggdes i slutet av 60-talet. Det känns verkligen hårt mot ett gammalt vackert träd.

Jag är ingen trädkramare precis, men det här var inte nödvändigt.

Skönt att få skriva av sig! sad.gif
Alba
Jag förstår hur du känner det.
Mina grannar i stugan skrattar åt mina försök att rädda träd. En fin tall hade fått en kraftig gren knäckt till hälften......och vad gör då jag..........naturligtvis binder jag upp den ......... och det lyckades. Tallen blev jättefin igen.

Gamla träd tycker jag man ska värna om. De har ett värde i sig med tanke på åldern.
Margaretha
Bra gjort med tallen Alba! Måste kännas bra att ha kunnat återställa den och - att ha fått rätt. tongue.gif Gentemot de skrattande grannarna menar jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon