catlady
Jag skulle behva tips p trstiga buskar och trd som grna ocks r stdsegrna, har stora rotsystem och r snabbvxande. Bde sdana som vill ha sol och de som behver halvskugga. Tack p frhand!
Malvia
Bjrk!
catlady
Japp, den r redan med p listan! Men jag hoppas p att det finns lite "roligare" saker ocks. Buskar och trd med frukt eller trevliga blommor kanske...?
Big Gardener
Hr kommer lite trdtips:
Tall, typ Pinus mugo (bergtall), Pinus nigra (Svarttall) samt Pinus sylvestris (skogstall) r stdsegrna, gr bra p mycket blta marker och gr i bde sol och halvskugga. Tall r generellt inte srskilt snabbvxande.

Alla alar klarar blta marker vldigt bra. Alnus glutnosa (klibbal) samt Alnus incana (gral) med sorter r lmpliga fr sdana stndorter. Arter av slktet Populus (popplar) och Salix (pilar) klarar oftast ocks mycket vatten.

Aesculus hippocatanum (Hstkastanj) kan g p marker med hgt grundvatten men trivs inte att st med ftterna i vatten. Detsamma gller Corylus avelana (Hassel).

En lite mer speciell vxt som normalt inte vxer s fort men som blir fantastisk i blta och lite mer skyddade lgen r Cercidiphyllum japonicum (Katsura, Kaktrd). Fantastiska hstfrger om vattentillgngen r god.

Ligger denna plats i zon 1 eller en bra zon 2? Taxodium distichum (Sumpcypress) r ocks ett fantastiskt trd som gr bra i varmare lgen med blt mark. r lget det rtta vxer den hyfsat. Trots att det r en barrvxt r den som lrken och fller barren p vintern.

catlady
Tack fr svar! Ja, detta ligger i zon 1, men personligen gillar jag inte barrtrd och det finns redan mnga sdana runt omkring s fler sdana blir det tyvrr inte tal om. Men det verkar ju som att flera trd gillar vta, och katsuran ser ju spnnande ut!
Har vi ngra vackra blommande buskar som gillar vt mark?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon