catlady
12-03-2007, 14:52
Jag skulle behöva tips på törstiga buskar och träd som gärna också är städsegröna, har stora rotsystem och är snabbväxande. Både sådana som vill ha sol och de som behöver halvskugga. Tack på förhand!
catlady
12-03-2007, 15:14
Japp, den är redan med på listan! Men jag hoppas på att det finns lite "roligare" saker också. Buskar och träd med frukt eller trevliga blommor kanske...?
Big Gardener
12-03-2007, 20:45
Här kommer lite trädtips:
Tall, typ Pinus mugo (bergtall), Pinus nigra (Svarttall) samt Pinus sylvestris (skogstall) är städsegröna, går bra på mycket blöta marker och går i både sol och halvskugga. Tall är generellt inte särskilt snabbväxande.
Alla alar klarar blöta marker väldigt bra. Alnus glutnosa (klibbal) samt Alnus incana (gråal) med sorter är lämpliga för sådana ståndorter. Arter av släktet Populus (popplar) och Salix (pilar) klarar oftast också mycket vatten.
Aesculus hippocatanum (Hästkastanj) kan gå på marker med högt grundvatten men trivs inte att stå med fötterna i vatten. Detsamma gäller Corylus avelana (Hassel).
En lite mer speciell växt som normalt inte växer så fort men som blir fantastisk i blöta och lite mer skyddade lägen är Cercidiphyllum japonicum (Katsura, Kakträd). Fantastiska höstfärger om vattentillgången är god.
Ligger denna plats i zon 1 eller en bra zon 2? Taxodium distichum (Sumpcypress) är också ett fantastiskt träd som går bra i varmare lägen med blöt mark. Är läget det rätta växer den hyfsat. Trots att det är en barrväxt är den som lärken och fäller barren på vintern.
catlady
13-03-2007, 18:42
Tack för svar! Ja, detta ligger i zon 1, men personligen gillar jag inte barrträd och det finns redan många sådana runt omkring så fler sådana blir det tyvärr inte tal om. Men det verkar ju som att flera träd gillar väta, och katsuran ser ju spännande ut!
Har vi några vackra blommande buskar som gillar våt mark?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.