Förra sommaren flyttade vi till ett kedjehus med en liten trädgård. En 40 år gammal rosentry-häck gränsar mot gatan + mot en av grannarna, och häcken har blivit väldigt hög (3-4 meter). Nu är det dags att gallra ur den för att få den att bli tät nedtill. Tänker jag rätt som tar flera av de tjocka grenarna ända nere vid marken och sedan toppar övriga grenar på 1,5 meter ungefär? Hur mycket växer en rosentry varje år, tro? Och är det rätt tid att nu i mars beskära häcken?
Många frågor från en nybliven trädgårdsägare.
ingrid fuxwall
12-03-2007, 20:48
Grattis till häcken, det måste se fint ut när alla buskarna blommar.
Du kommer säkert att få många goda råd om hur du ska skära, själv kan jag inget om att klippa ner buskar (det gör sambon som inte är hemma nu) men tänk på åldern. Så gamla buskar som de du beskriver har ett helt annat växtsätt än yngre.
På vår tomt finns en mängd buskar som planterades på 60 talet och de växer helt annorlunda än nyköpta buskar.
ingrid
Om syftet är att förtäta skulle jag ha stannat vid att ta de äldsta stammarna från marken, och rätt tid är nu. Där du tagit dem kommer många nya skott. Beskär du häcken i toppen kommer ingen eller mycket mindre blom, och dessutom ser det kapat ut.
Är du missnöjd med höjden kan det vara läge att fundera på att byta häckbuske. Att rosentry stammar upp sig och får höjder på 3-4 meter är normalt, det är så de växer. Vuxen, uppväxt rosentry som inte beskärs och står i normal jord växer med några cm per år. När man beskär på våren skjuter många nya skott. Om du har god jord och inte så torrt kan du få upp skott från marken som blir 50-100 cm långa om du beskär stammar vid marken. Dessa bildar sodigrenar och efter något eller ett par år till blomanlag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.