Jag har ett trädgårdsland där jag har satt potatis flera år i rad. Jag har alltid gödslat med kogödsel på våren och potatisen kommer alltid upp fint och växer bra. Det jag reagerar på är att plantan alltid växer väldigt mycket på höjden i stället för att bli en samlad planta.
Vet någon vad detta beror på?
Tack på förhand.
/Mattias
Hannele
11-06-2003, 09:20
Man ska idka växelbruk, inte alltid odla samma sak på samma ställe för många år. Det är bra för att kunna minska på sjukdomar och att jorden inte blir 'trött'. Du kanska kan testa att
gröngödsla med lupin, lusern, åkerböna?
http://www.odla.nu/artiklar/omvaxling_fornojer.shtml
Tack för svaret

. Jag tror dock inte att bristen på växelbruk skapar de höga plantorna. De har skjutit i höjden ända sedan jag började använda denna platsen för potatisodling för 4 år sedan. Några andra teorier?
/Mattias
Hannele
11-06-2003, 14:13
För lite ljus?
Jag tror som Hannele att det kan bero på för lite ljus. Jag har själv haft ett potatisland som gav ganska lite potatis men de hade jättehög blast. Framför potatislandet står en
enorm gran = skugga flera timmar mitt på dan.
Har slutat odla potatis, ska ställa en redskapsbod där i stället. Använde jorden till flera nya rabatter.
ulf ryberg
18-06-2003, 22:04
Att potatisen växer på höjden på bekostnad av knölskörden beror oftast på för kraftig kvävegödsling. Misstaget att gödsla med för mycket naturgödsel jag också gjort någon gång. Dra ner på kvävet och inrikta dig mer på framförallt att ge kalium och fosfor.
Jag trodde att potatisland gödslades på hösten.
Om man gödslar och vänder kökslandet på hösten så bevaras vårmusten bättre i och med att man då bara behöver bereda ytan för sådd.
ulf ryberg
23-06-2003, 19:37
Det är slöseri med växtnäringsämnen att gödsla på hösten. En stor del av näringsämnena kommer att urlakas och försvinna ner i grundvattnet och vidare ut i närmsta vattendrag och gödsla det istället. Själv brukar jag lägga på rejält med löv- och gräskompost på våren och gräver ner denna direkt under en varm dag. På det sättet så blandar jag in komposten samtidigt som jag vänder ner lite varm ytjord och för en lucker bädd att sätta i. Potatis älskar varm och lucker djup jord.
Ingrid på Västkusten
23-06-2003, 19:45
Todeloo,
Jag gödslar det mesta på våren, itne hösten. har diskuterats livligt här på Odla.nu och kommer troligtvis att göras igen ,-)
Mkt blast beror på för mkt kväve, som så rikitigt påpekats innan. Växelbruk är också bra att göra men blasten blir itne större av dåligt växelbruk :-D
i så fall hade nog min vitlöksblast av forna år nått till månen ;-P
Testa ett nytt land - och använd mindre gödsel!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.