catlady
Jag har ju nu tre katter, varav två både äter och leker mycket. Nu börjar jag fundera på om jag kanske skulle laga/fixa till lite egen eller blanda in lite av de dyrare och mer näringsrika fodren i deras diet. Jag ger dem Friskies torrfoder och Mjau burkmat, och två av dem föredrar definitivt burkmaten (och mat från våra tallrikar = fisk, kött, skinka).
Jag skulle vilja höra om er erfaranhet av att laga egen mat till katter, och annan erfarenhet av olika sorters mat!
Miss_Berggren
Min erfarenhet av kattfoder är att undvika blötfoder (80% vatten som är onödigt att betala för) och undvika för billiga foder med vete i (katten kan lätt drabbas av hälsoproblem som exempelvis urinsten) Ett bra kattfoder ska innehålla mycket kött (och helst då som torrvara, återigen för att undvika betala för vatten) eftersom katten är en köttätare och har svårt att bryta ner kolhydrater. Vill man ge katten blött foder tycker jag att man lika gärna kan blöta upp torrfoder hemma för vatten har man ju i kranen. Själv köper jag bara sk premiumfoder, de där dyra som finns i zooaffärer och hos vet. för att jag har en innekatt som inte kan blanda upp billiga kolhydrater med möss och annat vilt. Det funkar säkert alldeles utmärkt för vissa att köra med ett billigt foder. För min egen del har jag inte lust att snåla när jag själv valt att köpa katt. Jag vill inte heller tvinga i katten, som ju är ett köttätande djur, en massa svårsmälta och ibland skadliga kolhydrater i form av säd.

Det är mina tankar kring kattfoder happy.gif
Rapchic
min mamma fick ett tips av en vetrinär när hon hade katt
att koka fisk tillsammans med ris
Whiskuchi
Mjau burkmat är alldeles utmärkt mat, 100% animalier och en vattenmängd som katten behöver (de är notoriskt dåliga vattendrickare) Alla torrfoder - även dyra djuraffärsfoder - innehåller vegetabilier (men de dyra fodren innehåller inte spannmål utan majs, ris och liknande - som om det vore bättre....), dvs onödiga kolhydrater som katten inte kan tillgodogöra sig. Katter behöver fett och protein.
marskattan
Jag ger mina katter Iams för att det var vad Kattjouren rekomenderade när jag skaffade första katten för 9 år sedan. Mina katter är inte tjocka (alla tre är kastrerade/steriliserade) och har inte haft problem med njurarna så att jag fortsätter. Förvisso inte den billigaste maten som finns, men jag vågar inte testa något annat eftersom detta har fungerat så bra. En av katterna bor enbart inomhus medan dom andra två tokstollarna är ute- och innekatter. Dom två skaffar sig själv möss så ofta dom kan, även om den ene inte har fattat att man kan/ska äta dom. Han kommer och ger dom till mig och så får han gurka i utbyte.

Han är nämligen totalt-sjötokig i gurka!!! Jag vet inte hur många gånger jag har burit in kassar med mat och vänt ut till bilen för att hämta mer. Och så har jag blivit mött i dörren av katten som kommer springande/släpandes på gurkan, med plast och allt! Pålägg, oxfile, räkor och allt annat kan han gå över för att komma åt gurka... Jag undrar vad jag gjort för fel i uppfostran för att få en sådan katt blushing.gif

Sen att han har lärt sig att öppna micron och förse sig själv med mat (om den passar) är en helt annan femma nono.gif

Oavsett hur du väljer att göra så ta det försiktigt om du byter mat, blanda i lite i taget och låt det ta lång tid så katterna hinner vänja sig. Men enligt mitt tycke; om det fungerar bra varför då ändra något?

/Agge
Sailor Pluto
En varning: en av mina katter fick urinsten av Friskies torrfoder, och senare visade ytterligare en symptom på urinsten. Nu säger jag inte att det blir så för alla katter, men det kan vara värt att tänka på. Friskies har hög magnesiumhalt jämfört med ex. Whiskas och Mjau torrfoder. Det kan tydligen bidra till att katten får såna problem.

När katterna bytte foder blev det bra igen, och som bonus fick de mycket vackrare päls och blev bättre i magen. Inte blev de feta heller som veterinären varnade för. Specialmaten ÄR dyr fast den fungerar väldigt bra!
emmapemma
Vi har opererat ena katten för urinsten pga dåligt (=billigt) foder. Veterinären sa att hela urinblåsan hade varit täckt av saltkristaller, stackars kissen. Sedan dess köper vi Hills science plan till båda katterna, light-varianten. Det syns stor skillnad i pälsen när de äter Hills (och antagligen andra jämförbara märken) jämfört med om de får annan mat.
catlady
Ojdå, här var det full alert på Friskies alltså?! Får nog försöka byta ut torrfodret då. thumbdown.gif
emmapemma
Olika katter är ju förmodligen olika känsliga mot dessa salter som billiga foder brukar innehålla, men när urinstenen väl är utvecklad så blir det ju gärna plågsamt för den drabbade kissen.
Limeblossom
Min ena katt (RIP Mysman) hade också problem med urinsten och åt mat som vi köpte på djursjukhuset, tror det hette Hills science diet. När vi var tvugna att ta bort honom så övergick vi sakta till annan billigare mat och det har funkat bra på Maja. Är det vanligare på hankatter med urinsten? Någon på jobbet antydde det iaf.
Whiskuchi
Hanar har längre och trängre urinrör, så ja, stenar och grus fastnar lättare på dem. Tror inte det är någon skillnad i uppkomst av stenar dock.. enklaste sättet att förebygga urinvägsproblem är att se till så katten får i sig tillräckligt med vätska, ca ½ dl per kilo kroppsvikt och dygn.

Kan tillägga att jag tror att det allra bästa för katten är att BARFa den, dvs ge den sådant som den är anpassad för att äta. Men då jag är osäker på om jag skulle kunna tillgodose katternas näringsbehov, väljer jag att fuska lite och ge dem det näst bästa, dvs helfoder på burk. Samma vätske- protein- mineral- och fettinnehåll som BARF, och samma låga kolhydratinnehåll, men utan ansträngning och slafsande. Skillnaden är väl att köttet i burkmaten inte är rått. Ska prova att ge dem rått kött någon dag dock och se om de äter det (och det har jag sagt lääänge, men som vegetarianer har vi inget kött hemma och har uppenbarligen svårt att ta oss i kragen och införskaffa det) wink.gif

edit: och så glömde jag förstås posta länken till en alldeles utmärkt sida om kattmat: http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html
emmapemma
Jo, det är skillnad i uppkomst av urinsten. Vår ena katt (han som blev opererad) får urinsten bara vi visar honom en lågprismat huh.gif medan vår andra hane aldrig visat några som helst tecken på urinsten. De är lika gamla och har alltid ätit samma mat. De är inte besläktade.
Ramoth
CITAT (catlady @ 12-03-2007, 19:56) *
Jag har ju nu tre katter, varav två både äter och leker mycket. Nu börjar jag fundera på om jag kanske skulle laga/fixa till lite egen eller blanda in lite av de dyrare och mer näringsrika fodren i deras diet. Jag ger dem Friskies torrfoder och Mjau burkmat, och två av dem föredrar definitivt burkmaten (och mat från våra tallrikar = fisk, kött, skinka).
Jag skulle vilja höra om er erfaranhet av att laga egen mat till katter, och annan erfarenhet av olika sorters mat!

En ledtråd till hur bra torrfoder är (om nu torrfoder är bra överhuvudtaget - vilket jag absolut inte tycker!) är att se efter hur mycket spanmål det innehåller. Det enda spanmål som överhuvudtaget är acceptabelt i kattmat är ris och då i första hand bruntris.
Katter skall inte ha en diet bestående av en massa kolhydrater, utan ju mer kött/animaliskt protein kosten innehåller desto bättre.
Titta alltid efter mängden animaliska ingredienser i fodret och om möjligt även kvaliten på dem.
Burkmat med annat än kött och köttbiprodukter ska du inte acceptera. Allt annat är bara utfyllnad! Strunta bla i Mjaus "sunda målet" och Whiskas burkmat. "klassisk" Sheba är ok också, men blir ju lite dyrt om man har flera katter.

Mjau burkmat är otroligt misskretiterat angry.gif
Det är en utmärkt kost och vida överlägsen varje form av torrfoder. Att man bär hem lite extra vatten får man ta.
Våra tamkatter härstammar från en ökenkatt som fick i stort sett hela sitt vätskebehov tillgodosett via sina byten.
Därför har våra katter i dag dels mycket dålig utvecklad känsla för törs = drickor ofta på tok för lite, och dels är de skapta för att få i sig vätska via maten.

Mina egna katter får nästan uteslutande hemmagjord mat och mår utomordentligt bra av det - tillskillnad från när de var torrfodersätare (RC fear.gif )

Mjau och "hemkört" är en lysande ide bravo.gif
Du har redan fått adressen till Matildas kokbok och jag kan inte nog rekommendera denna läsning.
Lite enkla tips och inspiration hittar du söker efter vår "BARF-tråd" här på forumet.

Lycka till!!!

(ska vägen om Coop nu på hemvägen och köpa billig nötfärs - till katterna så klart whist.gif )
catlady
Tack så mycket för alla tips! Har favoritlänkat till Matildas kokbok och ska kolla in den lite närmare sedan. BARF-tråden kanske jag kollar in också. Mina katter är ju som mina små barn så visst kan jag tänka mig att laga mat till dem, vill ju bara göra rätt.
Whiskuchi: Var bara försiktig med vilken sorts kött du ger dem rått. Många köttsorter har otrevliga bakterier råa! Mitt tips är att ge dem fisk och skaldjur (mina kisar älskar makrill och färska räkor t.ex.). smile.gif
Whiskuchi
CITAT (catlady @ 15-03-2007, 11:32) *
Whiskuchi: Var bara försiktig med vilken sorts kött du ger dem rått. Många köttsorter har otrevliga bakterier råa! Mitt tips är att ge dem fisk och skaldjur (mina kisar älskar makrill och färska räkor t.ex.). smile.gif

Jag kan tänka mig att ge dem precis vilket kött som helst så länge det är svenskt, katter är inte särskilt känsliga för bakterier. Tänk på att de är gjorda för att äta smågnagare och fåglar, där snackar vi bakteriehärdar wink.gif Däremot är jag försiktig just med fisk och skaldjur, i synnerhet skaldjur pga det höga magnesiuminnehållet wink.gif
Whiskuchi
CITAT (emmapemma @ 14-03-2007, 15:36) *
Jo, det är skillnad i uppkomst av urinsten. Vår ena katt (han som blev opererad) får urinsten bara vi visar honom en lågprismat huh.gif medan vår andra hane aldrig visat några som helst tecken på urinsten. De är lika gamla och har alltid ätit samma mat. De är inte besläktade.

Jag menade mellan honor och hanar, tror inte ena könet får stenar/grus lättare än det andra, bara att det fastnar lättare i hanarnas trängre urinrör.
kira
har två katter ,har oxå hört att Whiskars torrfoder inte är så bra,köper på djurcenter dyrare foder,fisk o lite hemmamat går oxå bra,bäst o mest ur näringssynpunkt lär vara levande möss,som mina fångar dagligen,tyvärr fins det nackdelar med det förstås mask,m.m.Hörde detta av försäljaren på djurcenter att möss innehåller mest taurin som katten behöver. yes.gif
Tezzla
CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 21:06) *
min mamma fick ett tips av en vetrinär när hon hade katt
att koka fisk tillsammans med ris

Det kan man ge katterna om de har dålig mage, inte annars.
Ramoth
kira: Hjärta av alla slag innehåller mycket taurin, och då i synnerhet grishjärta. Det kan inte överdoseras bravo.gif Allt rått kött innehåller taurin, men som sagt, hjärta är bäst.

Jag håller med Whiskuchi, Var försiktig med både fisk och skaldjur!
Undvik det helst helt och hållet då magnesiumhalten är mycket hög och katterna mycket lätt får i sig på tok för höga doser. Urinsten är inte att leka med!!! fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon