lena:-)
Hittade Orkideén som jag gömt undan i tvättstugan. Den har satt två nya blomskott på den gamla stängeln yahoo.gif . Ut på tvären liksom.
Jag har inte klippt ner nåt eller gjort något med den sedan den blommade i höstas. Skall jag göra något mer än sätta fram den i köket igen? Det är en alldeles vanlig extraprisorkidee av den vita typen...vad den nu kan heta. Brudorkideé confused.gif?
pejori
CITAT (lenasch @ 12-03-2007, 20:30) *
Hittade Orkideén som jag gömt undan i tvättstugan. Den har satt två nya blomskott på den gamla stängeln yahoo.gif . Ut på tvären liksom.
Jag har inte klippt ner nåt eller gjort något med den sedan den blommade i höstas. Skall jag göra något mer än sätta fram den i köket igen? Det är en alldeles vanlig extraprisorkidee av den vita typen...vad den nu kan heta. Brudorkideé confused.gif ?

grattis till blommorna...ställ bara fram den på hedersplatsen inga extra åtgärder behövs bravo.gif bravo.gif
Så fiffigt....att inte göra nåt...passar perfekt...
Den ser lite rolig ut, men vem gör inte det? blushing.gif
nilssontherese
Finns det någon som vet vad man gör för att stimulera att nya keikis växer ut?
Och jag skulle dessutom vilja veta om man kan klippa bort dom torra skrumpna luftrötterna eller vad det är .... unsure.gif unsure.gif
kristerh
CITAT (nilssontherese @ 14-03-2007, 14:11) *
Finns det någon som vet vad man gör för att stimulera att nya keikis växer ut?

det finns keikis hormon att köpa från usa, har inte testat själv, som man smetar på blomstängeln och gör så att en keikis växer fram.
annars sägs det att om man ställer de varmt o soligt så brefrämjar det bildning av keikis, de små sorterna är väldigt benägna att bilda keikis av sig själva utan att man behöver göra något.

till lena: du kan klippa bort de torra skrumpna rötterna, de har gjort sitt.

Tack, jag tar till saxen omedelbart..... thumbsup.gif
nilssontherese
CITAT (kristerh @ 15-03-2007, 13:40) *
det finns keikis hormon att köpa från usa, har inte testat själv, som man smetar på blomstängeln och gör så att en keikis växer fram.
annars sägs det att om man ställer de varmt o soligt så brefrämjar det bildning av keikis, de små sorterna är väldigt benägna att bilda keikis av sig själva utan att man behöver göra något.

till lena: du kan klippa bort de torra skrumpna rötterna, de har gjort sitt.

Okidoki, antar att det är dyrt detta hormon...så det blir ljus och varm placering tack för ditt svar! smiley_small_hug.gif
CITAT (kristerh @ 15-03-2007, 13:40)

Keikis ? ......vad är det?
seriös
keikis är orkidens ( stickling),( skott) som kan växa ut på blom stänglarna om man har tur biggrin.gif
Tack för svaret....
du menar alltså att det inte är skickligheten som gör att
det växer ut keikis, utan bara turen....
Vilken tur jag haft då laugh.gif
kikki
Jeg har flere ganger fått utskudd på mine orkideer, men jeg henter litt Sphagnum-mose. som man finner der det er fuktig, den er litt rødlig. Så tar jeg å klipper av utveksten, tar mose rundt, og fyller på med orkideejord, og du har straks en ny plante :yes:Blomsterhilsen fra kikki
foolishRice
Det är svårt att framkalla kekitillväxt utan hormoner...

Jag har gjort en cremé baserad på ullfett med BA (1500 ppm) (ett syntetisk hormon som påverkar tillväxten av blad). Det funkar perfekt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon