Full version: såjord
katah
Jag var i år duktig och var ute tidigt för att köpa mig älg-jord.

Bra, jag har några påsar såjord (sådana små, kanske 10 liter..)
och 4 st 40 liters planteringsjord.

TRODDE JAG... tills jag öppnade den ny 40 l -påse och fattade att det var perlit-berikade såjord!

Hmm, nu har jag alltså 100 l såjord av bra kvalité, najs confused.gif
och bara en säck av planteringsjord ( 40 liter) kvar i mina gömmor ( jag som trodde på 3 st 40 platjord...)

Visst det kommer att gå åt kanske 20 liter såjord till men inte 100 !!!

Vad kan jag göra?

1) en 40-liters säck har jag inte öppnat än, går det att spara den till nästa vår?

2) den 40-litare som jag har nu öppnat, går den att spara till nästa år om jag tex. tejpar den ihop ordentligt?

3) går det att göra en blandning av såjord och plantjord, eller förlorar jag då för mycket av den goda "hasselfors plantjord" effekten ?

Fyy att jag är arg och ledsen, varför kan man inte läsa vad man köper???!!!!

Jag bor inte precis bedvid en plantskola-butik, utan har flera mil till en närmaste och måste varje gång jag köper jord-säckar ta en allvarligt diskussion med gubben om hur de smutsar ner bagageluckan.... grrrr....

när handlar vi nästa gång ? kanske om 2-3 veckor
Behöver jag 120 l planteringsjord innan dess? Joooooooo!
varför kan inte livet vara perfekt och vackert HELA tiden? -cry-.gif
Tesa
Det är nog inga som helst problem att spara jorden...tror inte det finns "bäst före datum" på dom ens..
Har sparat jord flera ggr från en säsong till en anna...möjligen har den torkat ut lite i öppnad säck..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon