Full version: sjord
katah
Jag var i r duktig och var ute tidigt fr att kpa mig lg-jord.

Bra, jag har ngra psar sjord (sdana sm, kanske 10 liter..)
och 4 st 40 liters planteringsjord.

TRODDE JAG... tills jag ppnade den ny 40 l -pse och fattade att det var perlit-berikade sjord!

Hmm, nu har jag allts 100 l sjord av bra kvalit, najs confused.gif
och bara en sck av planteringsjord ( 40 liter) kvar i mina gmmor ( jag som trodde p 3 st 40 platjord...)

Visst det kommer att g t kanske 20 liter sjord till men inte 100 !!!

Vad kan jag gra?

1) en 40-liters sck har jag inte ppnat n, gr det att spara den till nsta vr?

2) den 40-litare som jag har nu ppnat, gr den att spara till nsta r om jag tex. tejpar den ihop ordentligt?

3) gr det att gra en blandning av sjord och plantjord, eller frlorar jag d fr mycket av den goda "hasselfors plantjord" effekten ?

Fyy att jag r arg och ledsen, varfr kan man inte lsa vad man kper???!!!!

Jag bor inte precis bedvid en plantskola-butik, utan har flera mil till en nrmaste och mste varje gng jag kper jord-sckar ta en allvarligt diskussion med gubben om hur de smutsar ner bagageluckan.... grrrr....

nr handlar vi nsta gng ? kanske om 2-3 veckor
Behver jag 120 l planteringsjord innan dess? Joooooooo!
varfr kan inte livet vara perfekt och vackert HELA tiden? -cry-.gif
Tesa
Det r nog inga som helst problem att spara jorden...tror inte det finns "bst fre datum" p dom ens..
Har sparat jord flera ggr frn en ssong till en anna...mjligen har den torkat ut lite i ppnad sck..
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon