Full version: Halesia
lappa71
..lär bli ett litet vackert träd som trivs med lågt ph och härdig till z3. Finns där ngn som har provat? [url="http://www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=25&SubId=-1&SelectionId=33&SortId=16590
Jag ser fram emot droppar från kunskaparnas träd.
Kenneth
Christer i Falköping
Har ett i Tråvad däe det stått i snart tre år nu. Och nu har jag satt ett hemma i zon4, väldigt skyddat och i nästan ren sand. Vä'xer långsamt. Tror nog att det egentligen har svårt att vara i högre zon än 2 faktiskt. Sol till halvskugga, skyddat läge. Fuktigt men väldräenerat som det brukar stå i böckerna. I Tråvad är det fin trädgårdsjord överst, men ganska snart ren lera under. Vad mer vill du veta? Ett fantastiskt litet träd/buske. Vita snödroppsblommor tidigt på våren, som dessutom luktar gott.
Christer.
lappa71
tackar....om Du kan prova i z4 så kan väl jag. Fast det borde väl vara nån skillnad på z4 i Falköping och Borlänge...
kenneth
Christer i Falköping
Ni har väl något längre dagar på sommaren bara, annars är ju zonindelningen gjord så att det är lika odlingsbetingelser i övrigt.
Man måste prova, annars får man ju aldrig reda på något eller hur biggrin.gif
Christer.
Tompa zon 1
Och prova flera gånger.
Jag har förlorat ett ugnt ex i zon 1 och det har även min granne, så testa en gång till om du misslyckas.
Christer i Falköping
Zon ett borde den ju klara sig utan problem. För mycket kalk i ölandsjorden kanske? Men det kan ju vara ren otur också förstås.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon