uno
Vad är det för fördel att ha lysrör i stället för högtrycksnatriumlampa? Den belyser ju ett större område och sitter på en höjd över plantorna så att det går att arbeta under lampan.
Lady Hamilton
Arbetsmiljön Uno
Arbetsmiljön i skenet av Högtrycksnatrium kan aldrig vara bra. Skenet sticker i ögonen och man lätt får huvudvärk. sick.gif Sedan så alstrar Högtrycken så mycket värme så det är svårt att hålla en sval odlingsmiljö i samma rum som man odlar sweatingbullets.gif och då minskar möjligheten för "hemodling" för många. -cry-.gif Sedan har vi priset......du kan köpa MÅNGA lysrör för dom pengarna thumbsup.gif
kerstin z5-6
dessutom funkar de lite sämre ...natrium/halogen må vara jättebra i växthus för övervintring , tillskottsljus alltså men till frösådder /smått är de sådär
Se test av Fuchisa

Fuchisa Annabel efter två månader: - den vänstra på fönsterbräda utan extraljus, den mellersta under växthusbelysning 120 cm ovanför, och den högra under lysrör, 20 cm ovanför

(Det är inte jag som testat, läs mer på Aot sålista B -belysning)
Ingela_67
Jag använder en högtrycksnatriumlampa och precis som Kerstin så upplever jag att rummet blir för varmt där man har sina odlingar...jag får öppna fönstret för att kyla ner det...annars har jag lätt mellan +20-+25 grader i ett rum som annars är väldigt svalt.
Däremot upplever jag inte skenet av lampan som obehagligt och jag har inte heller drabbats av huvudvärk.

Men ni som kör med lysrör...de armaturer jag tittat runt på bla hjula, clas ohlson etc...är sådana som ska skruvas fast under tak odyl...hittar inga med snören/kedjor som man kan hänga i tak eller tex i hyllor. Vad använder ni???

CITAT (Lady Hamilton @ 12-03-2007, 23:23) *
Arbetsmiljön Uno
Arbetsmiljön i skenet av Högtrycksnatrium kan aldrig vara bra. Skenet sticker i ögonen och man lätt får huvudvärk. sick.gif Sedan så alstrar Högtrycken så mycket värme så det är svårt att hålla en sval odlingsmiljö i samma rum som man odlar sweatingbullets.gif och då minskar möjligheten för "hemodling" för många. -cry-.gif Sedan har vi priset......du kan köpa MÅNGA lysrör för dom pengarna thumbsup.gif

kerstin z5-6
de får man sätta dit själv .. jag har andvänt allt möjligt -gamla plast tvättlinor , kedjor osv osv ..
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 10:47) *
Fuchisa Annabel efter två månader: - den vänstra på fönsterbräda utan extraljus, den mellersta under växthusbelysning 120 cm ovanför, och den högra under lysrör, 20 cm ovanför

w00t.gif Nämen vilken skillnad! Det testet måste kollas in. Blir faktiskt lite sugen på att göra ett liknande test bara för att se skillnaden på egna plantor.

/Ewa
Ingela_67
Tack kerstin, men är det vanlig stickkontakt i armaturerna eller är det typ bara en strömknapp ovanpå armaturen???..har ingen lust att börja mixtra med elen.

// Ingela.

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 18:46) *
de får man sätta dit själv .. jag har andvänt allt möjligt -gamla plast tvättlinor , kedjor osv osv ..

kerstin z5-6
Det är nog lite olika .. men vanligen stickkontakt ja ..
Ingela_67
Har kollat både Hjula och Clas Ohlsson men hittar ingen med stickkontakt thumbdown.gif Tips på fler "billiga" försäljare önskas.
// Ingela.

CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2007, 09:54) *
Det är nog lite olika .. men vanligen stickkontakt ja ..

kerstin z5-6
Det blir ju genast dyrare förstås .. sök på blocket , byggsajter osv .. såg senast 15 st armaturer för 58 w lysrör för 200 spänn .. känner du ingen elkunnig -så svårt är det faktiskt inte ...
Finns en bra tråd om det på förökning
KURT
Kolla Kjell & Company också. De har ganska många butiker och har mera EL-tillbehör.
Ingela_67
Jo, jag har kollat blocket..men det mesta ligger så himlades långt bort. Frakten blir dyrare än vad själva armaturerna kostar thumbdown.gif Får leta vidare...
// Ingela.

CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2007, 10:42) *
Det blir ju genast dyrare förstås .. sök på blocket , byggsajter osv .. såg senast 15 st armaturer för 58 w lysrör för 200 spänn .. känner du ingen elkunnig -så svårt är det faktiskt inte ...
Finns en bra tråd om det på förökning

fredwel
Till slut köpte jag mina lysrörsarmaturer på övreskottsbolaget. Jag ville ha korta lysrörsarmaturer.

/fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon