Full version: Frsdd i kylen
annette-djur
Hej odlarvnner!
Lavendel ska ju st i kylen ngra veckor fr att gro. Men vad r det mer som ska gro p det viset. Jag har fr mig att det var ngon blomma som jag ville ha, men har ftt hjrnslpp och minns inte vilken. Blir jtteglad fr frslag p vad som ska "kallgro".
Tack p frhand.
Helen i Pite Zon 5
Hej och Vlkommen hit! biggrin.gif
Det r jttemnga sorter som behver en kylperiod fr att gro s det blir lite svrt att gissa vilken blomma du tnker p. Frslag och bilder frn olika sorter kan du f hr....

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...=10&t=50168

http://www.alltomtradgard.se/ kolla in v.sida under Trdgrdslistor, g sedan in under rubriken Sdd-0ch frkning

Hoppas du hittar det du sker yes.gif
malin72
hej Anette och vlkommen hit tummenupp.gif

tnkte passa p att frga jag med....dom som sttt ute som ska kylas,r det bttre att stlla dom i kylen nu nr det brjar blr varmt ute confused.gif ...jag har ngra som har ngra veckor kvar
whistling.gif
Lena i Torslanda
Lt sdderna fr all del st kvar ute. De temperaturvxlingar som r nu r kanon fr groningen. Kyskpet kan aldrig konkurrera med utevistelse.

Jag har precis ftt massor av nya perennfrer som jag ska s nu och stlla ut och det kommer att g utmrkt.
kerstin z5-6
lmmna kvar -det r nu tempsvngarna gr mnga grobara ... sweatingbullets.gif
malin72
tack fr svaren....ok men nu mste man vl brja fukta lite oftare ocks??????? ojojoj hur ska jag fatta hur jag ska gra med dom????????? men dom ska vl skyddas p samma stt psen kvar,vven ver osv confused.gif
Helen i Pite Zon 5
Jo, det r nu den stora prvningen brjar sweatingbullets.gif man mste vakta krukorna med sdder s dom ALDRIG torkar ur, fr det behvs bara 1gng.... d r det krt fear.gif Jo, fortstt att skydda krukorna bde mot djur och flygande frer, om du vljer plast eller fiberduk ver kan ju bero p hur ofta du kan vakta sdderna. Jag har bara fiberduk, men s vaktar jag krukorna dygnet runt laugh.gif
malin72
ohmy.gif ohmy.gif ojojojoj jag undrar om jag klarar detta????? -cry-.gif ok passa hela tiden,skyddat mm men om ngot nu skulle brja gro och sen slr det till med sn och -grader igen vad hnder d help.gif
Helen i Pite Zon 5
Om nu det skulle hnda s kan man ju placera krukan mer skyddat till och ev. linda in i fiberduk, perenner tl rtt mycket och oftast s r det 'inbyggt' i frna att gro vid rtt tid. Har du plats inne s fr du i vrsta fall ta in sdden svalt och driva frna vidare. Kom just p att jag har ju en bild i mitt album hur jag gr...
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpg
jag brukar stlla in i sdder som gror ute i vxthuset som jag har kpt p Lantmanna rolleyes.gif
malin72
aha ok smart thumbsup.gif en sn dr borde jag ju kunna fixa till tomten eftersom att jag inte fr skaffa ett strre vxthus flirting.gif
annette-djur
Hej!
Tusen tack fr alla tips. Nu jklar ska det frkultiveras.
Agneta z5-6
du r verkligen vlkommen hit.Odlaiaterna som hrjar hr, r jttekunnniga.

VLKOMMEN tummenupp.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon