Full version: Frösådd i kylen
annette-djurö
Hej odlarvänner!
Lavendel ska ju stå i kylen några veckor för att gro. Men vad är det mer som ska gro på det viset. Jag har för mig att det var någon blomma som jag ville ha, men har fått hjärnsläpp och minns inte vilken. Blir jätteglad för förslag på vad som ska "kallgro".
Tack på förhand.
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit! biggrin.gif
Det är jättemånga sorter som behöver en kylperiod för att gro så det blir lite svårt att gissa vilken blomma du tänker på. Förslag och bilder från olika sorter kan du få här....

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...=10&t=50168

http://www.alltomtradgard.se/ kolla in vä.sida under Trädgårdslistor, gå sedan in under rubriken Sådd-0ch förökning

Hoppas du hittar det du söker yes.gif
malin72
hej Anette och välkommen hit tummenupp.gif

tänkte passa på att fråga jag med....dom som stått ute som ska kylas,är det bättre att ställa dom i kylen nu när det börjar blr varmt ute confused.gif ...jag har några som har några veckor kvar
whistling.gif
Lena i Torslanda
Låt sådderna för all del stå kvar ute. De temperaturväxlingar som är nu är kanon för groningen. Kyskåpet kan aldrig konkurrera med utevistelse.

Jag har precis fått massor av nya perennfröer som jag ska så nu och ställa ut och det kommer att gå utmärkt.
kerstin z5-6
lämmna kvar -det är nu tempsvängarna gör många grobara ... sweatingbullets.gif
malin72
tack för svaren....ok men nu måste man väl börja fukta lite oftare också??????? ojojoj hur ska jag fatta hur jag ska göra med dom????????? men dom ska väl skyddas på samma sätt påsen kvar,väven över osv confused.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det är nu den stora prövningen börjar sweatingbullets.gif man måste vakta krukorna med sådder så dom ALDRIG torkar ur, för det behövs bara 1gång.... då är det kört fear.gif Jo, fortsätt att skydda krukorna både mot djur och flygande fröer, om du väljer plast eller fiberduk över kan ju bero på hur ofta du kan vakta sådderna. Jag har bara fiberduk, men så vaktar jag krukorna dygnet runt laugh.gif
malin72
ohmy.gif ohmy.gif ojojojoj jag undrar om jag klarar detta????? -cry-.gif ok passa hela tiden,skyddat mm men om något nu skulle börja gro och sen slår det till med snö och -grader igen vad händer då help.gif
Helen i Piteå Zon 5
Om nu det skulle hända så kan man ju placera krukan mer skyddat till och ev. linda in i fiberduk, perenner tål rätt mycket och oftast så är det 'inbyggt' i fröna att gro vid rätt tid. Har du plats inne så får du i värsta fall ta in sådden svalt och driva fröna vidare. Kom just på att jag har ju en bild i mitt album hur jag gör...
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6806.jpg
jag brukar ställa in i sådder som gror ute i växthuset som jag har köpt på Lantmanna rolleyes.gif
malin72
aha ok smart thumbsup.gif en sån där borde jag ju kunna fixa till tomten eftersom att jag inte får skaffa ett större växthus flirting.gif
annette-djurö
Hej!
Tusen tack för alla tips. Nu jäklar ska det förkultiveras.
Agneta z5-6
du är verkligen välkommen hit.Odlaiaterna som härjar här, är jättekunnniga.

VÄLKOMMEN tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon