Full version: Frostvikszonen...
catmilla
(Tror att det här blir rätt avdelning att fråga i)
Zoner och sådant, kan någon hjälpa mig med i vilken zon Frostviken ligger? Är det fjällregion eller vad? Det ser rätt så vitt ut på zonkartan... OM det ligger i fjällreg. eller zon 7-8 - vad kan då växa där? Jag funderar på att söka arbete i Fostviken nämligen och vill ju veta om något "kan" växa där dunno.gif
Tack på förhand.
KURT
växtzonerna är ju främst intressant för träd och buskar. När det gäller andra växter så kan man påverka de mesta själv. Ordnar man med upphöjda väl dränerade odlingsbäddar och vindskydd, så kan man få ,mycket att växa . Snötäcket vintertid skyddar också många växter.
catmilla
Tack för ditt svar Kurt - det inger hopp smile.gif Vill så gärna bo i fjällandskap men är samtidigt orolig för att jag inte kan odla det jag vill. (vet att allt inte går men så är det ju redan här där jag bor nu, zon 4-5)

Alexander-VG-zon3
bor du i fjällen kan du odla fjällväxter och dom fletsa perenner klara sig långt upp , även dom mindre bruskar som skyddas av snön klara sig . det som är är ju sommaren och marken som gör vad som går odla längre upp .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon