Full version: Trädgårdsdags
hörnbjörn
hej alla glada.

äntligen har solen tittat fram och tagit bort all snö.

Vad kan jag göra i trädgården i dessa tider för att förbereda säsongen? kan jag göra nåt med min gräsmatta nu? den är väldigt dålig och på ett ställe har det stått en sandlåda som jag tagit bort, och där ska det anläggas gräs.

All hjälp är välkommen

Mvh'stefan
noora
Jag börjar gärna året med att städa bort nedfallna kvistar och annat löst skräp som visar sig när snön smälter bort. När det gäller gräsmattan kan ni kanske förbereda sådd av nytt gräs på den kala fläcken efter sandlådan, t.ex. jämna ut och sprida ut ett lager med jord som gräsfröet sedan ska sås i (det tänkte vi i alla fall göra, vi har en hel del kala fläckar kvar efter omdräneringen för över ett år sedan).

Nu är även en bra tid att putsa upp alla redskap, kolla att gräsklipparens skär är vassa, tömma och diska eventuella krukor och urnor som man har haft ettåriga planteringar i och så vidare.
snillan
Är det för tidigt att börja ta bort nedvisset och löv i rabatterna, i zon 3, bör det ligga kvar som skydd för en eventuell köldknäpp eller bör det tas bort för att solen ska nå fram till jorden bättre och för att lufta ur rabatten ?

Jag funderar också över när det är läge att så gräsmatta, vi har en yta som inte tog sig riktigt förra året, och skall sås på nytt ?

Det kliar ju lite i fingrarna dessa soliga underbara, varma, sköna, fantastiska , glädjespridande, VÅRDAGAR.......eller hur

snillan
pusillus
Jag har börjat klippa bort perennskräp från förra året, kanske är det förtidigt, men jag kunde inte hålla mej igår när det var så häligt vårväder.
Och visst, under det mesta riset var det små gröna spiror, Kärleksört, Lupiner,Pioner, Vädd, Höstanemonen, ja massor av tecken på att det trots allt kommer en sommar detta år också![attachment=439:Krokus_657.JPG]
Helen i Skåne
Tänk på att alla löv som ligger och skräpar blir fin jord om de makas in under buskar och grävs ner i rabatterna! Städa inte för noga tongue.gif
Mia, zon 3
Jag kan inte låta bli att klippa perennriset så fort vårsolen tittar fram... Men jag bär inte bort det, utan finklipper allt direkt i rabatten. Vet inte hur "proffsigt" det är, men jag tycker att jorden verkar må bra av det. Det blir ju liksom direktkompostering då. Jag slipper dra allt till komposten (som skulle svälla enormt då), och om det är någon växt som har någon liten sjuka på sig, så sprids ju inte den till andra rabatter med komposten (många sjukdomar överlever ju trädgårdskomposten). Maskarna blir väldigt glada, tycker jag mig märka, osv. Men det kanske mest är lathet... blushing.gif
Förrförra våren var jag höggravid, och tyckte det blev tungt med rabattstädandet. Då tog jag en kantsax med långa skänklar, så jag kunde stå upprät och klippa. Då blev det ju ingen finklippning, utan allt riset fick ligga helt i rabatterna. Det funkade bra det också, men det såg lite rörigare ut först. Och så blev några av de hårdare stammarna kvar, höstanemoner etc. Men de tog jag året efter, så det gick ju bra det med.

Ska väl tillägga att jag inte gör så med ros-klippet för det mesta. Det fortsätter ju att vara taggigt, så det kan göra lite väl ont i fingrarna senare på säsongen. Om jag har nyplanterade ytor lägger jag ros-riset över där, så det blir för taggigt för katterna att krafsa där. Annars bränner jag det i eldtunnan.

Vad kan man mer göra så här års? Testa att ta sticklingar på buskar osv. Om det funkar att börja anlägga ny gräsmatta vet jag inte, själv tar jag bara bort gräsmatta... rolleyes.gif Och det kan man göra så fort tjälen har släppt.
Jag tycker det är en bra tidpunkt att planera, när man inte "störs" av all grönska.
Nåt finns det alltid att göra!
Sylvia
Du kan ju alltid kolla min artikel vad man kan göra i mars, här http://www.odla.nu/artiklar/mars-2007.shtml
snillan
Sylvia
Tack för tipset om din artikel, där fick jag ju svar på min fråga om rabatter, jag bör alltså låta löven och det nedvissnade ligga kvar ett tag till som skydd för de späda skott som ev kommit upp.

Idag blir det en tur till blomsterbutiken för att se om de fått hem penseér istället, städade ur krukorna vid trappen, från gammal torr ljung, granris och satt i videkvistar, blåbärsris och nu ska det i några få penseér, krukorna står mot en södervägg så det bör kunna funka.

Det är svårt att vänta med rabattstädning så fort solen visar sig och vårkänslan kommer så vill man städa är det inte konstigt, får koncentrera mig på vårstädning inne så det är klart när det är dags att lägga tiden i trädgården istället.

Ha det gott i solen!

Snillan
torvan
Jag kom precis in från trädgården. Det är inte lätt
att hålla fingrarna i styr.
Rensar skräp efter stamrenovering och tar bort
en del av löven.
Har en lång lavendelhäck framför perennrabatten
så mina näsborrar är fulla av lavendeldoft wub.gif
underbart! torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon