Jag kan inte låta bli att klippa perennriset så fort vårsolen tittar fram... Men jag bär inte bort det, utan finklipper allt direkt i rabatten. Vet inte hur "proffsigt" det är, men jag tycker att jorden verkar må bra av det. Det blir ju liksom direktkompostering då. Jag slipper dra allt till komposten (som skulle svälla enormt då), och om det är någon växt som har någon liten sjuka på sig, så sprids ju inte den till andra rabatter med komposten (många sjukdomar överlever ju trädgårdskomposten). Maskarna blir väldigt glada, tycker jag mig märka, osv. Men det kanske mest är lathet...
Förrförra våren var jag höggravid, och tyckte det blev tungt med rabattstädandet. Då tog jag en kantsax med långa skänklar, så jag kunde stå upprät och klippa. Då blev det ju ingen finklippning, utan allt riset fick ligga helt i rabatterna. Det funkade bra det också, men det såg lite rörigare ut först. Och så blev några av de hårdare stammarna kvar, höstanemoner etc. Men de tog jag året efter, så det gick ju bra det med.
Ska väl tillägga att jag inte gör så med ros-klippet för det mesta. Det fortsätter ju att vara taggigt, så det kan göra lite väl ont i fingrarna senare på säsongen. Om jag har nyplanterade ytor lägger jag ros-riset över där, så det blir för taggigt för katterna att krafsa där. Annars bränner jag det i eldtunnan.
Vad kan man mer göra så här års? Testa att ta sticklingar på buskar osv. Om det funkar att börja anlägga ny gräsmatta vet jag inte, själv tar jag bara bort gräsmatta...

Och det kan man göra så fort tjälen har släppt.
Jag tycker det är en bra tidpunkt att planera, när man inte "störs" av all grönska.
Nåt finns det alltid att göra!