|
Hej! Jag har en ganska stor terass högst upp i huset, som tyvärr är i norrläge! Ändå har jag målet att tills i sommar få en djungel, dvs bygga in mig lite där  ... Balkongen har tak, och är vindskyddad. Balkongen är innätad pga katterna, och jag har EN övervintrad Klematis som verkar klarat vintern. Så därifrån börjar jag... Har tänkt mig inredning med sköna leopardmönstrade tyger, kanske lite thai-stuk. Det viktigaste är att det blir GRÖNT, eftersom man ändå inte kan sitta där i solen (förutom extremt tidiga mornar och sen lite på kvällen). Tips på bra klätterväxter som funkar i skugga! Och övriga växter? Vad ska jag ha? Bifogar bilder där man ser liiiite...   De tidigare mer stilrena möblerna är tänkta att utgå, eftersom de inte är bekväma! Nu ska det vara SKÖNA möbler där! För människor och katter Tackar på förhand!
Tänker du dig perenner eller ettåringar? Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 13-03-2007, 11:19)  Tänker du dig perenner eller ettåringar? Mvh Fenja Både och tror jag kan bli trevligt...? Kan ju vara lite större växter, men man vill ju ha golvyta kvar också
Klättrande perenner som klarar skugga är till exempel: Alpklematis, kaprifol, humle och pipranka. Dito anueller är: Krasse, sommarhumle, blomman för dagen och luktärt, de två sista kan blomma något sämre. Perenner för kruka: Hosta, ulleternell, daggkåpa, tremastarblomma, astillbe, fänrikshjärta, penningört och vintergröna, ingen av dessa blir särskilt stora. Ettåringar för kruka: Flitig Lisa, petunia, lobelia, låg ringblomma och pysslingkrage. Några förslag i alla fall. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 13-03-2007, 13:47)  Klättrande perenner som klarar skugga är till exempel: Alpklematis, kaprifol, humle och pipranka. Dito anueller är: Krasse, sommarhumle, blomman för dagen och luktärt, de två sista kan blomma något sämre. Perenner för kruka: Hosta, ulleternell, daggkåpa, tremastarblomma, astillbe, fänrikshjärta, penningört och vintergröna, ingen av dessa blir särskilt stora. Ettåringar för kruka: Flitig Lisa, petunia, lobelia, låg ringblomma och pysslingkrage. Några förslag i alla fall. Mvh Fenja Supertack! Har en alpklematis nu. Men krasse, får jag blommor på den i skuggläge? Fast det primära är inte många blommor utan att få en djungel med mycket grönt!!  Och behöver den stor plats för att växa bra tro...?
Krassen blommar fint i skugga! Gödsla och vattna av bara sjutton Mvh Fenja
Helen i Skåne
25-03-2007, 17:39
Murgröna! En väninna hade fyllt balkonglådorna med murgröna som hängde ner som en gardin och dolde det fula "planket" på balkongen. Man kan ju tex blanda murgröna och hasselört så blir det tjusigt hela året både upp- och nertill. Alunrot är också en växt som funkar i skugga och oftast är gröna året om. Har vackra blad och vippiga blommor. Bergenia är också vintergrönt och växer överallt (tror jag) har ganska stora blad och kan vara fint i kruka på "golvet". Blommor är jag sämre på men det har du ju redan fått förslag på. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
25-03-2007, 18:03
Blomstertanten
30-03-2007, 12:24
Om du vill ha riktigt grön djungelkänsla är humle perfekt ! Den har ju dessutom nätet att klättra på så den kan ju med lite tur klä in ganska stora delar av balkongen om du vill. Annars är det bara att hålla efter den genom att klippa bort det som blir för mycket.
skogstroll
30-03-2007, 12:31
när jag bodde på en rätt mörk innergård på Söder odlade jag anisört, jättekvanne, blomman för dagen och pipranka. Det blev som en liten djungen vi fick till och med bilda en trädgårdskommitté i föreningen för att de andra blev suktade på att odla mer på gården.
Summer Snow
31-03-2007, 21:58
Klockranka (hann dock inte blomma men var dekorativ ändå) och blomman för dagen växte enormt på min norrbalkong. Palettblad trivdes också bra och var mycket dekorativ med sina flerfärgade blad. Rabatteternell med blad i lime/ljusgrönt lyste upp bland de mer dämpade gröna växterna. Av de blommande sorterna trivdes fuchsia, flitiga lisa, krasse, snöflinga och dahlia. Jag hade även tre olika klematisar; mrs cholmondeley, rouge cardinal och pilu som trivdes utmärkt. Jag lät mina klängväxter klättra på nätet som jag hade runt balkongen (har också katt). Det blev så lummigt och fint. Tyvärr var det jättejobbigt att klippa ner allt när säsongen var över.....Det hade jag inte tänkt på innan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|