malin72
jo jag undrar nu hur vet man att det är "lagom" blött i sådderna...hur ska det vara???? g.gif som det är nu så springer jag och sprutar vatten med flaskan men det lägger sig väl bara uppe på??????????? dunno.gif
är det tillräckligt eller ska jag fukta kraftigare kanske en gång om dagen.....

jag är alltså lite rädd över att jag bara har det fuktigt på ytan
sad.gif
laluna
Jag vattnar mina under ifrån. Har en stor plast låda med vatten som jag ställer dom i och så får dom stå där en stund. Men detta är ju på mina plantor som kommit upp.
Såg att dom gjorde så i blomster affären och därför gör jag så rolleyes.gif det känns bättre att göra så för då drar ju sig rötterna neråt mot vattnet. Sen slipper man att mosa plantorna som jag råkade göra med några genom att råka spruta för hårt på dom thumbdown.gif
Hoppas du får nått bättre svar av nån som kan än mitt hypotetiska tanke dravel giggle.gif
malin72
tack smile.gif dom som kikat upp dom går det bra med det är sådderna där det inte grott ex dom ny sådda.....
var lite oklar där såg jag blush.gif
Fenja
På de bilder du visat tidigare Malin, tycker jag att dina sticklingskrukor och sådder ser lite väl torra ut på... Jag vattnar alltid underifrån, man känner på ytan av jorden när fukten nått upp och häller bort överskottet om det behövs. Jag har aldrig någonsin sprayat på en sådd...
Mvh
Fenja
Anki V
CITAT (malin72 @ 13-03-2007, 13:33) *
tack smile.gif dom som kikat upp dom går det bra med det är sådderna där det inte grott ex dom ny sådda.....
var lite oklar där såg jag blush.gif

Jag har alltid plast över mina sådder så länge de inte grott (och även när det är "nygrott"). Är det mycket kondens på plasten vänder jag den en gång om dagen. Jag skulle aldrig kunna hålla "lagom" fuktigt om jag skulle vara utan plast.
Med plasten på så behövs det inte så mycket fukt.

När plasten är borta vattnar även jag nerifrån med bevattningsmatta under såkärlen. Jag undviker att duscha på nygrott eftersom jag tycker att det verkar vara sörre risk för svamp/röta om man blöter ner småplantorna.
/Anki
Jonas70
Jag driver upp mina sådder i minidrivhus, och oftast räcker det att vattna dem vid sådd och sedan behövs det inte mer förens det grott och jag flyttat ut dem utanför drivhuset. När de väl är där så kollar jag dem varje kväll, och känns de torra så vattnar jag med kanna om det är stora "växter" och med blomsprutan om det är små som jag vill undvika att blöta ner. Alla plantor får ju inte vatten varje dag, utan bara de som är torra. Jag tror du ska undvika småduttandet wub.gif
kerstin z5-6
jag gör som Anki .. Innan det grott plast -blomspruta .. strax eftergrodd.. blomspruta,
luftar ,plast av efter några dagar när det mesta grott ..
låter ytjorden torka -vattnar med petflaska -hål i korken .. eller sådär smart mojäng från mässan -skola om
I småkrukor -ingen fara nu, kan de vattnas med vattenkanna av mindre modell , och gödas efter 2 v

Ung_trädgårdsfantast
Jag har sått aklejor och nu har jag en låda inne framför ett fönster och ovanför ett element.Jag har plast på och undrar om det finns något bättre sätt för en garanterad lyckad odling? confused.gif dunno.gif
kerstin z5-6
har du kylt dem ute ?har du inget ljus över i form av extralysrör skulle jag ha dem ute tills de gror , i skuggigt läge ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon