Full version: Havtorn
Jenny & Vilda
Hej.
Har strax utanför vår tomt ganska många buskage med havtorn. Har bara haft huset och trädgården ett år men förra året då blev det inga bär. Jag har antagit att alla buskarna är av samma kön, hur tar jag reda på vilket kön det är? Jag skulle gärna tänka mig att sätta någon buske av det motsatta könet på min tomt så att vi kan plocka lite bär så småningom. Vilket avstånd behöver det vara mellan buskarna för att de ska "finna varandra" om ni förstår vad jag menar giggle.gif ?
Eller är det så enkelt att det var dåligt år för havtorn förra året och det i allmänhet var lite bär? När brukar de blomma/sätta frukt?
Bor i zon 4.

MVH Jenny & Vilda
KURT
Man måste titta på blommorna:

"Hanblommorna har två stora hylleflikar och fyra ståndare, medan honblommorna har små Havtorn, frukter hylleflikar och ett stift."

Se den Den virituella floran.
Jenny & Vilda
CITAT (KURT @ 13-03-2007, 14:01) *
Man måste titta på blommorna:

"Hanblommorna har två stora hylleflikar och fyra ståndare, medan honblommorna har små Havtorn, frukter hylleflikar och ett stift."

Se den Den virituella floran.

Tack för länken! Blev lite klokare. Jag antar med hjälp av texten där att bären kommer på både han och honplantorna, eller? confused.gif
cia73
Endast honbuskar ger bär. Aldrig hanbuskar. Jag har 3 meter mellan buskarna. Det är vinden som pollinerar havtornen. Buskarna brukar bara se lite mera dammiga ut när de blommar.
KURT
CITAT (Jenny & Vilda @ 13-03-2007, 15:27) *
Tack för länken! Blev lite klokare. Jag antar med hjälp av texten där att bären kommer på både han och honplantorna, eller? confused.gif

NEJ, det är bara honplantorna som ger bär, normalt har man 1 hanplanta på 5-7 honplantor, de är vindpollinerande. Man SKALL också kunna se skillnad på könen vintertid:

"Sea buckthorn is dioecious, ie male and female flowers are borne on separate plants. This difference is easiest to see on older plants in winter, as the flower buds of male plants are large while those of females are small."

Se: http://handbooks.btcv.org.uk/handbooks/content/section/3961
Jenny & Vilda
Ok tack! Alltså, i bästa fall så är buskagen utanför tomten honplantor, då behöver jag bara plantera någon hanplanta och kan förhoppningsvis skörda bär där i framtiden. I sämsta fall är alla hanplantor och jag får plantera honplantor på tomten och då blir det ju inte såå mycket bär. Jag väntar nog och ser tills de blommar.
Tack så mycket för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon