SaraS
Eftersom magen var i vägen i höstas så blev det inte något åtgärdat i rabatter och trädgårdsland. Så nu är det katastrof. Så... nu kliar det ju i fingrarna för att sätta igång och få fason på alltihopa. När kan man börja? Den här konstiga vintern har ju inte Moder natur hjälpt mig på traven ett dugg, allt är förvånandsvärt frodigt och grönt, dessutom... thumbdown.gif

Kan jag börja så smått redan nu?

Fenja
Jag brukar vänta tills jorden reder sig, det vill säga blir hanterbar igen. Det sker ju vid olika tidpunkt beroende på var man bor. Min erfarenhet är att ger man sig på blötjorden så blir en massa ogräsrötter kvar och arbetet lite bortkastat...
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Visst har ogräset växt denna vintern sad.gif. Är det bara ingen tjäle i marken så kan man rensa ogräs när man vill, om man vill confused.gif .
Det är en bra idé att starta redan nu när marken är mjuk och det är lätt att dra upp. Det är så mycket roligare att plantera sen om ogräset redan är borta yahoo.gif
Lena i Torslanda
Jag är i full gång med ogräsrenset, jag tycker det går utmärkt att rensa fast det är blött i jorden. Men jag kör enbart med handrensning, att använda redskap är för kletigt ännu.
SaraS
Strålande! Det är ju så bra väder att vara ute i och sonen förespråkar ju lååååååånga middagslurar. Gärna 3 timmar. Mycket trevligt.
Mia, zon 3
Passa på och njut - både av sonen när han är vaken, och "ledigheten" när han sover... smile.gif (Känner igen mig - den yngsta av mina två knoddar börjar precis nu klara sig lite mer själv i sandlådan mm)
Jag har tung lerjord, och rensar därför gärna så fort tjälen släpper. Då är ju jorden så fuktig och lite "frostsprängd" att det lossar lätt. Visst kan det bli kvar rotbitar, men lite nytta har man ju gjort, och det är ju härligt bara att få börja krafsa igen!
SaraS
Ja, det är en sån njutning alltihop! Och att få röja i rabatten och klippa lavendel och kika lite i vagnen där han ligger och snusar...

Ogräset var dessutom medgörligt, och det känns som om det blir lättare att hålla efter nu. Men jag har inte en aning om vad jag har i listerna längre, det är fullt med perenner och bienner och frösått om vartannat. Det ska bli spännande att se! biggrin.gif
Hittar MASSA lökar jag visst har flyttat på, tex. dunno.gif g.gif smile.gif
annaco
Jag känner igen mig,det är precis likadant i min trädgård. Jag har börjat så smått idag. Det är lika bra att använda den tid som finns.

/Anna
Mia, zon 3
Ja, man ska stuka in dem fort i rollen som trädgårdstokig.... smile.gif Min yngsta (2 år i maj) hjälper mig att leta "ickor" och "iggar", alltså trädgårdssnäckor och sniglar, som börjar dyka upp så här års och äter upp allt i sin väg om man inte begränsar dem. Men i år har jag ju medhjälpare, så nu blir det tufft för "ickorna"! wub.gif
anna_rispan
CITAT (Mia, zon 3 @ 14-03-2007, 11:17) *
Passa på och njut - både av sonen när han är vaken, och "ledigheten" när han sover... smile.gif (Känner igen mig - den yngsta av mina två knoddar börjar precis nu klara sig lite mer själv i sandlådan mm)
Jag har tung lerjord, och rensar därför gärna så fort tjälen släpper. Då är ju jorden så fuktig och lite "frostsprängd" att det lossar lätt. Visst kan det bli kvar rotbitar, men lite nytta har man ju gjort, och det är ju härligt bara att få börja krafsa igen!

så du tycker det fnkar att rensa i lera alltså? jag har det på odlingslotten o funderar på om jag ska våga mig att ta bort lite snart nog...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon