Årets första fästing här plockade jag av en av katterna idag... Är de lika tidiga hos någon annan?
Mvh
Fenja
*Stintan*
13-03-2007, 14:52
Jo jag har redan plockat 2 på vovven, den första förra veckan.
Inga fästingar på vovven än så länge
Jag använde fästinghalsband förra året och det fungerade jättebra,
bara ett enda litet odjur på hela säsongen.
Hälsningar
Cathis
Whiskuchi
13-03-2007, 18:23
Det är dags att ta TBE-sprutor .
Det var en fästing som kröp på Mozart (ja inte på mig, utan på min hund som jag har lånat mitt användarnamn av...) häromdagen. Blää!

Detta var här i Örebro-trakten. Så nu är det koll varje gång vi varit ute och så snart är det väl dags att inhandla fästingmedel då.
Jag droppar teatreeolja mellan skulderbladen och i nacken på katterna då och då, de håller sig i stort sett fästingfria på det viset. Man får droppa oftare under högsäsongen. Det har kommit olika rapporter om att Front Line ska vara cancerframkallande, jag testade det för något år sedan, men teatreeoljan funkar bättre tycker jag.
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
16-03-2007, 13:43
Blä äckliga otyg...
Jag plockade min första eller årets sista?? I februari på ena vovven. Hua äckligt va det.
Använder halsband till mina hundar, fungerar superbra!!
Har testat frontline en gång, det gör jag aldrig om.
Ena hunden började tappa en massa päls.
Irene_L
16-03-2007, 14:09
Igår plockade jag bort den första fästingen på min hund.

Fy för dessa djur.
Idag ska jag köpa fästighalsband på apoteket. Han hade ett sånt förra året och det funkade bra!!
Vi har också tagit den första fästingen på en av hundarna
zaaritha
16-03-2007, 23:46
Tog första fästingen i söndags!
Blääää! Fästingar är så äckliga!
e_sedell
18-03-2007, 15:31
Nu är de i full gång tyvärr.
Tog bort flera på vår hund idag och några för ett par dagar sedan.

Blir till att gjuta in vovven i gift igen. Känns inte så bra.
Jag tog bort säsongens första i lördags!
Jag har tidigare använt Frontlline på mina hundar och inte märkt något negativt. Han använder inte halsband när han springer i skogen, så det känns lite avigt med det.
Kanske skulle pröva den där teatree-oljan du nämner Fenja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.