Full version: Aklejruta
Eva St
Har sått Aklejruta nu och funderar på om den ska ha en köldperiod
Helen i Piteå Zon 5
Det är möjligt att fröna gror utan köldperiod, men jag har alltid haft mina olika sorters Rutor ute minst 6-8v. En del krukor har fått stå ute och gro under våren... men som sagt, vet ej om det är nödvändigt smile.gif Förra året sådde jag olika sorter och använde ½ av fröna med GA3-beh. och den andra ½ ute..... Den jämnförelsen slutade med att det grodde bättre ute, kan bero på att jag gjorde en för svag lösning första varvet av GA3, fick göra om allt igen laugh.gif Men MIN lärdom blev att jag inte behöver GA3 till Thalictrum av olika sorter, gror bra ute yes.gif
Eva St
Ok Men ska jag sätta dem i kylskåp eller ute för här är det ju runt 10+ på dagarna och flera + på nätterna
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle nog sätta ut, men jag har ju lite kallare fortfarande här hos mig... hhmm, det kanske blir för kort 'vinter' för dina frön wink.gif kanske du måste använda kylen i alla fall.... några veckor....
Anki V
Hos mig grodde förhållandevis få (mindre än 10%) och väldigt ojämt utan kyla. Det är möjligt att fler skulle ha grott om jag låtit sådden vara.

Jag fick i alla fall så pass många att jag är nöjd.

/Anki
sqrulan
Lästei STA:s Bohuslän-Dalslandskretsen.Att lyckas med frösådd av: Roland Gustavsson.....Att det är låg grobarhet på torkade frön.Dom ska ha mörker,kyla o värme.Där finns många goda så råd. idea.gif kolla där.
Eva St
Ojdå mörker också jag som bara täckte dem med lite sand för jag trodde det var tvärtom kanske bäst att pudra över lite jord också då eller
sqrulan
tummenupp.gif Vad fina bilder du hadde i ditt album!!! Jag blir crazy.gif galen av längtan efter sommaren.Och eran underbara grillplats...mums,mums grillat är gott. rolleyes.gif
kerstin z5-6
De gror bra utan kyla , men oregelbundet -detta sker oavsett du kyler dem eller inte -Däremot är det en av de fröslag där GA3 ger fart ..om man har rätt dos ..smile.gif Walek på GN rek ga för dessa
Fått goda reultat men även med ga tar de minst tre v att gro -minns inte att jag täckte dem särskilt
Eva St
CITAT (sqrulan @ 13-03-2007, 17:56) *
tummenupp.gif Vad fina bilder du hadde i ditt album!!! Jag blir crazy.gif galen av längtan efter sommaren.Och eran underbara grillplats...mums,mums grillat är gott. rolleyes.gif

Visst är det en häääärlig tid som komma skall och grillat ja det ät ju aldrig fel yahoo.gif yes.gif

Men Kerstin jag är väl alldeles under isen g.gif men vad är GA 3 metoden confused.gif confused.gif dunno.gif
kerstin z5-6
Ga 3 är ett idea.gif sätta fartpå växthormon som finns naturligt ute tex i vissnade löv och skogsförna.
Du kan läsa om det
HÄR

Det är inte alls nödvändigt att ha , vissa fröslag tål inte Ga 3 tex anueller
men om något verkligen är tjurigt kan man pröva
K walek på Garden North rek Ga just till Thalictrum -det finns i så fall på rek på deras fröpåsar / finns där att köpa

Fast jag har fått upp din ruta utan .. det går snabbare med Ga bara
smile.gif
Eva St
Aha men om jag fattat er rätt så behöver jag inte lägga på jord för att de ska få det mörkare och ingen kyla heller utan jag testar helt vanligt alltså eller????

Och Kerstin Tack nu vet jag vad Ga 3 metoden är. Man lär sig något nytt varje dag
malin72
hej eva!!!!!! såg att du undrade ang min aklejruta smile.gif tyvärr kan jag inte hjälpa dig för att den är köpt som planta på en öppen trädgård.... blush.gif
men du får så bra hjälp att det kommer ju så klart gå bra tummenupp.gif
Eva St
Men hallå Malin har köpt den som frö från Odla
malin72
CITAT (Eva St @ 15-03-2007, 00:07) *
Men hallå Malin har köpt den som frö från Odla

men Eva giggle.gif du skrev i min gäst bok att du undrade över aklejrutan du såg om jag hade sått den själv "fniss" flirting.gif
Eva St
sweatingbullets.gif blushing.gif Uj Uj Uj Malin nu har det kört ihop sig igen i lilla hjärnkontoret trodde du tog fel på Känguruäpplefröna och Aklejrutefrö men nu är jag med på banan igen ursäkta urpårningen wub.gif wub.gif wub.gif
malin72
CITAT (Eva St @ 15-03-2007, 01:13) *
sweatingbullets.gif blushing.gif Uj Uj Uj Malin nu har det kört ihop sig igen i lilla hjärnkontoret trodde du tog fel på Känguruäpplefröna och Aklejrutefrö men nu är jag med på banan igen ursäkta urpårningen wub.gif wub.gif wub.gif

giggle.gif giggle.gif japp välkomen upp i spåret igen då..... men jag klantade ju till det i min ärlighetstråd whist.gif
Eva 33c
Jag har använt GA3 för första gången i år. Bla å denna ruta, thalictrum rochebrunianum. Som GA3 behandlades i 5 dagar före sådd. De grodde eftter 13 dagar (inräknat behandlingstidens 5 dagar) och som synes ganska samtidigt. Nu har jag en "kontroll-grupp" också i form av en traditionell utesådd så det ska bli intressant att se om det är någon skillnad. En annan GA3 behandlad thalictrum (t. delavayi) har dock inte visat sig alls, en T. morisonii har dock grott efter samma behandling. Så det "statistiska underlaget" är lite vagt än.
Lobelia cardinalis sådde jag också en med och en utan behandling . Båda står inne och den GA3 behandlade har grott till största delen (första grodd efter 10 dagar) medan den obehandlade inte visat sig än. Såddes 26 februari så det finns ju hopp för den också.
[attachment=454:thalictr...runianum.jpg]

kerstin z5-6
help.gif Har jag frågat dej nån annanstans Ewa 33 om jag får ta detta till sålistan ..
Får jag ?Lobelia på 10 dagar är snabbt med tanke på hur sega de är utan Ga ...
helle555
Men jag sådde aklejarutan som jag köpte från odla för en vecka sedan och inget har hänt, ska jag ställa ut dom, bor i stockholm och vi har runt 10 grader men det ska bli kallar i nästa vecka med någon minus. Ska dom ut el vara kvar inne?
kerstin z5-6
Har du extra ljus inne ? och plats s¨å kan du låta dem stå -om inte tar de heler ingen skada av att stå ute , minusgrader eller ej
Eva 33c
Kerstin: Du får gärna ta vad du vill till sålistan, av det som jag redan lagt ut och eventuella kommande rapporter. Jag för som sagt noggranna anteckningar i år och tänkte fota mina sådder så fort de visar lite karaktärsblad och sedan sammanställa det hela framåt sommaren när även de som står ute har grott (eller inte....)
Sedan kan jag ju kolla vilka växter av dessa som saknas i sålistan osv och så hör jag av mig till dig igen. Är det OK?
kerstin z5-6
Ja , jättebra -jag tar det med Ga nu då -smile.gif Sen kan vi ju kolla läget i höst -isommar ska vi gräva smile.gif
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-03-2007, 16:05) *
-isommar ska vi gräva smile.gif

Tänk att man kan längta sååå efter att gräva. Jag tror att frön och jord är mina största trädgårdsintressen rolleyes.gif
Och vilka gräv projekt jag planerar, nya varje dag efter en runda i trädgården som nu börjar tina fram. crazy.gif w00t.gif
kerstin z5-6
inlagt ! i sålistan
zaaritha
Här frösår de sej själva lite varstans, så de växer i grus, i gräs o bland kirskål!
Menar alltså aklejrutor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon