stina
Jag har tänkt plantera två körsbärsträd och nu undrar jag om någon har tips på en god sort som jag inte behöver vänta en massa år på för att få frukt. Jag vill ha söta bär och slutstorleken på träden spelar mindre roll - jag har gott om plats. Måste man ha vissa sorter ihop för att dom ska "para sig" med varandra eller? wub.gif
Cilla
Ja, de flesta söt- och många surkörsbär är självsterila, dvs de behöver korspollineras för att befruktas och få frukt.

Själv tycker jag om skuggmoreller, som är goda pollenlämnare, bär frukt tidigt och får mycket frukt efter bara några år. Dessutom är de så vackra - närapå helsvarta när de mognat. Det är ett surkörsbär, men frukten är för det inte sur utan sötsyrlig.

Fanal är ett annat surkörsbär, mycket vacker och starkdoftande blom med rosa mitt, mycket rikbärande och tidig i att sätta frukt. Inte heller ett surt bär, men härligt syrligt.

Båda dessa har mörkrött fruktkött.
stina
Tack för tipsen Cilla. Fanal känner jag igen. Tror jag haft sådana för länge sedan och dom var supergoda och gav frukt redan 2:a året.

Ska nog satsa på det.

rolleyes.gif

/Stina
Ingrid på Västkusten
www.ebeplant.nu
Läs om Gisela grundstam och alla härligheter som finns. I helgen kommer ett 'Linda' hem till mig och en 'Stella' till grannen. Stella är en god pollenlämnare och självfertilt, och SÖTT°!

Hälsar ingrid
Jan af Lisö
Det kommer säkert många olika svar på denna fråga men det finns en sort jag skulle vilja göra reklam för och det är BURLAT på Gisela 5 grundstammen (sk. pysslingsträd).

Burlat är en tidig sort och i fjol gav den bär redan till midsommar i Stockholmstrakten. Det blir nog något senare i år pga den sena våren, men Burklat är den bästa tidiga sorten. Det är kul att få frukt redan vid midsommar eller början på juli med tanke på att annars så kommer det mesta av frukten under hösten.

Jag köpte trädet i Uppsala (fick åka till Rosendals Trädgårdar, tror jag det heter) och redan det året gav trädet 66 stora, mörkröda, saftiga och söta bär.

Just nu håller trädet på och bildar kart vid min sommarstuga på Lisö i Stockholms skärgård. Det verkar bli en hel del även i år, trots kall och sen vår.

Letar man på olika web-sidor för mera information om Burlat (kallad ofta Early Burlat) så brukar det vara genomgående positiva recensioner. Enda minus är att bären spricker lätt vid regn, men det tycker jag har mindre betydelse när man själv plockar sina bär direkt från trädet.

Vad gäller pollinering så är det svårt att få en helt enhetlig bild, den verkar pollineras av de flesta sorterna, men har även hittat web-sidor
http://www.rodsgarden.50megs.com/fruittips.htm
som hävdar att sorten är självfertil.

Av någon anledning är Burlat inte så vanlig i svenska plantskolor, men jag ser den som en av mina absoluta favoriter i trädgården.
stina
Oj, oj, oj vad sorter det finns!!! Det här blir inte lätt!
Jan af Lisö
Stina, du skrev ju att du hade mycket plats. Gisela 5 träden behöver mellan 10 och 15 m2 (medan vanliga körsbärsträd på Prunus avium upp till 75 m2), så om din ekonomi så tillåter så kan du alltid skaffa ett stort antal mindre träd med olika sorter på motsvarande yta. Så kan du välja sorter så att du alltid har mogna körsbär från början på juli till sent under augusti. Sen kan du välja mörkröda (som Burlat, Stella, mm), rödstrimminga (som Buttners rote) och Gula (Dönissens gula).

Små träd är också lättare att skydda mot glupska fåglar samt att plocka bären...

Låter att du har ett angenämnt problem framför dig.
Anders zon III
Alla körsbärsträd jag planterat har burit frukt rätt tidigt. Päron- och äppelträd har dröjt längre.

Annonay är en sort som jag inte haft så många år men som jag är nöjd med. Mognar till midsommar efter en varm vår, som förra året exempelvis! Alla bär mognar inte samtidigt, en fördel om man bara vill småäta lite då och då. Fåglarna är inte så mycket efter bären heller, tror det beror på att fåglar också äter bär för att de är törstiga, mognar bären i torr högsommarvärme blir de mer lockande för fåglarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon