Det kommer säkert många olika svar på denna fråga men det finns en sort jag skulle vilja göra reklam för och det är BURLAT på Gisela 5 grundstammen (sk. pysslingsträd).
Burlat är en tidig sort och i fjol gav den bär redan till midsommar i Stockholmstrakten. Det blir nog något senare i år pga den sena våren, men Burklat är den bästa tidiga sorten. Det är kul att få frukt redan vid midsommar eller början på juli med tanke på att annars så kommer det mesta av frukten under hösten.
Jag köpte trädet i Uppsala (fick åka till Rosendals Trädgårdar, tror jag det heter) och redan det året gav trädet 66 stora, mörkröda, saftiga och söta bär.
Just nu håller trädet på och bildar kart vid min sommarstuga på Lisö i Stockholms skärgård. Det verkar bli en hel del även i år, trots kall och sen vår.
Letar man på olika web-sidor för mera information om Burlat (kallad ofta Early Burlat) så brukar det vara genomgående positiva recensioner. Enda minus är att bären spricker lätt vid regn, men det tycker jag har mindre betydelse när man själv plockar sina bär direkt från trädet.
Vad gäller pollinering så är det svårt att få en helt enhetlig bild, den verkar pollineras av de flesta sorterna, men har även hittat web-sidor
http://www.rodsgarden.50megs.com/fruittips.htmsom hävdar att sorten är självfertil.
Av någon anledning är Burlat inte så vanlig i svenska plantskolor, men jag ser den som en av mina absoluta favoriter i trädgården.