Fjallsnipan
13-03-2007, 15:34
Halloj...
Har tänkt mig att prova odlatomater för 1a gången i år. Nu när man får tomt å plats å allt. MEN, hur gör jag...
Har tänkt mig att odla med briketter... ska de vara ett frö per brikett då eller kan jag ta flera fröer?? Och när kan jag börja odla? Bor uppe i Östersund å här har vi fortfarande vinter, men våren är på G.
Har tänkt mig ha tomatplantorna i kruka sen på altanen... Så då blir de väl en planta / kruka....
Kan nån hjälpa mig!!!
[font="Comic Sans MS"][/font][color="#0000FF"][/color] Hej
Ta du ett frö per brikett, tomatfrön brukar hålla hög grobarhet och du kan sätta fröna nu. Välj en tomatsort som passar bra att odla i kruka, finns en del som passar bäst i växthus så ta inte en sån sort.
Fjallsnipan
13-03-2007, 20:56
Tack för de.... så ska jag göra.
Den sort som jag redan köpt heter "outdoor girl" (solanum lycopersicum L.) Och ska tydligen passa både för odling utomhus i kruka och i växthus. En busktomat med god söt smak....(hoppas jag)

)
Vi får hoppas att de kommer upp några buskar som ger frukt i sommar!!!
Tack för svar!
// Fjallsnipan
Eva 33c
13-03-2007, 22:15
Outdoor girl är en trevlig tomat som jag haft många gånger. Det är dock ingen busktomat, utan den blir ca 120 cm hög och ska "tjuvas" som det heter, alltså man nyper bort de nya skotten som växer fram i bladvecken och låter bara toppen växa vidare.
Så här beskrivs den hos Runåbergs
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2007, 08:27
Whipersnapper är en kompakt tomat i buskform (ska inte tjuvas) som ger en massa små frukter (körsbärstomat) + det är en snabb sort.
Tomatfrön håller minst 5-7år så du kan ha fler än en sort och bara så några frön ur varje påse.
Tomatplantor tar dock plats du bör sätta dem i hinkar under sommaren som är på runt 15-20 liter.
Här i zon 2 brukar jag så tomat i slutet av mars-början av april i såjord jag tycker inte briketter är lika bra som såjord uppblandad med perlit, det räcker om man sår 6-8v innan utplantering och tomat vill ha temperaturer över +7 så man kan inte sätta ut dem så jättetidigt (OBS! plantorna ska avhärdas innan utsättning).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.