Pernilla, norrland
11-06-2003, 11:01
Mitt ca 4-åriga äppelträd av sorten Silva har antingen frysit eller fått nån sjukdom i vinter.
Toppen är död och nu undrar jag om jag ska kapa av det döda eller ta en bit till och kapa där det är levande/friskt?
Måste jag ha nån slags "blodstillande", eller ej?
Jag bor i zon 6.
Hannele
11-06-2003, 12:04
1 Köp ett par vackra klematisar, som kan klättra på ditt halvdöda äppelträd.
2 Köp ett nytt frukträd nu när de reas för ½ priset.
Det var mycket som tog stryk senaste vinter. Jag skulle nog kapa där trädet är friskt, strax ovanför ett skott som kunde bli en ny topp. Har trädet inte drabbats av någon sjukdom ska det nog klara av att "valla" in såret självt. Försöka duger, vill det inte bli till något kan du ju ta bort trädet nästa säsong.
Lycka till !
Micke
Om det är oklart var levande och dött slutar kan du vänta till dess att trädet själv utvecklar en ny topp. Om denna blir lite sned kan det vara bra att ha en död topp brevid att binda upp den nya toppen med, så att den blir rak.
Sårförslutningsmedel används inte alls av arborister och andrautbildade trädarbetare längre, sedan större undersökningar visat entydiga resultat: Träden som behandlat sina sår av egen kraft läker mycket bättre än de som blivit behandlade av mänsklig hand.
Vintern var som sagt sträng mot vår växtlighet i vinter, och många träd har dött och torkat in helt.
Med träd som man ger upp helt kan det vara roligt att plantera klätterväxter i. Träd som man vill kunna se hur de mår, behandla, beskära, jordförbättra och som man vill ska leva med minsta möjliga konkurrens är det bättre att inte ha slingerväxter i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.