|
Full version: www.hitta.se
Skriv in ditt namn på hitta.se och din adress, hemtelefon ev mobilnummer, karta som visar vad du bor (vissa adresser har även bilder på huset/gatan), uppgifter om när du fyller år samt när du har namnsdag kommer upp. Men (som Tony Irving säger  ) om du klickar på "lägg till mer info" så får du upp en ny sida där du kan lägga till mer information om dig, men även plocka bort information om dig.
Susanna
13-03-2007, 16:11
Otroligt värdefullt tips!
Här i Västerås kan man se bilder på hus och portar också på Hitta. Måste bara visa en så söt bild från Hitta, nära där jag bor. Ser ni den lilla hunden som så påpassligt sticker ut huvudet från balkongen vid Hittas fotografering?
Piccante
13-03-2007, 16:52
Bra tips. Tycker att hitta.se visar lite mer information än vad de behöver  Men det är bra att man kan ändra.
Castea - vilken fin bild med vovven.
aanderss
13-03-2007, 17:14
På vilka fler sajter, förutom hitta.se samt eniro.se, kan man hitta telefonnummer till personer?
Även här kan man söka tel.nr Sesam
CITAT (Alba @ 14-03-2007, 18:26)  Även här kan man söka tel.nr SesamVerkar som om Sesam samkör med hitta.se eftersom jag fick upp "0 resultat" då jag sökte på mitt telefonnummer.
CITAT (Kathy @ 15-03-2007, 00:02)  Verkar som om Sesam samkör med hitta.se eftersom jag fick upp "0 resultat" då jag sökte på mitt telefonnummer.  Jag uppfattade det så också, när jag var över och tittade. Att sajten samkör med hitta.se alltså.
CITAT (Ralf @ 15-03-2007, 21:00)  Den sidan tycker jag inte om.  Jag reggade mig bara för att se vilken info man fick fram om mig. Helt gratis fick man fram vad jag tjänade förra året och min adress samt födelsedata.  Men sedan fanns det betaltjänster och jag förmodar att man får fram ännu mer personlig information där. Jag tycker verkligen inte om dessa sajter som börjat dyka upp. Visst, informationen var öppen för alla även tidigare, men det var lite krångligare när man var tvungen att ringa skattemyndigheten för att få reda på något. Nu kan jag alltså kolla vad mina grannar tjänade förra året. Om jag skulle vilja, vilket jag inte gör. Jag tycker bara tanken på det är obehaglig.
CITAT (faith @ 15-03-2007, 21:37)  Den sidan tycker jag inte om.  Jag reggade mig bara för att se vilken info man fick fram om mig. Helt gratis fick man fram vad jag tjänade förra året och min adress samt födelsedata.  Men sedan fanns det betaltjänster och jag förmodar att man får fram ännu mer personlig information där. Jag tycker verkligen inte om dessa sajter som börjat dyka upp. Visst, informationen var öppen för alla även tidigare, men det var lite krångligare när man var tvungen att ringa skattemyndigheten för att få reda på något. Nu kan jag alltså kolla vad mina grannar tjänade förra året. Om jag skulle vilja, vilket jag inte gör. Jag tycker bara tanken på det är obehaglig. Nej usch och fy säger jag också.  Och varför skulle man vilja veta en massa smyginformation om sina grannar, arbetskamrater eller släktingar?
Och här kan ni kolla om ni har glömt någons födelsedag: http://www.birthday.se/
Ha! Jag var inte med alls på hitta.se. Fast man kan ju undra varför...?
CITAT (Berith @ 16-03-2007, 07:30)  Ha! Jag var inte med alls på hitta.se. Fast man kan ju undra varför...?  När de började hade de strul med sina register och var man två i hushållet så kom bara ena namnet med. Vill du ha med även ditt namn så får du följa anvisningarna på sidan för hur man ändrar.
CITAT (faith @ 15-03-2007, 21:37)  Den sidan tycker jag inte om.  Jag reggade mig bara för att se vilken info man fick fram om mig. Helt gratis fick man fram vad jag tjänade förra året och min adress samt födelsedata.  Men sedan fanns det betaltjänster och jag förmodar att man får fram ännu mer personlig information där. Jag tycker verkligen inte om dessa sajter som börjat dyka upp. Visst, informationen var öppen för alla även tidigare, men det var lite krångligare när man var tvungen att ringa skattemyndigheten för att få reda på något. Nu kan jag alltså kolla vad mina grannar tjänade förra året. Om jag skulle vilja, vilket jag inte gör. Jag tycker bara tanken på det är obehaglig.
"Vem som helst kan gå in på nätet och få fram uppgifter om enskilda personer, deras inkomster, deras förmögenheter, deras adresser och till och med bilder på bostaden – utan att den enskilde vet om det. Det är ett känt faktum för alla nätsurfare.
Genom att kringgå lagen kan kreditupplysare lägga ut känsliga uppgifter om enskilda personer på nätet. Det sätter Skatteverket nu stopp för. Innebörden av åtgärden är att det blir omöjligt att publicera dessa uppgifter på det sätt som sker i dag, skriver generaldirektör Mats Sjöstrand.
Regeringen har aviserat en lag som kan stoppa verksamheten 2008. Men från Skatteverket både kan och vill vi stoppa den redan nu.
Enligt skattedatabasförordningen får Skatteverket lämna ut uppgifterna. Men vi måste inte göra det. Därför har vi nu skickat ett brev till berörda kreditupplysningsföretag." http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14831750.asp
CITAT (Ralf @ 15-03-2007, 21:00)  Ett hemligt telefonnummer innebär att telefonnumret är hemligt och innebär ju inte att andra uppgifter om dig är hemliga ...  Eller vilket nummer tänkte du på? Personnummer? Skyddad identitet? Då tror jag inte att man syns på Ratsit.
CITAT (Rossi @ 16-03-2007, 07:39)  Ett hemligt telefonnummer innebär att telefonnumret är hemligt och innebär ju inte att andra uppgifter om dig är hemliga ...  Eller vilket nummer tänkte du på? Personnummer? Skyddad identitet? Då tror jag inte att man syns på Ratsit. Ratsit kommer nog inte att finnas kvar särskilt länge till, om Skatteverket får råda.
CITAT (Rossi @ 16-03-2007, 07:31)  När de började hade de strul med sina register och var man två i hushållet så kom bara ena namnet med. Vill du ha med även ditt namn så får du följa anvisningarna på sidan för hur man ändrar. Neej jag vill inte vara med.
Vet man när någon fyller år, eller har någon ett ovanligt efternamn, en annorlunda adress, ja då kan man hitta ledtrådar här med. Och den här sidan försvinner man bara ifrån om man avlider eller har skyddad identitet. http://www.birthday.se/fodelsedagssokning/
CITAT (Pia L @ 16-03-2007, 07:51)  Vet man när någon fyller år, eller har någon ett ovanligt efternamn, en annorlunda adress, ja då kan man hitta ledtrådar här med. Och den här sidan försvinner man bara ifrån om man avlider eller har skyddad identitet. http://www.birthday.se/fodelsedagssokning/Den har jag ju redan länkat till ...!
CITAT (LadyG @ 16-03-2007, 08:45)  Ratsit kommer nog inte att finnas kvar särskilt länge till, om Skatteverket får råda. Uppgifterna är ju ändå publika även om de stänger nätföretagen. Man kommer att kunna få samma information via t ex SMS ändå.
CITAT (KURT @ 16-03-2007, 07:53)  Uppgifterna är ju ändå publika även om de stänger nätföretagen. Man kommer att kunna få samma information via t ex SMS ändå. Precis! Och man kan ju tycka vad man vill om Ratsit men det är ju en superpopulär sida. De har hur många registrerade användare som helst och jag vet MÅNGA som kollar så nog finns det intresse alltid!
Man kan ju undra varför ratsit är så populärt? Vad har man för intresse av att veta vem som tjänar vad eller vem som har anmärkning såvida man inte ska låna ut pengar? Vi är mer nyfikna än vad vi erkänner, tror jag...
CITAT (Anma @ 16-03-2007, 09:16)  Man kan ju undra varför ratsit är så populärt? Vad har man för intresse av att veta vem som tjänar vad eller vem som har anmärkning såvida man inte ska låna ut pengar? Vi är mer nyfikna än vad vi erkänner, tror jag...  Oavsett inkomsuppgifterna där (de kan säkert vara inaktuella och felaktiga), så kan man ju använda tjänsten som ett sätt att leta adresser. De har fler adresser än någon annan på nätet. Dessutom bli det ju allt mera av individuellt löneförhandlande, då kan ju en sådan här tjänst vara användbar.
Det är väl bara att konstatera att människan alltid varit nyfiken på "förbjudna" saker och det där med löner och inkomst har väl de flesta velat hålla för sig själva och nu har man då tillgång till uppgifterna och det är spännande ......
När det nu är så öppet med löner så sätter det ju även press på arbetsgivaren. Man kanske försöker se över eventuella felaktiga löner på företaget och det är ju positivt så att det blir mer rättvist.
CITAT (KURT @ 16-03-2007, 08:23)  Oavsett inkomsuppgifterna där (de kan säkert vara inaktuella och felaktiga), så kan man ju använda tjänsten som ett sätt att leta adresser. De har fler adresser än någon annan på nätet. Dessutom bli det ju allt mera av individuellt löneförhandlande, då kan ju en sådan här tjänst vara användbar. Uppgifterna är varken felaktiga eller inaktuella, ja man måste ju veta vad det är man läser. har man dessutom unikt namn, som jag tex så är man ganska öppen. Heter man däremot tex Kurt Svensson har man många "kompisar".
.......Och det går att bli bortplockad ifrån eniro.
anna_rispan
10-05-2007, 08:29
Nån som vet hur man kan ändra sina uppgifter på eniro. Jag tänker på födelsedagen. Tycker det är onödigt att det står där... Visst jag har läsi den här tråden att det fins på nån annan sida också. Men jag kan ju hoppas att det är få som orkar gå in på även den sidan...
CITAT (anna_rispan @ 10-05-2007, 09:29)  Nån som vet hur man kan ändra sina uppgifter på eniro. Jag tänker på födelsedagen. Tycker det är onödigt att det står där... Visst jag har läsi den här tråden att det fins på nån annan sida också. Men jag kan ju hoppas att det är få som orkar gå in på även den sidan... Sök upp dig själv på Eniro, klicka på ditt namn i listan, klicka sen på "Uppdatera info" (längst nere till höger i rutan). Stryk de uppgifter du inte vill ha med, t.ex. födelsedag o namnsdag. Klicka på Bekräfta. Ring sen och bekräfta ändringen inom 48 timmar.
anna_rispan
10-05-2007, 08:51
Jag hittar inga rutor med födelsedag på eniro under uppdatera uppgifter...
Hmmm...  Kontakta Kundtjänst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|