Full version: Sått för tätt
Skrott
Jag är en nybörjare på sådd och sådant, men ville ha en liten kryddträdgård som jag sådde förra veckan (sen kunde jag inte sluta så utan började planera hur min balkong ska se ut i sommar smile.gif). Nu är det så att jag har sått för tätt. Alldeles för tätt. Speciellt vad det gäller timjan och oregano. Jag tyckte att fröna var så små så jag bara smulade över lite typ. Jag försökte rensa lite när de kommit upp, men det har bara skadat de runt om så att de har dött. Jag störde väl jorden och så. Hur ska jag göra? Ska jag vänta lite? Jag vill ju ge dom plats att växa lite på också!

Får dåligt samvete över att jag hanterar mina små älsklingar så dåligt. Dom växer varje dag och gör mig glad! wub.gif
ewa zon 3
Jo, så för tätt är lätt hänt. Särskilt om fröerna är pyttesmå. blush.gif
När frögroddarna är precis nyuppkommna så är det väldigt ömtåliga. Bättre att vänta med gallringen tills det fått några stycken riktiga blad och de klarar av att bli omskolade en och en/några stycken i varje kruka. Bäst klarar det omplanteringen genom att du håller i bladen och inte i stjälken.

/Ewa
Lady Hamilton
Har man sått för tätt och behöver "gallra" så är det väldigt bara om man klipper av de plantor som är "förmycket". Om man försöker rycka upp små plantorna är risken stor att du skadar de små sköra rötterna på de plantor som du vill ha kvar crying.gif
ewa zon 3
Det där är ett bra tips Ladyn tummenupp.gif
Så har jag gjort när jag sått basilika för tätt och då kan man använda det man klippt av i maten.
Men om man sått i såjord så behöver man ändå skola om till bättre jorde sen.

/Ewa
pusillus
Det gör ont att rensa mellow.gif Vissa av mina sådder grodde så bra att jag var tvungen att kasta massor av smått vid omskolningen, annars hade vi fått flytta ur huset. Men det känns hemskt, när de små liven kämpat från frö till ståtlig grodd, o så åker dom på komposten, usch så elak jag känner mej.
Skrott
Tack för alla fina, bra snabba och tröstade svar smile.gif
Jag älskar verkligen det här forumet! biggrin.gif
catlady
Jag har sått min lobelia alldeles för tätt! Hade ingen aning om grobarheten i påsen, och fröna var de minsta frön jag sett. Så jag slängde ALLIHOP i en 7 x 7 cm plastkruka.... Nu vet jag inte hur jag ska göra. De sitter alltså kloss på varandra, och skotten är kanske 5 mm långa. Jag ska nog också försöka klippa lite när de blivit lite större. blushing.gif wacko.gif
Anki V
Ta nagelsaxen och klipp förstiktigt bort.

Jag gjorde nästan lika i fjol men delade upp det på 10 7x7 krukor .......och det blev tätt wacko.gif

Jag gallrade med saxen varje kväll i flera veckor.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon