Full version: Buxbom och lavendel
villeplum
Tja!
Jag tänkte på ett billigt och enkelt(?) sätt få många plantor av buxbom och lavendel. Frågan är bara hur? Till en framtida kryddträdgård behövs över 200 buxbomplantor tror jag, de ska vara kantväxter längs gångarna. Jag tänker starta nu på våren och tänkte då kanske köpa några buxbomplantor som jag sedan tar sticklingar ifrån. Det blir kanske lite jobbigt att hålla på med krukor så jag tänkte sticka ner dem direkt i en väl förberedd jord som är uppdelad på några pallkragar med nät undertill (så att inte ogräs invaderar underifrån).

Är detta realistiskt eller har ni några bättre förslag?

Av lavendel behöver jag ca 40 plantor. När ska man ta sticklingar från lavendel och hur ska man göra för att driva upp dem?

Jag odlar i växtzon 1-2.

kerstin z5-6
Buxbom :Borde gå utmärkt i pallkragar i vår -du ska väl ändå putsa dem då , det kan du göra ett par ggr / månad under sommaren
lavendel är så jättelätta att så så där föreslår jag ett par fröpåsar så o ställ sådden ute nu smile.gif
KURT
Lavendel kan mycket nkelt sticklingförkas, man brukar använda "stickling med klack", d v s man tar en stickling med en liten del av stammen kvar, just i den delen finns det extra mycket växthormoner:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon