Full version: Pelargoner
Alba
De pelargoner som jag övervintrat börjar få knoppar nu.
Jag ska ha dem i sommarstugan och flyttar dem dit tidigast i maj månad.

Är det en fördel att knipsa bort knopparna och ge plantan mer tillväxt eller ska jag låta dem blomma ??
Fenja
Jag låter mina blomma och har inte märkt att det påverkar särskilt mycket. Men många förordar att man ska ta bort första kopparna just för tillväxtens skull.
Mvh
Fenja
Margith
Jag håller nog med Fenja, jag tycker inte att det påverkar synbart att låta pelargonerna blomma nu.
Men å andra sidan borde det ju ta lite kraft från växten att blomma?
Om du då har dina blommor någonstans där du ändå inte kan glädjas åt att de blommar, då skulle jag har tagit bort knopparna.
Jag brukar flytta in de blommande pelargonerna i mina köksfönster, det är en viss känsla att ha blommande pelargoner i fönstret fast snön ligger gott och väl en halvmeter djup utanför wub.gif
Och jag lovar, de blommar så fint till sommaren i alla fall.
Alba
Jag har pelargonerna under lysrör så där ser jag dem inte så ofta.

Jag var rädd att det är för tidigt att ta fram de blommande i fönstret, att inte ljuset är tillräkligt än.
Margith
Som du ser så lever jag i z 6 help.gif men de första pelargonerna flyttar in i mina köksfönster till 20-dag Knut tongue.gif
Varje år tänker jag att jag måste hålla koll på dem och eventuellt flytta tillbaka dem under lysrören igen, det är inte mycket dagsljus hos mig i mitten av januari.
Hittills har jag inte burit tillbaka en enda pelargon wub.gif
Anki V
CITAT (Margith @ 13-03-2007, 19:23) *
Hittills har jag inte burit tillbaka en enda pelargon wub.gif

yahoo.gif Tack för det....... laugh.gif I morgon åker mina ut i fönstren och lysrören kan användas till "annat" yes.gif

/Anki
Ewa L
Jag har de flesta av mina i ett söderfönster i ett tomt rum på övervåningen. Flera av dem blommar just nu och jag skulle definitivt inte kunna knipsa av dem. no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon