Fjallsnipan
Har en vanlig palm i mitt badrum hemma.... å när jag kikade ner i krukan i dag (nyss) så kryllade det av små mini larver i krukan. Palmen står i fönstret i badrummet och så är de rätt fuktigt där, så den trivs jättebra. Och i förrgår när den var krutatorr så vattnade jag den å idag så bara var dom där. Har inte sett dom förut....

HJÄLP.... vad beror de på och vad ska jag göra för att få bort dom? Ska jag kasta palmen?

// fjallsnipan
Alexander-VG-zon3
ser dom ute som tusenfotingar eller exakt som larver eller maskar ?

ta palmen och ta in hela palmen i duschen med jorden,rötterna,bladen och skölj bladen sen duscha av rötterna med hård stråle så all jord försvinner sen så dränker du palmens rötter över natten ( i 40c vatten ) . sen plantera om nästa dag och låt den torka upp . sen sätter du i provado pinnar i jorden . diska även krukan men dock använd bara hett vatten .
catlady
Låter som sorgmyggelarver. Har du små flugor (sorgmyggor) som flyger runt? De lägger sina ägg i blöt jord och larverna äter av rötterna. Pyrex/Pyrsol fungerar mot dem. Vattna eller spruta.
Fjallsnipan
Dom ser ut som små små maskar.... tusingfotingar tyckte jag inte att dom såg ut att se ut som... dom är typ 2mm långa. Ser ut som en minilikmask.... GROOOSE!!!

Men jag får väl försöka göra som ni sagt..... Eller överväga å kasta den bara för att dom är sååååå äckliga!
Fjallsnipan
Vill bara inflika med att vi har idag kastat palmen..... jag tyckte dom var så åckliga så tyckte jag hade råd att köpa en ny!!!

Men tack alla ändå!
catlady
Ok, Fjällsnipan. Men om det var så många larver i en kruka så finns det ju en risk att de har lagt ägg i andra krukor också. Det låter helt klart som sorgmyggelarver, och sorgmyggorna flyger runt i lägenheten/huset och kan lägga sina ägg i alla krukor som står fuktiga/blöta. Om du upptäcker dem i andra krukor så vattna med Pyrex/Pyrsol som går att köpa på typ Plantagen. Det är ju onödigt att slänga all växtlighet när det är något som går att åtgärda!
Fjallsnipan
Palmen som jag kastade stog i badrumsfönstret och det fanns inga andra blommor i närheten. Har inte lagt märke till att de att de kommit upp larver ut någon annan kruka.

// Fjallsnipan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon