catlady
13-03-2007, 20:17
Fortsätter min jakt på vattenälskande trädgårdsväxter i denna nya tråd, men är mer inriktad på vackra blommor och buskar nu. Söker alltså växter som kan stå rätt så vått, i sol eller halvskugga i zon 1. Tacksam för svar!
Rhodendendron vill ju ha ganska vått om fötterna
anna_rispan
14-03-2007, 08:43
men de vill väl inte ha stående vatten??
Mia, zon 3
14-03-2007, 11:25
Perenner som bullerblomster/smörboll (Trollius), älggräs (Filipendula) och valeriana funkar nog bra. Är det riktigt blött kan du sätta kabbeleka (Caltha). Där det inte är fullt så blött borde gullvivor kunna funka, båda vilda och odlade. En pampigare perenn är parasollbladet (Astilboides). Smalbladiga irisar/svärdsliljor kan nog gå också.
catlady
14-03-2007, 13:28
Tack för svar! Pampiga perenner är vad jag föredrar så Parasollbladet hamnar definitivt på listan. Rhododendron hade jag varit väldigt glad om jag kunde ha, så det blir väl till att hitta den mest väldränerade biten av tomten kanske? Andra förslag på lite buskigare varianter?
catlady
15-03-2007, 11:25
Åh, tack Fenja!!! Precis vad jag sökte
Här kan jag ju varmt rekommendera min favorit läkemalvan...på engelska marshmallow -träskmalva alltså..
..inte blir det väl sämre av att den blir stor och ståtlig och blommar länge och att man kan göra marshmallows av rötterna
catlady
15-03-2007, 13:31
HUR gör man marshmallows på dess rötter???
Vet faktiskt inte riktigt...men de innehåller väldig mycket slemämnen som man kan utvinna på nåt sätt och förmodligen vispa upp till nåt segt skum tillsammans med socker..
Ska undersöka lite närmare...jag är ju fascinerad bara av att det är därifrån marshmallows fått sitt namn..

tycker sånt där är jätteintressant, jag..
catlady
16-03-2007, 19:37
Mmmm... uppvispat utvunnet slem... *dräglar*
Lena i Torslanda
16-03-2007, 19:40
CITAT (Eva St @ 14-03-2007, 00:28)

Rhodendendron vill ju ha ganska vått om fötterna
Rhododendron vill verkligen inte ha vått om fötterna. En vanlig missuppfattning som dödat månget exemplar.
De växer normalt i sluttningar där jorden inte torkar men vattnet rinner undan, stående väta är förödande.
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2007, 22:03
CITAT (Lena i Torslanda @ 16-03-2007, 19:40)

Rhododendron vill verkligen inte ha vått om fötterna. En vanlig missuppfattning som dödat månget exemplar.
De växer normalt i sluttningar där jorden inte torkar men vattnet rinner undan, stående väta är förödande.
Jag tror det är att det ofta står att rhododendron vill ha det surt man kan ju misstolka det så att de vill ha det lite för blött=surt och inte att de vill ha lågt pH växten vill ha som man egentligen menar med surt.
Irene_L
18-03-2007, 09:47
Jag har hört att Rosenflockel vill ha det rätt så fuktigt. Hos mig har jag en plats som är mycket fuktigt och där satte jag Rosenflockel förra året. Det ska bli spännande att se hur den trivs i år.
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.