myntapynta
Hej, ny här och hoppas på tips och hjälp med något läskigt jag nyss hittat på en fågelbrobräken(tror jag det är). Eftersom den länge sett lite medfaren ut tänkte jag flytta den till en mer undanskymd plats, då jag upptäckte konstiga grejer på undersidan av bladen... Det ser ut som avlånga, mjöliga, roströda ansamlingar på undersidan av vissa blad. Ser inget som kryper. Lusläst alla mina böcker om växter och dess skadedjur och sjukdomar men inte hittat något jag tycker stämmer överens med det jag ser på växten. Vad är det här?! Har rätt många andra växter som denna stått intill och är orolig att även andra kan vara infekterade. Kan det vara mögel, ngn sorts sjukdom eller är det djur? *Brrr*
Tack på förhand!

Karin
seriös
Hej!
Välkommen hit tycker det på dina bilder ser ut som sporer det finns ofta på släktet ormbunkar som din växt tillhör biggrin.gif så du behöver inte alls oroa dig
myntapynta
Tack för svar och välkommen!
Jaaa, visst lär det vara sporer! Vilken enorm lättnad! Har inte tänkt på att detta är en ormbunksvariant... blush.gif Lite pinsamt med hysteri över ngt som är helt i sin ordning, och jag tyckte faktist det var konstigt att fläckarna satt så ordnade giggle.gif Jag får skylla på mina tråkiga erfarenheter av hemska ullössangrepp o div andra smittor som lett till att jag fått slänga större delen av mina växter flera gånger.
En följdfråga: bildar dessa alltid sporer(har ju aldrig sett detta förut), sker det vid ngn särskild tid på året och är det en indikation på att växten trivs eller är detta dödrycket? Den ser ju lite trist ut med en del bruna kanter mm. Det enda som hindrade att den hamnade på komposten igår natt var att jag var för trött för att bära ut den, så det var nära ögat! tongue.gif
seriös
Hej!
Jag tycker den ser ut att stor trivas tror att dom förökar sig med sporerna men jag kan ha fel vet ej hur eller när dom bildar sporer
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon