snillan
14-03-2007, 08:27
Hej
Ni får ursäkta att jag är lite tjatig om detta med växthus just nu.
Jag ska ju beställa mitt från Willab och undrar nu, bör jag beställa deras färdiga skuggardin eller funkar det lika bra med något annat " tyg ". Hur har ni i era växthus ? Vad föreslår ni ?
Snillan
Lena i Torslanda
14-03-2007, 08:39
Mitt växthus har kanalplast i taket och är placerat så att huset skuggas av träd mitt på dagen när det är som varmast, jag behöver ingen skuggardin. Försök tänka på placeringen så du inte lägger växthuset i sol hela dagen. I mitt gamla helglasade växthus använde jag fiberduk om det behövde skuggas.
Försök ligga lite lågt med alla tillbehör som de så gärna vill sälja och vänta och se vad du anser dig behöva när du kommit igång.
Jonas70
14-03-2007, 11:13
Jag har kanalplast i mitt växthus, och behöver ingen mer skuggning.
Jag har aldrig testat men varför inte prova med att hänga upp vanlig fiberduk ?
Den kostar ju nästan ingenting...
Lady Hamilton
14-03-2007, 23:12
Jag använde mig ett år av en billig "flor-gardin" från Ikea
Annars så gör jag nu som kollba föreslog.......hänger upp vanlig fiberduk under tak och ner lite på sidorna
snillan
15-03-2007, 06:57
Ja, satt och läste i växthuskatalogerna ang skuggardin från växthusen, dels skuggar de, dels isolerar den lite mot värme/kyl också, det borde väl även skuggväven göra, eftersom man använder den att täcka plantor med ?
Jag provar nog olika alternativ i sommar , det går ju alltid att köpa till om man vill senare, en kvinna som gick förbi häromdagen när jag sopade av gården, hade hört att det ska bli en jättevarm sommar igen.....i såfall kanske även isoleringen mot värmen behövs....
Snillan
CITAT (snillan @ 15-03-2007, 06:57)

en kvinna som gick förbi häromdagen när jag sopade av gården, hade hört att det ska bli en jättevarm sommar igen....
Snillan
HAr hon direktkontakt med högre makter eller...?
Gull-Fina
15-03-2007, 14:05
Jag använder vanlig odlingsväv. Jag klipper längder något bredare än växthusets sektioner
och fäster väven med fästknappar i profilerna. Det fungerar utmärkt.
Gull-Fina
kerstin z5-6
15-03-2007, 14:42
jepp fiberduk går utmärkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.