Full version: Råttor...
Pesco
Vid 3 tillfällen hr jag sett råttor i trädgården (sthlm). En gång kom grannkatten med en, en annan gång såg jag en glänsande rygg intill frukosttallriken på trappen och nu, alldeles nyss såg jag en snokande råtta intill plåtskjulet.

Sannolikt bor den/de under skjulet längst ner i trädgården. Det är byggt direkt på marken så att katterna inte kommer in. Har nu en liten pojk och vill då ogärna ha rådisar här, pga smittrisk.

Frågan är om komposten påverkar, eller om det bara råkar va ett bra ställe att bo på. Som sagt kattskyddat, trots stor kattäthet. Kompostmodellen SKA va råttsäkrad, men locket sitter ju lite löst så jag tror de kan komma in. Å andra sidan har jag under 3 år här ALDRIG sett spår i snön intill komposten.

Hur pass intrssant är kaffesump och grönt för råttor? Borde ju motsvara det de själva kan hitta i trädgårdar. Soptunnor borde ju va lika illa? Jag slänger ju inte kött och annat energirikt i komposten.

Antar att borttagande av skjulet (långsiktig plan) + råttfällor är bästa lösningen?

myskmadra
Om jag var du skulle jag omgående ringa anticimex!!!!!!
sqrulan
mad.gif Ja dessa råttor! Sent i går kväll kom min katt in i huset med en levande råtta.Det blev en vansinnig klappjakt innan jag fick ut både den och katten som var i jakt form.Här där jag bor springer dom omkring under snön just nu och äter o gnager på alla växter dom gillar.... help.gif Ja vad ska man göra? Inte ens kattorna kan ju komma åt dom.Vissa år är dom flera och då ger dom sig på gräsmattorna åxå.Självklart så gillar dom kompost,men kaffesump??? mad.gif mad.gif
*Stintan*
Är du säker på att det är råttor och inte möss?
Pesco
Ja de är iaf 15 cm + svans. Möss o sork är ju smådjur.
sqrulan
dunno.gif Råttor eller möss?Vet ej,kanske båda.Den som var inne i huset i går var ca 13cm o brun,snabb som bara den.Kanske det var en mus??? whistling.gif Vem av dom är värst för min trädgård? huh.gif
KURT
CITAT (Pesco @ 14-03-2007, 12:21) *
Ja de är iaf 15 cm + svans. Möss o sork är ju smådjur.

Åkersork och vattensork är ungefär lika stora som en råtta. Däremot har de mycket kortare svans, korta öron och betydligt rundare ansikte:

http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk...tagast.htm#nere
Pesco
Den var en rådis, ingen ullig sork. Får ta bort skjulet så de får flytta.
Natures wisdom
Har du en öppen kompost med kött i? Det lockar till sig råttor.
Ringa anticimex?! Fyfan. Råttor är levande väsen. Glöm inte bort det. Bygg en fälla och släpp ut dom låångt ifrån huset.
KURT
CITAT (Natures wisdom @ 14-03-2007, 22:42) *
Ringa anticimex?! Fyfan. Råttor är levande väsen. Glöm inte bort det. Bygg en fälla och släpp ut dom låångt ifrån huset.

Straqx ovanför står det:

"Jag slänger ju inte kött och annat energirikt i komposten."
Ophelia
Där människor bor finns även råttor. Visst kan det vara komposten som drar men den kan ju även bereda skydd och så gör även skjulet. Kan lika gärna vara trevligt för dem att bo i huset.

Får de inte tag å mat i komposten så hittar de andra ställen. ALLT är an intresse för en råtta, varjefall en gång.
Preussen
CITAT (Natures wisdom @ 14-03-2007, 22:42) *

så att de kan springa in till någon annan istället? nej, gör saken kort.
Fågelvägen
Om du googlar på t.ex. skogsmus, råtta och sork så kanske du upptäcker att den gräsliga råttan egentligen är en ullig (?) skogsmus, ganska stor, ljus på magen och med lång svans. Det låter drastiskt att riva skjulet för råttornas skull, t.o.m. om det verkligen ÄR råttor.

Sorkar är det väl mest som springer omkring under snön?

Katter är duktiga, men de kan nog vara rätt fega om råttorna är av halvmetersmodellen, som i Stockholms parker. Och råttorna i sin tur är ogenerade: min man såg nyligen en råtta komma ut ur en restaurang på Kungsgatan, sen gick den in i en skoaffär, där den säkert blev artigt bemött.

Vi har också upplevt katt & råtta-jakten inomhus, i sovrummet mitt i natten. fear.gif Vi hade kattdörr på den tiden, så det var bara att slinka in med bytet. Gissa om man vaknar!

Fågelvägen
PS Jag tycks fumla med skickandet av mina inlägg, de fördubblas på nåt märkligt vis, slap.gif så jag får redigera jämt och ständigt. Skärpning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon