Vid 3 tillfällen hr jag sett råttor i trädgården (sthlm). En gång kom grannkatten med en, en annan gång såg jag en glänsande rygg intill frukosttallriken på trappen och nu, alldeles nyss såg jag en snokande råtta intill plåtskjulet.
Sannolikt bor den/de under skjulet längst ner i trädgården. Det är byggt direkt på marken så att katterna inte kommer in. Har nu en liten pojk och vill då ogärna ha rådisar här, pga smittrisk.
Frågan är om komposten påverkar, eller om det bara råkar va ett bra ställe att bo på. Som sagt kattskyddat, trots stor kattäthet. Kompostmodellen SKA va råttsäkrad, men locket sitter ju lite löst så jag tror de kan komma in. Å andra sidan har jag under 3 år här ALDRIG sett spår i snön intill komposten.
Hur pass intrssant är kaffesump och grönt för råttor? Borde ju motsvara det de själva kan hitta i trädgårdar. Soptunnor borde ju va lika illa? Jag slänger ju inte kött och annat energirikt i komposten.
Antar att borttagande av skjulet (långsiktig plan) + råttfällor är bästa lösningen?