Full version: beskära redan nu?
yoko
Eftersom vintern var så konstig här i skåne har mina rosor och min klematis börjat skjuta skott väldigt tidigt, redan i januari faktiskt. Sedan kom massa snö men nu börjar våren igen. ser nu på både rosorna och klematisen att det börjar komma skott igen, ska jag beskära redan nu eller är det för tidigt?
Cilla
Snö brukar inte spela någon roll för att bedöma om det är beskärningstid, det är värre när det kommer kyla utan snö som skyddar temperaturen i marken. Jag brukar använda björken som fingervisare om beskärningtid för rosor och klematis. När björkens blad är stora som musöron beskär jag.

arborator
Jag tycker att man är för rädd i denna fråga, man tror det någon har skrivit länge sen. Tänk, hararna kan på sitt sätt" beskära"
äppelträd, mitt i vintern fast det är sträng frost, de är hungriga.
Jag har aldrig sett någon skada i de delar under den delen av stammen som har inte knagad av harar eller sorkar.
Kan man då dra någon slutsats om detta?
En annan sak är det att vem vill gå ute och göra detta i sträng kyla.
arborator
Har jag rätt i denna fråga? Ingen har svarat, detta är väl bevis att många tror att detta är sant. Nu har jag igen gjort försök med detta, sågade en ca 3 cm tjock gren i lönnträdet i grannens tomt, med hans lov. Även med björk har hag provat.
Länge sen såg jag hur kommunens trädgårdsmästare använde blåslampan för en stor gren av en björk som hade skadat av trafiken, han trodde kanske att blödingen tar slut.
Gör försök med olika trädarter och svara här vad har hänt,det torde vara intressant och nyttigt för alla här.
Hannele
CITAT (arborator @ 02-04-2007, 09:34) *
sågade en ca 3 cm tjock gren i lönnträdet i grannens tomt, med hans lov. Även med björk har hag provat.
arborator, björk och lönn har inte så mycket med rosbeskärning att göra..
Det finns dokumenterat erfarenhet så där 100 år tillbaka, även i mitt lilla bibliotek.
Om jag har en björk elelr lönn i min lilla trädgård, tänker jag inte testa, om den blöder på våren, för de gör det.

yoko, gör som Cilla föreslår, man vinner inte så mycket tid, om man beskär rosorna, innan björken har fått musöron.
Om du har stora gamla grenar du vill avlägsna helt, kan du göra det redan på sensommaren efter blomningen.
MB1965
Min erfarenhet är att det går utmärkt att beskära nu, vartfall i Z1-2. Jag beskar mina i Z2 ( har 62 buskar ) förra helgen. Inte helt färdig beskärning men nästan.

Alexander-VG-zon3
det går beskära rosor nu i zon 1-2 (3) , ibland funkar inte björkreglen så bra i söder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon