Hej på er!

Nu längtar jag verkligen efter att få sätta igång ute i trädgården, all snö är borta på tomten....

Mitt tankeprojekt just nu är hur vi ska få det lite lummigare och ombonat på vår stora terass (80kvm). Det är ett trädäck ovan mark så det går inte att plantera i marken.

Jag skulle vilja få lite tips på buskar eller liknande som vi skulle kunna ha i krukor i direkt söderläge. Vi vill kunna få det lite mer insynsskyddat och rumslikt med hjälp av lite "buskage". Är det snabbväxande växter så är det en klar fördel. Vi bor i zon 2.

Jag har varit lite sugen på lagerhägg för jag tycker att bladen är så fina men nu såg jag att den föredrar skugga/halvskugga så det fungerar ju inte.

Jag hade tänkt mig mer av grönska och kanske inte så mycket blommor, gillar det gröna. Sedan kan jag komplettera med blommor i mindre krukor.

Vi har satsat på lite mindre vanliga växter i trädgården för övrigt, mycket rhododendron, azaleor, barrväxter, pärlbuskar, magnolior etc. så det får gärna vara på samma tema. Söderläget gör det svårt bara inser jag i och med torkan.

Är det någon som har provat att övervintra växter i fibreclay krukor? Har det fungerat?

Tack på förhand!