Har ett antal Riddarsporrar som jag dragit upp från frö under några år. Ser nu på några av plantorna att de blivit alldeles grå-vita på bladen och ser allmänt hängiga ut. De mådde hur bra som helst när de tittade fram blev stora och gröna och med mycket knopp - men nu ser de helrisiga ut. Kan det vara mjöldagg eller vad har de drabbats av annars. Finns det något annat att göra än att rycka upp dem och slänga dem. Har fortfarande två-tre stycken i samma rabatt som inte är angripna är rädd att samma sak ska hända dem. Vad kan felet vara och hur åtgärda detta?????
Eva St
Hannele
11-06-2003, 13:02
Mjöldagg gynnas av torka...
Man kan spruta men en blandning av
1-2 tsk vanlig bikarbonat (=bakpulver) + 1msk såpa per liter vatten,
sprutas 3-4 ggr med en veckas mellanrum.
Tack snälla för svaret du menar alltså att jag inte behöver rycka upp dem direkt utan kan testa med detta trots att nästan hela plantorna är angripna av något grått ELÄNDE. Hur stor är då risken att de friska smittas av samma åkomma under tiden jag behandlar de sjuka tror du.
Eva St
Ps Torkat tycker jag inte de gjort eftersom jag haft hela Vänern att ösa ur. Men det klart det blåser ju ur jorden ganska fort här intill sjön Ds
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.