sp odlare
14-03-2007, 12:43
Jag har fått ohyra i jorden på mina Saint Paulior och har även haft på mina pelargoner. Vad kan detta vara, blir inte av med det trots att jag börjar om med rena krukor, ny jord osv. Har tagit blad och badat dom i såpa sprit och börjat om på nytt, men det blir ändå så här. Vad kan det vara?? Börjar tappa sugen med blommorna när det inte blir bra...
[attachment=442:ohyra.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2007, 13:39
Luktar det svamp om det vita? Jag tycker nämligen att det är väldigt likt svampmycel som jag har i några saintpaulior (ibland dyker det även upp fruktkroppar i krukan). Hos mig verkar inte svampmycelet göra någon större skada saintpauliorna växer bra ändå och många svampar är ju inte parasiter utan nedbrytare av dött organiskt material.
Mia i Skåne
14-03-2007, 13:51
Det ser tyvärr ut som rotlöss. Inte det roligaste att få i sina krukor, det är svårt att bli av med. Man märker det på att plantorna slutar växa/blomma, att rötterna nästan helt försvinner och att det bildas vita prickar på insidan av krukan. lFörr var det praktiskt taget omöjligt att bli av med , men sedan Povado kom finns det hopp. Det bästa är att ta bladsticklingar (och ta korta stjälkar och syna noga så du inte ser något vitt på dem)och plantera isolerat. Släng alla krukor du haft plantorn i ! Vill du absolut prova att behålla dina moderplantor måste du skölja av rötterna, plantera om dem med Provado och hålla dem helt isolerade från dina övriga växter. Har man tur och är riktigt envis (för man kan komma att behöva göra om proceduren igen ) kan det gå. Tänk på att vara jätenoga med handtvätt för det är tyvärr superlätt att "smitta" andra plantor. Lycka till! Hälsningar Mia
catlady
14-03-2007, 13:53
Japp, ser ut som rotlöss (ullöss fast på rötterna). Vi har haft en tråd om dem rätt nyligen under "Ogräs och skadedjur".
sp odlare
14-03-2007, 13:54
Ok, då var det som jag misstänkte, rotlöss... Men plantorna blommar och växer fint, jag fattar inte

Jag ser inte heller att det kryper..
Jag har slängt allt och börjat om 3 ggr nu, men det verkar lönlöst, har även provat Provado. Ja, det kanske är dags att sluta med växtligheten nu...
maimiti
14-03-2007, 19:33
Jag tycker man har större framgångar med Pyrex mot rotlöss. Har provat med Provado eftersom det är det jag använder mest, men en bekant tipsade om att Pyrex (som jag sällan använder) är mer effektivt och efter att ha testat så måste jag hålla med...
kristerh
15-03-2007, 13:44
jag håller med åsa om att det verkar vara svamp, helt ofarligt,
det borde vara ganska lätt att se om det är rotlöss, ta ett förstoringsglas bara o kika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.