Jag skall sätta två balkonglådor under två fönster på huset. De kommer att sitta i sydvästläge med sol från ca 12.00.
Jag vill ha en stor SKY av blommor som blommar helst hela sommaren. Jag har sett underbara balkonglådor i vilka växtligheten varit enorm och blommrik. Är det någon som kan ge några förslag på vad jag kan plantera i balkonglådorna?
Har två lådor i samma läge och brukar ha lobelia, margurite, tagetes, petunior i bl.a.
catlady
14-03-2007, 13:47
Läs om blomningstider om du vill ha balkonglådor som blommar om vartannat hela sommaren. Jag har t.ex. zuluaster som blommar tidigt och vanlig aster som blommar på höstkanten. I år hoppas jag på min japanska akleja! Blanda småblommigt med de blomsorter med bara ett par stora färgklickar. Om du vill ha ett stort omfång rekommenderar jag kinesisk förgätmigej som blir som en blå sky under varmaste månaden, och den står sig t.ex. snyggt med den rätt så tidiga brandgula ringblomman.
Petunia, lobelia, pelargon, tagetes, flitig lisa, lyckliga lotta blommar utan avbrott hela sommaren om du passar dem med gödselvatten ofta.
Mvh
Fenja
Tack för alla fina förslag!
Här har jag hittat en sida med en massa olika kombinationer för amplar och balkonglådor.
http://www.alverbacks.se/flower.asp?MenuId...mp;sub2MenuId=8
Jag säger bara Femtunga och kaskadpelargon blommar utan bekymmer heeeela sommaren till långt in på hösten är kanon när det gäller balkonglådor tycker jag
Femtungan var verkligen vacker! Precis som jag tänkt mig

- en enda stor blommig sky! Att den är självrensande och tålig låter ju mycket bra. Tänkte du dig den i kombination med kaskadpelargonen eller antingen eller?
Till våren ska jag uppsöka det hyreshus i Helsingborg där jag sett de urflotta balkonglådorna. Jag ska ringa på hos "tanten" (säkert en kvinnas verk) och fråga vad hon har i sina lådor.
Jag skickar en bild hit då
Det jag menade var Femtunga och Kaskadpelargon tillsammans. Här kommer en bild som inte är helt bra men kanske ändå kan ge dig lite fingervisning om hur jag menade kan bara tala om att det blir ändå mer blomprakt längre fram på sommaren denna bild är tagen i Juli och blommorna är satta runt midsommar
CITAT (Eva St @ 15-03-2007, 01:08)

Åh, vad underbar! Jag tror jag har hittat mina sommarblommor till balkonglådorna!

Som jag förstår det så går det att ha dessa blommor på en söderbalkong också?
Får jag fråga, hur många av varje planterar du i en 80 cm låda?
I en vanlig Balkonglåda (kan ej måtten ) har jag två Femtunga och två Kaskadpelargon och det blir alldeles överfullt med blommor framåt sommaren även om det inte ser så mycket ut från början så dröjer det inte länge förrän det tar fart
CITAT (Eva St @ 15-03-2007, 01:19)

I en vanlig Balkonglåda (kan ej måtten ) har jag två Femtunga och två Kaskadpelargon och det blir alldeles överfullt med blommor framåt sommaren även om det inte ser så mycket ut från början så dröjer det inte länge förrän det tar fart

Jag har nämligen en förmåga att köpa för många blommor för det ser så lite ut när det är nyplanterat.
Det är nog just det som är vitsen att du inte sätter för mycket utan att det får rejält med plats att växa sig stora på
Ja, jag ska följa dina rekommendationer. Det kommer att bli så fint.
Du kommer att få urtjusigt

men glöm inte bildbevis längre fram
Finns det även vita kaskaspelargoner?
Jag tycker verkligen att kombinationen är tjusig, är dock lite rädd att färgerna kommer att "skära sig" mot husfärgen...
Man kan blanda buskkrassefrö och slingerkrassefrö och direktså i balkonglådor. Jag gjorde det förra sommaren, och det grodde och blommade otroligt tacksamt hela säsongen. Har hittat riktigt ljuvliga sorter som jag ska testa i år.
Alaska Blandade:

Milkmaid:

Fjärilskrasse:
Tack för alla tjusiga växtförslag.
Nu har jag bestämt mig. Jag beställde igår pluggplantor från easyplant.se.
I balkonglådorna: Vit hängpelargon i kombination med dubbla blå Hänglobelior. Kanhända även en planta vit Bacopa.
I urnorna: Höstvädd (vit och blå)
I väggamplarna: lejongap tillsammans med vit/bacopa eller blå hänglobelia. Jag gillade inte riktigt att lejongapen levererades i en 4-pack med fyra olika färger... De får inte sitta för nära varandra för jag vill inte ha en "gräll" blomsterprakt...
http://shop.easyplant.se/images/products/e....jpg?1167515720Bilder kommer under sommaren. Jag vill GÄRNA även se hur era planteringar artade sig!
Spännande, Pinger.
Jag lovar att ta bilder i sommar från mina balkonglådor. Har precis beställt ett par olika sorts busk- och slingerkrasse nu, och annan slingerväxtblandning. Räknar alltså med en inslingrad litet vild balkong i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.