Tiga
Hej, hej!

Är ny här på forumet och även helt ny som trädgårdsintresserad! Kommer säkerligen dyka upp här med mängder av frågor rörande min trädgård, och för all del även mina inomhusblommor!

Min första fråga rör dock min trädgård: jag har precis flyttat till ett hus där trädgården är i princip orörd sedan 9 år tillbaka. Det enda som gjorts är i stort sett att gräset har klippts. De rabatter som finns har alla fått leva sina egna liv. Jag skulle tycka att det vore så roligt att få ordning på dessa rabatter nu, men har ingen aning om hur och var jag ska börja... För tillfället ser ju allt grått och trist ut och ligger i högar i rabatten och jag vet inte vad som är ogräs och vad som är blommor. Ska jag satsa på att riva bort allt och börja på nytt lr ska jag vänta och se om det kommer upp något roligt som jag vill ha kvar och ta bort resten då?

Hur gör man med jorden i rabatten? Är det bara att plantera nytt i den som finns nu lr ska jag hälla på något nytt innan nyplantering?

Hur gör man på bästa sätt om man vill ordna en helt ny rabatt på ett nytt ställe i trädgården?

Lite dumma frågor kanske, men jag hoppas någon orkar svara ändå blushing.gif ... Har beställt en hög med böcker ang blommor/trädgård, men de har inte kommit än och jag vill ut och börja göra iordning min trädgård!

MVH
Linda
oim
Hej Linda

Jag hade låtit rabatterna stå orörda tills du ser vad som finns. Har du tur kan det var några ovanliga växter.
Det är i regel bäst att plantera om på hösten, så njut av växterna i år och märk upp vilka du har.
Rita gärna av rabattern, så du kan planera hur du ska plantera till hösten

Hoppas du få någon hjälp.

Stig
ewa zon 3
CITAT (Tiga @ 14-03-2007, 13:24) *
För tillfället ser ju allt grått och trist ut och ligger i högar i rabatten och jag vet inte vad som är ogräs och vad som är blommor. Ska jag satsa på att riva bort allt och börja på nytt lr ska jag vänta och se om det kommer upp något roligt som jag vill ha kvar och ta bort resten då?

Hur gör man med jorden i rabatten? Är det bara att plantera nytt i den som finns nu lr ska jag hälla på något nytt innan nyplantering?

Hej och välkommen hit smile.gif och några dumma frågor finns det inte, så det är bara att fråga på.

Rabatterna där allt ser grått och trist ut skulle jag vänta och se vad som kommer upp.
Säkert finns de ogräs där också om ingen skött rabatterna på lång tid men det hinns med sen.
Jorden i rabatten du pratar om behöver inte vara dålig men vid nyplantering är det alltid bra att samtidigt jordförbättra med jord av bra kvalitét och brunnen ko/hästgödsel. Hela rabatten behöver säkert gödsel men kanske ska du vänta med det tills du rensat ut ogräs.

Krukodlade perenner och sommarblommar kan man plantera hela säsongen bara man passar ordentligt med vattningen.
så visst kan du frossa på plantskolorna. Det är väl bara plånboken som är begränsningen där innocent.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Välkommen hit smile.gif
Du har redan fått massor av bra svar -och vill du göra en egen ny rabatt är det bara att märka ut den
gräva bort grässvålen , spadgräva o luckra med grep , ta bort ogräsrötter fylla på med bra ny jord -kanta med något mot gräsmattan , och nyplantera
Det är bara bra om rabatten är högre än omgivnde gräsmatta
smile.gif
K
catlady
Japp, man brukar säga att man ska vänta åtminstone över sommaren och se vad som kommer upp. Många fina perenner är ju just gråa och skittrista under vinterhalvåret! Sedan är det ju upp till var och en vad man tycker är ogräs och inte. Om tomten är stor så kan man faktiskt låta en liten del bli "äng" med fina sommarblommor (t.ex. blåklint, vallmo, klätt, förgätmigej, olika örter) som kommer tidigt varje år och sedan frösår sig till nästa år. Då slår man bara gräset någon gång i mitten av sommaren och koncentrerar sig sedan på en annan del av trädgården. Tycker man inte att ängen har tillräckligt många blommor för att kallas äng så köper man en billig ängsfrömix och slänger ut på våren! Jättemysigt wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Många kloka och bra råd! yes.gif VÄLKOMMEN HIT, hoppas du kommer att rivas! biggrin.gif /Helen
Maria_z5
Hej och välkommen hit! kompiskram.gif

Du har fått så många bra svar att jag bara tänker säga ta dig tid att lära känna din trädgård, hur och var ljuset ligger på, torra och fuktiga ställen och såna saker.
Skaffa många ettåringar om du vill ha lite egen prägel tills du sätter spaden i jorden för att göra om rabatter och trädgårdens utformning så kommer allt bli bra. tummenupp.gif

/Maria.
Nilam1
Har testat själv att se vad som kommer upp sedan vi flyttade in för tre år sedan. Inte så mkt kul men det som kom var värt att spara, bla flox, såpört & akleja. Däremot tror jag så här i efetrhand at tajg hellre skulle grävt upp de plantorna och stoppat ner dem i nygrävda fräscha rabbatter. Att bli av med gräset som vuxit in i de befintliga rabbaterna samtidigt som man ska vara rädd om perennerna och jordförbättra har inte varit roligt. Svägerskans nyplanterade ser bra mkt roligare ut:(

Roligast är den blandade grönskan med träd & buskar som ju redan är stora tycker jag!
kerstin z5-6
Renovera gamla rabatter :

Det enklaste är i så fall att :
Gräva upp alla gamla perenner , med rejäl rotklump - ev dela de som gillar att delas
dvs de som inte har en enda lång smal pålrot , utan mer ett "rotsystem

Pilla nogsamt ur alla ogäs ur rotklumpen

Ställ dem på rad på en pressening i skuggan -fukta dem -lägger du över den lite duk kan de stå så ett par dygn om du håller dem fuktiga
Grepa ut hela rabatten , spara lök o sådant som kommer upp när du gräver
Fyllpå kogödsel på påse eller välbrunnen sådan eller bägge delar
Återplantera thumbsup.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon