Hej!
jag undrar om någon har haft ett liknande problem.Vi har en gammal citronäpple i trädgården och det sitter så att är omöjligt att gräva upp det.Finns det ngt knep hur man kan bli av med citronåpple buske.Tackar för alla svar!
Mvh matilda
Ophelia
14-03-2007, 16:10
Nej, jag skulle personligen ha väldigt svårt att gräva upp ett sådant gammal och anrikt träd som, vad jag förstår, är en frisk och livskraftig sort (Blekinges landskapsäpple).
Du får väl gräva upp rotsystemet så mycket som det går och använda maskin, anlita firma om det är besvärligt läge. Finns ju stubbfräs för att fräsa bort stubben. De skott som ändå kommer upp borde kunna klippas bort om stubben är väck.
Åsa, mälardalen zon 2
14-03-2007, 16:18
Jag tror inte att det är matäppelsorten citronäpple för det är ju en ympad variant precis som alla andra av våra äpplen som vi äter, så rotskotten kommer antingen från någon grundstam eller så kanske det är någon slags vildapel som man kallar citronäpple (sura frukter).
Jag har pratat med en person och hon säger att citronäpplens röterär cirka 8 meter långa.Och de brukar växa och växa igen.Hon säger att en sån buske är en av de svåraste att ta bort.Jag vet ej vad vi ska göra.Jag ska försöka tillämpa alla möjliga metoder och råd jag fått här.
tackar jättemycket!
Jag antar som Åsa att det här rör sig om ett äppelträd som tagits ned eller som fallit och att det efteråt vuxit upp ett buskage? I sådana fall är det bra att veta att ALLA matäppelträd vi har i trädgårdarna består av 2 individer - en rot + en sort som är ihopympade. När man fäller ett äppelträd kommer ofta stubbskott upp en tid, men knipsar man bort dem några år brukar heöa växten ganska snart ge upp. Träd behöver blad för att leva och ett träd som får mindre blad och gren får också mindre och färre rötter.
Ett vuxet och levande äppelträd på A2 eller fröstam har rötter som sträcker sig utanför kronan om det finns jord, syre och näring i marken, men kapar man det eller trädet faller blir roten snabbt mycket mindre och inte alls 8 meter som din granne hävdar.
Är dete stubb- eller rotskott från äpple - klipp ned dem ett par gånger under säsongen så är busken borta efter några säsonger.
zaaritha
17-03-2007, 00:20
Skulle gärna ha "citronäpple" i vår trädgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.