|
Full version: Mata fåglar
annette-djurö
14-03-2007, 18:26
Hej! En fråga: Hur länge måste jag mata småfåglarna. Bor i Sthlm:s skärgård, snön är borta, cirka 9 + grader och vår, vår, vår i luften. Matar dem fortfarande - DE ÄTER SOM HÄSTAR - men när klarar sig de små liven själva. Någon som vet?
Gossen Ruda
14-03-2007, 18:50
Det är valfritt, du kan sluta nu, fortsätta hela sommaren och egentligen klarar dom sig själva även på vintern. Finns det mat hos dig kommer dom dit och äter, slutar du mata sprider dom sig i omgivningen och hittar mat själva. Att mata småfåglar är ett ganska modernt påfund, dom klarade sig bra förut också. Möjligen kan man säga att deras livsutrymme krympt pga människans expansion men samtidigt sprider vi fågelmat omkring oss, medvetet och omedvetet.
Jag matar tills flugor o andra insekter uppenbarar sig,tycker att det är lite grymt att bara sluta sådär ......har man börjar så får man lov att slutföra det......man matar knappast på sommaren .....sen får man ju tycka som man vill men är det 20gr.minus så kan åtmistone inte jag låta bli att mata dem,kansom inte tänka att ni hittar säkert mat själva...............
aanderss
14-03-2007, 19:50
bor man i skåne kan man sluta nu
Fåglar matar man inte för fåglarnas skull utan för sitt eget nöje. Om man matar under vintern kommer fler att överleva och ge upphov till fler ungar som föräldrarna kommer att få svårare att föda. Kanske räcker vårens mat till vilket betyder att det blir ovanligt många vuxna fåglar som slåss om maten under sommaren med ökad utslagning som följd. Kanske räcker sommarens mat till men kommande vinter kommer fåglarna att dö i större antal än tidigare. Så genom att mata på vintrarna kommer stammen av fåglar bli större och med ett större antal blir det också fler som svälter ihjäl eller blir tagna av rovfåglar. Djuren lever under samma grymma vilkor som människan gjorde till för drygt 100 år sedan. Ja, dvs vi europeer lever under andra lagar men för majoriteten av mänskligheten gäller naturens lag.
HUR KAN NÅGON VETA VARFÖR JAG MATAR FÅGLAR? JAG HAR DÅ INTE UPPLEVT MASSDÖD PÅ GRUND AV MATNING....
Du matar givetvis fåglarna av dina skäl men fåglarna har bara tillfällig glädje av det.
Mer mat leder till högre populationstäthet vilket leder till att fler måste dö. Under 1700 och 1800-talen ökade produktionen av livsmedel i Europa på grund av nya jordbuksmetoder och nya växter som potatis. Tyvärr ökade inte välståndet utan antalet fattiga ökade eftersom befolkningen investerade produktionsöverskottet i fler barn och inte i ökad levnadsstandard. Möjligheten att välja kom inte förrän vid sekelskiftet 1800-1900. Djuren har ingen möjlighet att välja utan mer föda leder till fler ungar och så småningom till fler döda. Speciellt tydligt är fenomenet för djur i nordliga områden som norra Sverige. Där varierar tillgången på gnagare t.ex. lämlar och med dem deras predatorer.
SÅ MED ANDRA ORD VÅR MATNING AV FÅGLAR HAR EGENTLIGEN INGEN BETYDELSE I DET STORA HELA MED TANKE PÅ VILDMARKEN SKOGAR O ÖDEBYGDER DÄR DE FLESTA FÅGLAR HÅLLER TILL.
Eftersom så många människor tycker om att mata fåglar har det stor betydelse men inte för fåglarna. Vad var och en har för motiv kan ju vara farligt att spekulera i eftersom du verkar bli så upprörd.
Sailor Pluto
14-03-2007, 22:25
CITAT (Värsjö @ 14-03-2007, 20:10)  Fåglar matar man inte för fåglarnas skull utan för sitt eget nöje. Om man matar under vintern kommer fler att överleva och ge upphov till fler ungar som föräldrarna kommer att få svårare att föda. Kanske räcker vårens mat till vilket betyder att det blir ovanligt många vuxna fåglar som slåss om maten under sommaren med ökad utslagning som följd. Kanske räcker sommarens mat till men kommande vinter kommer fåglarna att dö i större antal än tidigare. Så genom att mata på vintrarna kommer stammen av fåglar bli större och med ett större antal blir det också fler som svälter ihjäl eller blir tagna av rovfåglar. Djuren lever under samma grymma vilkor som människan gjorde till för drygt 100 år sedan. Ja, dvs vi europeer lever under andra lagar men för majoriteten av mänskligheten gäller naturens lag. Måste säga att det låter lite väl pessimistiskt, och undrar var du har lärt dej detta? Alltså är det något som har studerats och dokumenterats? På många ställen finns det mat i överflöd under sommaren så att fåglarna inte behöver slita ihjäl sig för att överleva. Och om man matar hela vintern så hinner väl inte fåglarna svälta ihjäl, hur många de än har blivit på sommaren. De flesta som jag känner snålar inte med maten utan lägger ut så att fåglarna nästan blir överviktiga... Tycker att resonemanget blir lite bakvänt  . Jag försöker inte kritisera någon, jag vill bara vara med i diskussionen!
CITAT (Sailor Pluto @ 14-03-2007, 23:25)  Måste säga att det låter lite väl pessimistiskt, och undrar var du har lärt dej detta? Alltså är det något som har studerats och dokumenterats? På många ställen finns det mat i överflöd under sommaren så att fåglarna inte behöver slita ihjäl sig för att överleva. Och om man matar hela vintern så hinner väl inte fåglarna svälta ihjäl, hur många de än har blivit på sommaren. De flesta som jag känner snålar inte med maten utan lägger ut så att fåglarna nästan blir överviktiga... Tycker att resonemanget blir lite bakvänt  . Jag försöker inte kritisera någon, jag vill bara vara med i diskussionen! Journalisten Niklas Aronsson som skrivit boken mata fåglar, menar också att vi främst matar fåglarna för vår egen skull. I radioprogrammet Naturmorgon hänvisade han till finska studier som "möjligvis" skulle kunna peka på något bättre överlevnad om man matade. Av det totala antalet fåglar så är det också en mycket liten andel som verkligen drar nytta av matningen, så även om vi lägger ut några 100 miljoner på fågelmat årligen (och det gör vi ju) , så får det nog främst räknas in i vår nöjesbudget. Men det är väl inget fel med det, bättre än de flesta andra nöjen!
Rapchic
15-03-2007, 08:25
min sambo säger att man ska börja mata fåglarna efter att sommar fåglarna har farit (flyttfåglarna) och sluta mata innan dom har kommit tillbaka (för tidig matning kan innebära att flyttfåglar stannar, pga tillgången till mat så dom helt enkelt fryser ihjäl)
CITAT (Rapchic @ 15-03-2007, 09:25)  min sambo säger att man ska börja mata fåglarna efter att sommar fåglarna har farit (flyttfåglarna) och sluta mata innan dom har kommit tillbaka (för tidig matning kan innebära att flyttfåglar stannar, pga tillgången till mat så dom helt enkelt fryser ihjäl) Ja det är en vanlig myt. Men det är ju inte mattillgången som står flyttfålgarnas flytt. De flyttar OAVSETT hur mycket mat det finns . Flyttinstinkten styrs av ljus och temperatur, och har inget med matttillgång att göra.
Rapchic
15-03-2007, 08:59
CITAT (KURT @ 15-03-2007, 08:31)  Ja det är en vanlig myt. Men det är ju inte mattillgången som står flyttfålgarnas flytt. De flyttar OAVSETT hur mycket mat det finns . Flyttinstinkten styrs av ljus och temperatur, och har inget med matttillgång att göra. min sambo säger: det är klart att flyttinstinkten finns men några blir förvirrade av mattillgången och stannar vissa flyttar vissa flyttar inte. ta gräsand till exempel dom överlever 60 minusgrader men det är flyttfåglar, så dom stannar pga av att det finns mat och flyttar inte pga kyla även fast dom är flyttfåglar. det gäller iallafall här uppe i norr
Förr delade man grovt sett in fåglarna i flyttfåglar, stannfåglar & strykfåglar. Hur man än delar in fåglarna så kan man knappast säga att gräsanden är en typisk flyttfågel!
har inte helt med matning, men pga av den varma hösten (antar jag) så stannade några lövsångare här i zon 3. tyvärr hade vi -17 ett par nätter och efter det har jag nu hittat dem döda. de flesta vid husets väggar där det läcker värme. så en del flyttfåglar chansar väl helt enkelt om hösten är varm. matade eller inte. jag matade dem inte innan jul.
Gossen Ruda
15-03-2007, 10:38
Dom fåglar som flyttar är mest insektsätare så det kvittar om man förser dom med fågelfrö. Det är fröätarna som stannar. Att en del fröätare går över till insektsdiet på sommaren är en annan sak, mesar exempelvis.
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2007, 11:38)  Dom fåglar som flyttar är mest insektsätare så det kvittar om man förser dom med fågelfrö. Det är fröätarna som stannar. Att en del fröätare går över till insektsdiet på sommaren är en annan sak, mesar exempelvis. Sidensvansen äter insekter på sommaren och bär på vintern. På sid 26 i romanen "Italienska skor" av Henning Mankell kan man dock få lära sig nya biologiska fakta om sidensvansar: "Katten lurade i äppelträdet och betraktade sidensvansarna som klängde omkring på fläsksvålen."
Rapchic
15-03-2007, 16:46
CITAT (KURT @ 15-03-2007, 10:11)  Förr delade man grovt sett in fåglarna i flyttfåglar, stannfåglar & strykfåglar. Hur man än delar in fåglarna så kan man knappast säga att gräsanden är en typisk flyttfågel! här uppe fryser vattnena igen och det finns inge mat så här uppe måste gräsanden flytta det här är ett utdrag ur boken svergies fåglar. citat: flyttning och övervintring. flyttar i aug. - nov. till nordsjöländerna; åter i slutet av febr.-april (-mitten av maj). övervintrar lokalt talrikt i s. och mell. slut citat så om det inte är en flyttfågel, i vilken grupp vill du placera den då?
krellus
15-03-2007, 16:47
Jag har en bekant som är ornitolog och han skrev så här...
"Hej du!
Att fågelmatning är ett modernt påfund är nog rätt klart. Fåglarna har klarat sig i miljontals år utan fågelmatning. Varför matar jag då fåglarna. Jo därför att det är trevligt att se dem utanför fönstret. Andra har sällskapsdjur inomhus, jag tycker det är enklast ha dem utanför!"
Själv matar jag fåglarna för att fler överlever vintern och för att det är kul.
anna_rispan
15-03-2007, 17:16
CITAT (Rapchic @ 15-03-2007, 16:46)  här uppe fryser vattnena igen och det finns inge mat så här uppe måste gräsanden flytta det här är ett utdrag ur boken svergies fåglar. citat: flyttning och övervintring. flyttar i aug. - nov. till nordsjöländerna; åter i slutet av febr.-april (-mitten av maj). övervintrar lokalt talrikt i s. och mell. slut citat så om det inte är en flyttfågel, i vilken grupp vill du placera den då? vad är nordsjöländerna??
Gossen Ruda
15-03-2007, 17:17
Teoretiskt sett skulle matning av fåglar på vintern innebära att individer med gener för dålig överlevnadsfunktion klarar sig och därmed på sikt försämra den totala överlevnaden. Tror knappast att det har någon praktisk betydelse, det kanske bara blir en förberedelse inför växthuseffekten.
Beträffande gräsanden och vissa andra vattenfåglar så flyttar dom undan isen, dvs fryser allt vatten och dom inte hittar nån mat flyttar dom till närmaste öppna vatten. Tror inte dom räknas som egentliga flyttfåglar men det är en definitionsfråga.
Gossen Ruda
15-03-2007, 17:24
CITAT (anna_rispan @ 15-03-2007, 17:16)  vad är nordsjöländerna?? Gamla Nordsjön den svallar och brusar.... Nordsjökusten börjar vid Jyllands nordvästra hörn och sträcker sig ner till Engelska kanalen. Så Danmark, Tyskland och Nederländerna räknas till Nordsjöländerna. Belgien också om man är snäll.
Rapchic
15-03-2007, 17:31
CITAT (anna_rispan @ 15-03-2007, 17:16)  vad är nordsjöländerna?? länderna runt nordsjön men det jag menade med det är att gräsanden uppenbarligen måste flytta för att den inte hittar mat här uppe till skillnad från tex talgoxen. så som gossen ruda sägen det är en definitionsfråga jag kan sträcka mig till en strykfågel men det är absolut inte en stannfågel för den stannar ju inte (i boken ville dom iallafall placera den som flyttfågel)
anna_rispan
15-03-2007, 17:36
CITAT (Rapchic @ 15-03-2007, 17:31)  länderna runt nordsjön tack för att du svarade. det är lite segt i huvudet .....
Gossen Ruda
15-03-2007, 17:49
Människan vill gärna dela in omvärlden inkl naturen i olika kategorier. T.ex. stannfåglar resp flyttfåglar. Många följer den mallen helt och hållet medans andra tänjer på begreppen. Änderna flyttar inte mer än det behövs. Sidensvansarna flyttar hit för att leta mat. Rödhaken är normalt en flyttfågel men vissa individer stannar, jag har haft en i trädgården hela "vintern". Men om det är en stannfågel eller om den har flyttat hit från Norrland har jag ingen aning om. Det kanske behövs en kategori till förutom flyttfåglar och stannfåglar. Vankelmodiga flyttfåglar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|