Alexander-VG-zon3
14-03-2007, 19:39
hejsan hejsan
har ett träd som spruckit i mitten av stammen , trädet lever och kronan får näring . men det ser inte så vackert ut .
så jag tänkte kan man beskära veck kronan och kommer då trädet att bryta ut nya grenar längre ner vid stammen ??
det är ju gammal förvedad ved . kronan lever och är grön och fin om man bryter av kvistar eller skrapar på barken och jag tror det kommer grönska normalt men ja det är ju inte vackert och vill så fall få en ny krona .
bild på hur jag menar
Hej!
Du som gjort så fina teckning och allting, ändå är det är fler saker man måste veta för att kunna ge råd.... Bäst vore foton men om du inte kan lägga in sådana:
- vilken art rör det sig om?
- beskriv stamskadan mer i detalj, diameter på stammen, har stammen skrovlig eller slät bark, hur stor del av stammen i bredd har sprickan, är det spricka in till veden eller ytligare, hur lång är den, kommer den från avskuren gren eller från mekanisk skada eller ser det ut som en lång smal vertikal spricka?
- du vill ha en ny krona, men hur menar du? Man kan inte kapa en gammal krona och få något helt annat eller något bättre... Menar du att du vill få fram grenar åt något annat håll, tänker du på månskäresnitt i grenar eller stam som kan göra att nya knoppanlag utvecklas eller vad? Det senare gör man i ung ved.
Alexander-VG-zon3
15-03-2007, 18:20
tack för svaret , hoppas du kan åter komma med hjälp ??
ska ut i morgon och titta och sen ge en mer utförlig beskrivning av lägget .
Alexander-VG-zon3
16-03-2007, 11:54
det är ett olivträd ca 80cm högt . jag *tror* det är sol och värme skador i vinter ( på dagen soligt ock +5c sen sjunker det snabbt till -5c ) tror inte att storm gör sån skada . eller kan det va fukt skada att det har sprängts i kylan med fukten . skadan går ut på andra sidan av stammen . och det är ett gammalt träd och resten av stam och grenarna är gröna och saftiga .
så Cilla eller nån annan som kan hjälpa mig så är jag tacksam
vet inte om trädet själv kan fixa det ?
eller vad jag ska göra , hade tänkt mig att skära av kronan så det bildas nya grenar under såret
Är du säker på att det är ett olivträd???? Visserligen kan olivträd klara sig utomhus i zon 1, men vad jag vet bara om det står extremt skyddat och täcks vintertid?
Alexander-VG-zon3
16-03-2007, 17:24
CITAT (KURT @ 16-03-2007, 12:11)

Är du säker på att det är ett olivträd???? Visserligen kan olivträd klara sig utomhus i zon 1, men vad jag vet bara om det står extremt skyddat och täcks vintertid?
ja det är ett olivträd och dom klara -15c , har ett litet olivträd ute i västläge som står blåsigt och det lever . och ingen av mina två har fått skydd i zon 2 och inte heller vintern 05-06 hade mitt stora nåt skydd men då dock a det i kruka så den kände aldrig lägre än ca -15c . det behöver inte stå extremt skyddat eller täckas vintertid i zon 1 dock ska man skydda den om det blir en varm period vilket jag inte har gjort och därför jag tror jag har fått denna skada
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.