Neo
Vår tomt ligger en meter högre än marken nedanför (Öh, konstig beskrivning..). I dagsläget finns där endast gräs. Funderar på att plantera en växt i denna slänt blandat med lite större stenar, för att slippa gå och trimma gräs hela sommaren. Slänten är dock ganska lång, kanske 25 meter och 1,5 m bred, så det får inte vara några dyra plantor... Och helst ska slänten sköta sig i princip själv när den väl är planterad. Är detta möjligt? :-) Funderade först på ljung, men förstod att den ska beskäras varje år. Hm. Har ni några förslag?
Fenja
Vilken växtzon bor du i? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32711&a=353468 Vad är det för väderstreck på slänten? Sol, skugga? Hur är jorden? Ju mer du berättar desto lättare är det att komma med förslag!
Mvh
Fenja
Ophelia
I en slänt med sol passar lökväxter alldeles utmärkt. Det brukar vara fuktigt på våren och lökarna får bakas på sommaren. Finns det tillräckligt med sol kan du kanske plantera ängsväxter. En kompis till mig hade en slänt som var ca. 3,5 bred och relativt brant (att gå med gräsklippare var inte att tänka på). Tog med mig detta till en designkurs på Alnarp. Där planerade jag en äng med vårliga lökväxter, mycket lättskött. Ängen bör ju slås och förnet tas bort men det är inte så mycket skötsel annars (äng ska inte gödslas). Pratensis är ett företag med frön för olika lägen och kostnaden är mycket låg. Annars kan du följa ditt förslag med stenar och plantera in marktäckare (exempelvis flocknäva eller annat lättskött) men då är det viktigt att marken är rensad från ogräs.
Neo
Tack för förslagen! Det där med ängsväxter lät ju fint också! Hade jag inte tänkt på alls. Ska leta upp bilder på flocknäva på en gång också! :-)

Jag glömde givetvis att skriva att vi bor i zon 4 och att slänten ligger i sydvästläge med gassande sol från ca 11 till solnedgång. Ingen skugga alls...
Kajsa
Du kan ha låga rosor, en ros som tar för sig med upp till 3 m rankor är Max Graf bara 50 cm hög, zon 6
Max Graf
Rosorna Gentle Cover, The Fairy, Tommelise är också fina i en slänt.
Du kan ha kaprifol som slingrar runt, klematis. Varför inte blanda olika växter på så lång sträcka.
Lökar och låga perenner kan också få plats.
kerstin z5-6
Det är ju lite knepigt att få saker att sköta sig själv smile.gif Gräs är ju trist att trimma , och inte så mycket ögonlust heller
Ska du plantera har du som jag ser det två val
1. Röja hela slänten och avlägsna ytan .. dvs gräset
Plantera, rensa tills det växtihop , sedan är det bara vårklippning , rens av fjolårsris mm samt måttlig ogräsrensning
Växtval -något av tipsen du redan fått eller perenner som är tuffa , självsår sig och breder ut sig
samt tål sol och torka + lökväxter
Förslag Lammöra och annat silverbladverk som täcker marken bra
Kungsljus
Vallmo orientalisk
Campanula klockor -finns många sorter
Vädd tex Grekvädd -Knautia macedonica
samt självsående tvååringar som Fingerborgsblomma
alla perenner alla går bra att så själv

2. Rensa och frilägg jord i mindre rundlar -plantera massor av lökar , så ängsblandning + ev extra vallmo eller annat du vill ha , som Ofelia föreslår

smile.gif
pusillus
Lupiner?
ewa zon 3
Sköta sig helt själv utan arbete är nog inte möjligt men betydligt mindre arbete blir det med planteringsförslagen du redan fått om man jämför med de evinnerliga trimmandet av gräs tummenupp.gif
Har en ännu längre slänt än dig i två etage mot gatan i liknade vädersträck. I den nedersta planteringen så har vi den låga rosen 'White Cover 'och därimellan som utfyllnad och marktäckare silverbladig Kantnepeta som blommar i lavendelblått. Kantnepetan drog jag upp plant själv på sommaren innan jag skulle plantera den på hösten. Behövde ca 70-80 plant och allt de kostade mig var några fröpåsar och lite jord.
Ska man köpa många rosor kan man säkert få mängdrabatt om man hör på plantskolorna.
Skötsel blir några gånger per år. Klippa ned rosorna och Nepetan helt på våren och vräka på lite kogödsel. Lite sporadisk ogräsrensning. Rosorna blommar vackert hela sommaren till frost och Nepetan kan man få att blomma om igen om man klipper ner den efter första blommningen. Struntade jag i förra året för den blommade bra ändå innocent.gif

/Ewa

Ophelia
Neo

Jag vet att det är en kostnadsfråga för dig med och en del av perennerna är jättelätta att föröka genom sådd, sticklingar och att dela på. Lammöron är riktigt ruggigt härliga att ha med att göra som täckande. Med tanke på läget kan du ju även ha backtimjan och den är oxå en riktigt trevlig rackare på att bredda sig. Nepetan är nästintill fånigt enkel att föröka med sticklingar.

Om jag hade varit dig så hade jag nog tagit en funderare och sedan börjat planera. Gör inget förhastat utan ta det lugnt så får du en underbar släntrabatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon