|
Eller inte alls...hur lång tid tar det för dessa att gro? Har ju lyckats förr men tycker det går så sakta - trodde de kom upp rätt fort? Hinner det bli nåt nu, speciellt för paprikan? Funderar på om jag ska så om igen en "ny omgång".. Vill ju inte bli utan.... ZaraP
Lady Hamilton
14-03-2007, 22:19
Hur länge sedan är det sedan du sått? Var har du sådden? I allafall Physalisen vill gärna ha undervärme för att gro, tror att mina frön grodde på 1v Alltså Physalis .......Gyllenbär......de verkar vara ena seeega rackare
Mina står inne på en fönsterbräda över ett element för att få lite undervärme, visste ju att framförallt paprikan vill ha lite varmt... men så för physalis oxå alltså, ja det är ca en vecka nu... men man får ju nojja... broksalvia och malva kom ju upp efter bara 2-3 dagar så då tror man det är fel på alla andra
Lady Hamilton
14-03-2007, 22:33
Tålamod ZaraP tålamod........
Oki, får fortsätta gå och glo på dom... och tro att det hjälper...
Jonas70
15-03-2007, 16:35
CITAT (ZaraP @ 14-03-2007, 22:12)  Eller inte alls...hur lång tid tar det för dessa att gro? Har ju lyckats förr men tycker det går så sakta - trodde de kom upp rätt fort? Hinner det bli nåt nu, speciellt för paprikan? Funderar på om jag ska så om igen en "ny omgång".. Vill ju inte bli utan.... ZaraP Mellan 1-2 veckor brukar det ta för mina att komma upp.
Jag köpte en sallad och i den hittade jag 1 frö av en paprika. Sådde det den 7/2 och ställde över element. 15/2 gror fröet och den 17/2 satte jag det under lysrör.
Så här ser plantan ut den 9 mars.
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2007, 17:44
Jag tycker det brukar vara ganska normalt att vänta runt 3 veckor på gyllenbären innan fröerna gror, vissa paprika och chilisorter kan man också få vänta några veckor på.
Wow Alba! Vilken dunderpaprika som grodde så megaznabbt å blivit så stor redan!!
tjaha, då försvann även mina paprikor till värmen.
Jag har funderat precis samma sak... chilin hade en kylperiod och kom sedan snällt men paprikor är sega även här!
chili...kylperiod? Min chili grodde med värme underifrån, samma ska förhoppningsvis paprikan göra...nån gång.... fnyyyys...
Jag satte paprikafrö i mitten på februari och de kom upp på cirka två veckor, både minipaprikan och den mer vanliga. Jag har haft mina fröer i ett inomhusväxthus med plast över och det fungerade jättebra
CITAT (ZaraP @ 15-03-2007, 21:53)  chili...kylperiod? Min chili grodde med värme underifrån, samma ska förhoppningsvis paprikan göra...nån gång.... fnyyyys...  jap, sådana råd var det på mina påsar från Rockdala förra året, och det fungerade. Sedan var det någon här förra året , som hade problem med dina chilisar, och efter tipset om kylperiod fungerade det. Det kan vara olika för olika sort och det kan också vara att både värmen och kylan "bryter" skalet och väcker frön. Inte vet jag  jag gör bara så som det står på sårådet
Vad innebär kylperiod i det här fallet ? En vecka i kylen eller ?
Jonas70
16-03-2007, 12:31
Kyla har jag aldrig använt för att få chili och paprika att gro, men däremot att ge dem rejält med värme (om de är sega) har hjälpt mig ett par gånger.
CITAT (kollba @ 16-03-2007, 10:43)  Vad innebär kylperiod i det här fallet ? En vecka i kylen eller ? För mina var det 3 veckor i kylan ( +5 grader ungefär...) för chilisar.
CITAT (katah @ 16-03-2007, 21:36)  För mina var det 3 veckor i kylan ( +5 grader ungefär...) för chilisar. Jag antar att du kyler fröna innan du sätter dem...? Jag satte 3 sorters paprika den 5:e och alla har kommit upp, 32 sorters tomater den 11:e varav 5 inte kommit (ännu ?) men av de 9 frön med gyllenbär som jag satt syns inte ett spår. Alltihop har stått på fönsterbrädan över ett element och termometern i sålådan har pendlat mellan 23 o 27 grader.
Jonas70
22-03-2007, 10:09
CITAT (kollba @ 21-03-2007, 23:17)  Jag antar att du kyler fröna innan du sätter dem...? Jag satte 3 sorters paprika den 5:e och alla har kommit upp, 32 sorters tomater den 11:e varav 5 inte kommit (ännu ?) men av de 9 frön med gyllenbär som jag satt syns inte ett spår. Alltihop har stått på fönsterbrädan över ett element och termometern i sålådan har pendlat mellan 23 o 27 grader. Jag sådde gyllenbär den 3/3 och de första fröna tittade upp den 11/3, men du får ju inte ge upp redan
Jag har inte gett upp Jonas Istället har jag sått ytterligare 9 stycken... Men jag skulle vilja veta om kylperioden innebär att bara fröna kyls eller om de skall först sättas och sen kylas...
Jonas70
22-03-2007, 10:30
Jag hade gjort på det sätt du föreslår allra sist (först så och sedan kyl), men jag kylde inte alls mina Gyllenbär och det funkade ju hur bra som helst.
Det är möjligt att jag satte de första för djupt (jag tror jag har en tendens att göra det) men den andra omgången är satt med bara några millimeter jord över... Men skall de dessutom in i kylen 3 veckor så lär jag inte hinna få många bär detta året...
Paprika och physalis i kylen? Vaffö dådå?  De gror ju alldeles utmärkt ändå. Physalisen tog 1 vecka hos mig och då stod de på en solig fönsterbräda med värme från elementet under.
Jonas70
22-03-2007, 20:01
Kollba, strunta i det där med kylen. Jag har haft hög grobarhet både på paprika och gyllenbär utan att placera i kylen.
De enda jag har problem med (än så länge peppar, peppar...) är gyllenbären, men jag väntar väl och ser framtiden an... I värsta fall får jag väl köpa bär i affären och lägga i växthuset så de blir uppvärmda och låtsas att det är från egen odling...
Åsa, mälardalen zon 2
22-03-2007, 20:30
Köpta fröer av gyllenbär kan ta runt 2-3v att gro ibland, det är normalt, och det är fortfarande gott om tid för gyllenbär jag har ofta sått i början av april och har ofta kunnat skörda första mogna bäret första veckan i juli, tar man sedan eget frö så brukar det ofta bara ta någon vecka på sig att gro följande år.
Eva 33c
23-03-2007, 10:05
Gyllenbäret är lite nyckfullt att gro tycker jag. Vissa år poppar de upp inom en vecka andra år tar det jättelång tid. I år sådde jag en kruka 20 januari som grodde 19 mars !!! Jag gjorde en omsådd i "stjärtlapp" 17 feruari och de visade lite grodd efter 6 dagar då flyttade jag över de till jord. Men de har växt lååångsamt, har precis visat sitt lämnat hjärtblad stadiet. Mina frön var inköpta förra året, jag tror de grodde fortare då. Kontentan: Ge inte upp, de kommer nog!
malin72
23-03-2007, 10:46
men hur är det med gylllenbären?????? vad är viktigast undervärme eller ljus för att dom ska gro
De kan väl inte vara ljusgroende eftersom förpackningen påstår att de skall sås 0.5 cm djupt...?
malin72
23-03-2007, 11:24
CITAT (kollba @ 23-03-2007, 11:16)  De kan väl inte vara ljusgroende eftersom förpackningen påstår att de skall sås 0.5 cm djupt...? aha ok...ja jag fick mina fröer så jag har inte påsen till dom
Jonas70
23-03-2007, 12:27
Nej, de är som sagt tidigare inte ljusgroende eftersom de ska myllas ner som de flesta grönsaker.
malin72
24-03-2007, 19:20
jaaaaaaaaaaaaaaa kom hem nu och 2 gyllenbär har grott från ingenting står nu 2st ranliga smala sötnötar upp
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2007, 19:40
Och mina grodde som ogräs jag tog egna frön och tydligen har de mycket hög och snabb grobarhet när fröerna är mindre än ett år gamla. Jag ställde dem varmt och tyvärr lite mörkt i söndags när jag sådde och på fredagen då jag tittade fanns det massor av fröplantor en del alltför gängliga, men jag var ju tvungen att gallra bland alla plantor så jag slet bort de rangligaste och ställde hela alltet ljust.
Eva 33c
24-03-2007, 19:48
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2007, 19:40)  Och mina grodde som ogräs jag tog egna frön och tydligen har de mycket hög och snabb grobarhet när fröerna är mindre än ett år gamla. Måste komma ihåg att ta egna frön i år....
malin72
24-03-2007, 20:25
ja dom dök ju fram som spjut idag och jag ställde dom direkt under lyset...dom är väldigt smala...ska dom vara det
Jonas70
26-03-2007, 09:51
De kommer växa till sig. Var bara lite försiktig med att inte vattna dem alltför mycket, för då är det risk för att de drabbas av rothalsröta (tror jag det kallas).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|