Full version: Gödsla syrénhäck
Jenny & Vilda
Törs jag gödsla vår syrénhäck som är planterad förra våren med hönsgödsel som har legat tillsammans med torv i sopsäckar sedan förra året?
KURT
Den överlever nog, men jag tror knappast att den har något behöv av kvävegödsel, om det inte är mager jord.
Cilla
Ja, ett år gammal hönsgödsel är det ju normalt lite lagom eller nästan ingen kväve i, och det är säkert inte behövligt för suyrénen om ni i samband med planteringen lade till något extra utöver befintlig jord. Men antagligen inte heller skadligt.

Kanske finns något annat i trädgården som behöver torvhönsblandningen bättre - ett träd som stått länge i samma jord t ex?
Jenny & Vilda
CITAT (Cilla @ 15-03-2007, 12:52) *
Ja, ett år gammal hönsgödsel är det ju normalt lite lagom eller nästan ingen kväve i, och det är säkert inte behövligt för suyrénen om ni i samband med planteringen lade till något extra utöver befintlig jord. Men antagligen inte heller skadligt.

Kanske finns något annat i trädgården som behöver torvhönsblandningen bättre - ett träd som stått länge i samma jord t ex?

Tror ni inte att syrénhäcken behöver det alltså? Den fick inte något annat än befintlig jord när vi planterade men den kanske inte behöver så mycket näring? Har ju massor med perernnrabatter som säkert vill ha i sånt fall... Var mest orolig att det skulle vara för starkt.
Cilla
Om syrénen bildar små eller ljusgröna blad och/eller grenarna inte växer så är det ju tecken på att den behöver något... Men det kan vara vatten, sol eller mer rotutrymme också. Syréner som man planterar i vanliga trädgårdsmarker brukar kunna hitta näring. Däremot kan man få hjälpa unga plantor med bevattning under torra perioder även om jorden man satte den i var näringsrik, t ex blandad med ler.

Hönsgödsel som legat ett år brukar däremot inte vara särskilt starkt. Torv från husväggar har jag själv använt i planteringar, särskilt där jag vill ha näringsfattigt och lite sura förhållanden (skogsväxter).
Jenny & Vilda
Ok tack! Syrénhäcken har växt och visar inga bristtecken och jag har varit flitig med vattenslangen förra året så jag tror nog den klarar sig då. Hönsgödseln får gå nån annanstans då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon