malin72
ok här kommer det.... shy.gif

det är faktiskt inte bara bergvallmon och alpmartonen som inte grott no.gif
inte en endaste liten sak har tittat upp från Anthericum liliago (stor sandlilja) eller Tellima Grandiflora (anagrambräcka) heller -cry-.gif -cry-.gif
jag tog in dom den 19/2 help.gif

så det var dagens sanning blush.gif vad gör jag för fel i år duh.gif
kerstin z5-6
Inga fel -Vi har alla varje år minst 5 sorter som är extremsega + två tre som aldrig gror -de ställer man i skuggigt hörn ute nu , vips har tre sorter grott i maj -de tummenupp.gif övriga glöms bort o gror nästa vår :)ev ..
malin72
aha så jag ska forsätta att gnälla över dom och sen ställa ut dom i vår och hålla tummarna då unsure.gif blush.gif
Eva St
Malin vanlig Strandlilja har jag säkert så du kan få längre fram om du vill
malin72
CITAT (Eva St @ 15-03-2007, 00:05) *
Malin vanlig Strandlilja har jag säkert så du kan få längre fram om du vill

såg nu att jag skrivit fel whistling.gif ska ju stå sandlilja inte strand blush.gif så fel det kan bli duh.gif
men tack ändå Eva biggrin.gif
Eva St
Ok nono.gif inte skriva fel på detta vis nono.gif men hör gärna av dig om det är något annat som önskas och jag skulle lyckas ha det sleep.gif
malin72
CITAT (Eva St @ 15-03-2007, 00:13) *
Ok nono.gif inte skriva fel på detta vis nono.gif men hör gärna av dig om det är något annat som önskas och jag skulle lyckas ha det sleep.gif

"fniss" det kommer nog i vår när jag sliter mitt hår för att det jag verkligen ville skulle komma minsan inte bidde nåt -cry-.gif duh.gif
Anki V
Och hos mig är det två olika aklejor, sidenört, en näva en sorts penstemon och en sorts lewisia som inte vill gro (ännu).

Penstemonen och lewisian kommer från STA och där vet man ju inte hur fröna är skördade. g.gif Jag har två andra lewisiasådder och flera penstemonsådder som grott sedan länge.

Aklejorna hr jag inte givit upp hoppet om ännu....en annan "seging" som såddes samtidigt grodde igår. Sidenörten står i kylen för ytterligare en kallperiod och nävan har jag äntligen fattat att den ska stå mörkt. Det är bara att hoppas att fröna inte tagit någon skada av att sedan i början av januari stå under lyset.

/Anki
Eva 33c
CITAT (malin72 @ 14-03-2007, 23:37) *
inte en endaste liten sak har tittat upp från Anthericum liliago (stor sandlilja) eller Tellima Grandiflora (anagrambräcka) heller -cry-.gif -cry-.gif
jag tog in dom den 19/2 help.gif
så det var dagens sanning blush.gif vad gör jag för fel i år duh.gif

Kanske blev det för kort vistelse ute? Om du tog in dem 19/2 när ställde du då ut dem?
Kanske ska du ställa ut dem på en gång och låta dem vara till sommaren.
Mina utesådder från januari står ute fortfarande...
Men frösådd är nyckfulla saker. Förra året sådde jag Clematis chisanensis 19/1 inne. Två månader senare gror två stycken frön. Jag hade frö kvar i påsen och gjorde en ny sådd 23/3. Dessa frön grodde till 100% på 10 dagar. wink.gif
Samma frösändning, samma såjord, samma miljö Förklara det den som kan g.gif biggrin.gif
(Fast roligt var det)
Magdis
Förra året grodde nästan ingenting för mig men jag intalar mig själv att det var för att jag a: hade valt svåra sorter b: det var dåliga frön biggrin.gif
Det var bl.a blå bergvallmo, silvermartorn, hasselört, hosta som inte grodde.

Vi får hoppas att dina tittar upp så småningom om du väntar lite till. I år har inte mina bergvallmos grott heller men jag sådde dem lite senare än dig. Jag kommer blir tokig om det inte blir nåt! w00t.gif crazy.gif
malin72
Eva som det står i kalendern stog dom ute i 6 veckor....men jag (som nu väntar på tålamodspiller från Kerstin) laugh.gif laugh.gif hade kanske lite brått whistling.gif
men om inget gror så får dom ställas ut igen.....eller kylen g.gif
catlady
Jag vågar inte riktigt hoppas på mina japanska aklejor, för de stod så blöt ute på balkongen att det finns en chans att de ruttnade bort under sin kylperiod... sad.gif
Gåsis
CITAT (Anki V @ 15-03-2007, 08:03) *
Sidenörten står i kylen för ytterligare en kallperiod och nävan har jag äntligen fattat att den ska stå mörkt. Det är bara att hoppas att fröna inte tagit någon skada av att sedan i början av januari stå under lyset.

/Anki

Sidenörten kan vara en sort som är ljusgroende. På åtminstone en av mina såna förpackningar stog det att det kräver ljus för att gro.
Själv har jag nu efter semestern så många pyttor med frö att jag inser att varenda en som inte gror är guld värt whist.gif

/Åsa
Anki V
CITAT (Gåsis @ 15-03-2007, 17:49) *
Sidenörten kan vara en sort som är ljusgroende. På åtminstone en av mina såna förpackningar stog det att det kräver ljus för att gro.
Själv har jag nu efter semestern så många pyttor med frö att jag inser att varenda en som inte gror är guld värt whist.gif

/Åsa

De här fröna har sitt ursprung i Östersund laugh.gif och vist vore det kul om i alla fall något frö kunde gro....... annars så är jag den förste att hålla med. "Ett ogrott frö tar ingen plats" blush.gif

/Anki
Gåsis
Happ blushing.gif Det kan vara så att dom inte hann mogna riktigt fast jag tyckte det såg ut så. Tydligen kan jag kränga helt värdelösa grejor till intet ont anande, nu ska här börjas en ny karriär crying.gif

/Åsa
Anki V
Välsigne dig Gåsis! yes.gif

Som någon sa..." Varje ogrodd sådd är guld värd"
whist.gif

/Anki
Margith
crazy.gif
Jag skriver definitivt under på att "Varje ogrodd sådd är guld värd" av den enkla anledning att "Ett ogrott frö tar ingen plats"
w00t.gif crazy.gif giggle.gif
Kamilla z 7
Malin! Jag har kvar fröer från vit sandlilja om du vill ha,blir mer till sommaren flirting.gif
Maila om du vill ha
malin72
CITAT (Kamilla z 7 @ 17-03-2007, 18:33) *
Malin! Jag har kvar fröer från vit sandlilja om du vill ha,blir mer till sommaren flirting.gif
Maila om du vill ha

tack det var snällt thanks.gif jag ställer ut dom nu så får vi se om något dyker upp unsure.gif
Plain
Hmm, det här var ju lite intressant.

Blå bergvallmo och Alpmarton är just de sorter som inte grott för mig heller - allt annat växer på, men inte dem.

/David
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon