Full version: ID-hjlp snlla nn....
woodspirit
Hej. r det ingen "i hela vrlden" som vet vad denna krukvxten heter?
Skulle vilja ha bde latinskt och ev svenskt namn p den. Har gissat mig till Pilea men vilken av dem? Har surfat runt lite och nrmast lik r ju Silverpilean, men detta r isfall ingen Silverpilea TROTS att den r mer silvrig... Har frgat mig fr hr och var utan resultat no.gif
Please?
[attachment=451:Pilea.jpg]
Alba
Jag tycker om vxten du visar s jag letade runt lite utan att finna ngot svar.

Det verkar p bilden som om bladen har en rdaktig ton - r det s eller r det ljuset som fr den att verka s ?
woodspirit
Tokig ljussttning skulle jag tro. Bladen r grn-gr-silvriga (mest silver minst grn), under bladen anar man lite lila-aktigt och stammarna r mrkt lila-rda ju lngre ner p stammen man kommer.
Fr se om jag kan ordna ett bttre foto....
Hos blomsterhandlarn idag och dr str den! 20 stycken, tillsammans med skert 20 st Silverpileor. Nu har jag min chans, tnker jag och frgar personalen
Svar?
no.gif

Helt otroligt.
flaxss
r det inte en paletblad
Solenostemon sorter
http://images.google.se/images?svnum=10&am...lad&spell=1

susa
Hej

r det inte en bladbegonia?
Mina r nstan helt silverfrgade men harrda suckulenta stammar.

Susa
igl
jag skulle tro det r ngon plectranthus. finns mnga olika. jag har sjlv haft ngot liknande. gnugga p bladen och lukta. knner du ngon kryddig stark doft s r det nog ngon sdan. det r s svrt att bestmma frn bilder.
mvh
inger
woodspirit
Tack snlla, ni som ger frslag men sorry. Inget palettblad, ingen plectranthus, ingen bladbegonia...
Jag har flera olika palettblad och flera olika plectranthus, dock ingen bladbegonia som i och fr sig liknar min men...
Om man sker p google p "bilder" och skriver ordet silverpilea, s r det exakt den frutom frgningen. Min r verkligen silver och har inget grnt och inget randigt som silverpilean.
Den finns i handeln nu tillsammans med silverpilea.
Tycker ni att jag r fr petig som str mig p "icke-informationen" man fr som kund i en blomster/trdgrdshandel? Det skulle finnas skriftlig info om varje sort de sljer, tycker jag. Svenskt o latinskt namn, hrstamning samt sktselrd.
Om jag t.ex. kikar p olika suckulenter o kaktusar s kan det st "Kaktus"! Eller varfr inte "Suckulent Mix"! Jaha, vad klok jag blev.
ven om de har liknande sktsel s r alltid det rtta namnet vldigt intressant.
Inte nog med det (nu gick jag igng!), De stter ned "info-pinnar" i FEL kruka. Fel vxt! Igr sg jag 4 (fyra) stycken sdana tabbar (t.ex s var paradistrd-info nerstucken i en palmvxt!)
rtfm.gif
Nej....
S, nu har jag ftt "grina" av mig lite. Tycker inte ni ocks att handeln borde skrpa upp sig? Jag r kund och vill veta vad jag kper.
anna_rispan
Ja man fr vl som kund avst att handla om det r omrkt. O g till en handlare som har sina vxter mrkta. Sen att det r fel pinne i fel kruka kan ju bero p mycket. r det i en vanlig mataffr kan det lika grna vara ngon kund som flytta en pinne.
zaaritha
En av alla pileavarianter.
Ophelia
Pilea spruceana eller cadierei "Silver Tree"??
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon